Opel Vectra nová

Opel Vectra nová | foto: Opel

Opel Vectra: dosti povedená střední třída

  • 41
Velkou oblibu získal Opel už s vozy Ascona, kterých vyrobil čtyři a půl milionu kusů, a hned nato následovaly dvě generace vectry. Na posledním ženevském autosalonu Opel měl opět novou vectru.

V redakčním testu prokázala skvělé jízdní vlastnosti a úsporný a silný pohon. Na první ohledání běžným pohledem jde o auto s hodně konzervativními prvky - splývavá karoserie bez výraznějších designérských výstřelků a interiér nabízející komfort očekávaný spíš o půltřídy výš. To je snaha postřehnutelná i u jiných značek. Vectra se zdá na pohled větší, než je. Nejpodstatnější inovací oproti původním modelům je její podvozek. Továrna ho pojmenovala "Interaktiv driving systém".

Může se hodit

Nové i ojeté automobily
Opel Vectra na prodej
na obřím portálu aut v ČR.
www.automodul.cz

Propůjčuje jí chvalitebnou shodu tří důležitých momentů: stabilní posazení, vynikající tlumení nerovností a účelný přenos síly motoru na vozovku. Díky tomu sice jízda na prvních kilometrech dává řidiči pocit těžšího vozu, ovšem v rychlejší zatáčce nebo při akceleraci tento dojem bezezbytku mizí. Redakce MF DNES měla k dispozici vůz s naftovým motorem o objemu 2.2 litru s označením DTi 16V. Jde o zajímavý agregát nabízející pravidelný a silný zátah v akceleraci, ovšem od 1700 otáček za minutu.

Na rozdíl například od některých starších turbodieselů, které svou "ochotu" projevují i v otáčkách o 400 níž, je u vectry 2.2 DTi 16V zbytečné šlapat razantně na plyn, je-li otáčkoměr pod uvedenou hranicí. Rozhodně je rozumnější podřadit, dostat tak otáčky do "živého" intervalu, a potom už vectra jen obtížně hledá na silnici ve své třídě soupeře. Spotřeba zůstává i při živé jízdě příznivá, redakční šofér ujel 1300 kilometrů po českém venkově s minimem cesty po dálnicích s průměrnou spotřebou 6,8 litru na 100 kilometrů. Díky této delší cestě bylo možné dostatečně ocenit komfort cestujících.

Zvláštní cenu zaslouží konstruktéři za automatickou klimatizační jednotku. Zvláště tak citlivá věc, jako je rozvod chlazeného vzduchu v letním období, kdy studený průvan místo ulehčení z letních veder často přivodí řidiči angínu, je u nové vectry řešena téměř dokonale - klimatizace potřebuje na ochlazení rozpáleného interiéru sotva dvě minuty, aniž přitom vystaví posádku přímému mrazivému uragánu. Maximální snaha posunout čerstvý opel co nejdál na cestě modernizace se však ne vždy setkala s bezvýhradným úspěchem. Řeč je o ovládání směrových světel, blinkrů.

Páčku není možné u vectry překlapnout do polohy "vlevo" nebo "vpravo". Na obě strany je jen přednastaven dvoupolohový senzor, který rozlišuje: chci jen krátce zablikat při jízdě z pruhu do pruhu, nebo přitlačím na páčku víc ve snaze zapnout blinkr, dokud nedokončím odbočení. Řidič se zprvu musí hodně soustředit na to, zda zatlačit na ovládání trošku, nebo víc. A zkoumat, kde je vlastně ta hranice. A navíc při snaze napravit chybu se obvykle strefí do opačné polohy.

Hodnocení MF DNES

MOTOR A PŘEVODOVKA



KAROSERIE A INTERIÉR



PODVOZEKPoznámka: min. 1, max. 10

Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 9

Prognóza odhadce
Nová Vectra má pomoci značce Opel získat zpět silnější pozici na evropském trhu. Do nabité střední třídy vnáší neotřelý design a prostornost. Na trhu ojetých vozidel můžeme očekávat "stabilně" průměrný pokles hodnoty v závislosti na čase a ujetých kilometrech. Rozdíl amortizace mezi vznětovou 2.2 DTI Comfort a zážehovou 1.6 16V Club variantou bude lehce ve prospěch 1.6 16V. Po pětiletém provozu a cca 120 000 kilometrech klesne hodnota na přibližně 286 tisíc (1.6 na 236 000 Kč).
Tomáš Majer, MOBILDATA

Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 8
Výhled z vozu 9
Pružnost motoru 9
Převodovka 9
Spotřeba v testu 8