Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Zafira 1,8 - další krok ve vývoji minivanů

aktualizováno 
- Sedm míst v autě,které délkou a šířkou odpovídá vozu nižší střední třídy,je novum. Minivan na podvozku Opelu Astra nabízí nezvyklý komfort čtyřem dospělým a trojici dětí. Kdo však čekal, že do malé Zafiry naskládá sedm dospělých cestujících, bude zklamán.I tak nabízí Zafira nejvíce prostoru ve stále ještě vznikající třídě.

Zafira vyrostla na podvozku Astry, rozvor je prodloužený o osm centimetrů, do výšky a do délky přibylo ve srovnání s pětidveřovou verzí dvacet centimetrů. Levnější verze Zafiry s motorem 1,6 přijde na šest set tisíc korun, což je zhruba o sto tisíc víc než stejně vybavená Astra s pěticí dveří. Pocity pasažéra z první a druhé řady sedadel Zafiry jsou trochu jiné než v klasickém autě nižší střední třídy. Vyšší kabina vytváří pocit velkého prostoru, druhá řada je o něco výše než řada první. Nohy cestujících ve druhé řadě visí pohodlně dolů, do šířky je prostor v obou řadách srovantelný s nižšími vozy. T o znamená, že čtyři dospělí si užijí pohodlí jako ve voze přinejmenším o třídu větším, než je Zafira. Prostřední místo ve druhé řadě a dvojice sedadel z řady třetí jsou jako stvořené pro děti. Pokud jsou dvě zadní sedadla třetí řady obsazená, zbývá jen něco přes sto litrů prostoru pro zavazadla. Kufr se zvětší sklopením jednoho nebo obou sedadel až na čtyři sta litrů. Druhou řadu sedadel lze posunovat po kolejnici dopředu, čímž lze kufr dále zvětšit až na šest set litrů, pasažérům ve druhé řadě se však zmenší prostor pro nohy. Stačí-li posádce pouze dvě místa vepředu, odkrývá se podle výrobce 1700 litrů prostoru. Testovanou Zafiru poháněl silnější z nabídky dvou benzinových motorů. Sto patnáct koní motoru 1,8 více než tisíc tři sta kilogramů těžkému autu (bez posádky) stačí, otázkou je,jak si se Zafirou poradí o patnáct koní slabší šestnáctistovka. Silnější motor má dobrý zátah v celém spektru otáček, což zaručuje výbornou dynamiku Zafiry. Ve spotřebě se váha auta přece jen projeví, ve srovnání s lehčí Astrou se stejným motorem je asi o litr benzinu na sto kilometrů vyšší. Mimo město se pohybuje okolo osmi litrů na sto kilometrů, na dálnici šplhá k devíti a ve městě přes deset litrů na sto kilometrů. Velkou pochvalu si zaslouží podvozek Zafiry. Ačkoliv má vůz vyšší těžiště, nechová se v zatáčkách neurvale a přesně drží jízdní stopu. Dokonce i na nerovnostech se zdá komfortnější než menší sestra Astra. V interiéru zaujme několik podařených maličkostí. Dvojici sedadel úplně vzadu lze pohodlně vsunout pod druhou řadu. Každý ze sedmi možných členů posádky najde místo pro odložení pár nezbytností včetně plechovky s nápojem. Ochranná síť pro oddělení kufru od prvních dvou řad sedadel je ve vtipném pouzdře pod druhou řadou. Za zmínku stojí i u Opelů již obvyklý otvor uprostřed druhé řady sedadel, kterým lze prostrčit i několik párů lyží. Pochvalu si zaslouží i solidní zpracování Zafiry, pohodlná sedadla a do ruky dobře padnoucí kožený volant.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  12,5
Zrychlení 0-400 m (s)  18,5
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  9,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  18,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,0
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
V daných patnácti řádcích není prostor pro hlubokou kritiku, která by mohla tu a tam objevit tvar, který by mohl být ještě lepší. Na této prostorové limuzíně či vanu je vše tak, jak to má být, aby se auto zalíbilo jak tvarem, tak nabízenou funkčností. Vytříbené linie a jemný, nanejvýš harmonický detail v moderním výrazném trendu vytvářejí sympaticky dynamickou, téměř jednoprostorovou karoserii multiužitkového pojetí. V kombinaci se zvětšeným rozvorem výchozího modelu Astra slibuje už vizuálně jízdní požitek. Vytříbená harmonie designu je u značky Opel standardně očekávána. O to víc bolí, když se to někdy nepovede. Zafira mě však nebolí ani trochu. Je to pěkná figura s krásným »pohledem«.  
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Podle prognózy na rok 2005 bude podíl kompaktních vanů na evropském trhu s novými vozidly desetiprocentní, přičemž dnes je zhruba dvouprocentní. Multifunkční Opel na náš trh přichází v nelehké době a výraznější průlom do skupiny zákazníků, kterou především má oslovit, se zatím konat nebude. V rámci možností pravděpodobně trochu přece jen kartami zamíchá: pro solventní rodiny s malými dětmi může představovat zlatou střední cestu při rozhodování mezi zakladatelem třídy kompaktních vanů Renaultem Mégane Scénic a »velkými«, o 300 kg těžšími a o čtvrt milionu korun dražšími auty z rodu Sharan, Galaxy a Alhambra. Předpoklad,že ojetá Zafira bude i po pěti letech »v kursu«, je velmi reálný. Proto také optimistický odhad ceny v roce 2003: 310 tisíc korun
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Opel Zafira 1,8

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.