Na D1 začíná peklo. Vše o opravě nejdůležitější české dálnice

  19:50
Dálnici D1 čeká šest let kompletní rekonstrukce. A řidiče šestileté martyrium uzavírek, objížděk a čekání v kolonách. Sledujte kompletní zpravodajství o rekonstrukci na iDNES.cz

Na kolony jsou řidiči z D1 zvyklí. Příštích šest let ale budou na nejfrekventovanější české dálnici asi neustále. | foto:  František Vlček, MAFRA

V pondělí 13. května se stroje zakousnou do nejstarší a také nejvytíženější české rychlostní komunikace. Už ve čtvrtek 9. května začnou silničáři s malováním nového vodorovného značení a stahováním dopravy do užších jízdních pruhů. Kompletní zpravodajství z rekonstrukce ZDE.

Nejvytíženější silnice v Česku se bude modernizovat za plného provozu. Na Vysočině projede po dálnici během 24 hodin průměrně asi 35 000 vozidel.

Jako první začne rekonstrukce na dvou úsecích u Jihlavy a Velké Bíteše. O plánech práce na modernizaci prvních úseků ČTĚTE ZDE

Co a jak se bude rekonstruovat (animace):

Letos se mají opravovat čtyři úseky. Celá obnova dálnice potrvá podle plánů šest let a má stát zhruba 14 miliard korun. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností.

Během oprav dálnice D1 bude držet Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 24hodinovou službu. Posílit se má také počet policistů, kteří na dálnici budou hlídkovat, a na každém opravovaném úseku bude nonstop odtahová služba.

Doprava během oprav D1

Sledujte on-line situaci v opravovaných úsecích D1.

Mapa * uzavírky * provoz * nehody

V úsecích, které se budou opravovat, dojde k omezení rychlosti na 80 kilometrů za hodinu. Řidiči by si měli také pořádně zopakovat pravidla "zipování".

Před vyjetím na D1 zkontrolujete průjezdnost ZDE. Na dálnici pak bude řada mobilních informačních tabulí, které budou uvádět aktuální dopravní situaci.

Dálnice se měla začít opravovat už v březnu, ale s ohledem na delší zimu je harmonogram prací přibližně o dva měsíce posunutý. Ředitelství silnic a dálnic zvažuje i úplné uzavření dálnice kvůli demolici všech mostů na Vysočině najednou. Předběžně o dvanáctihodinové uzavírce uvažují na období letních prázdnin. Více čtěte ZDE

Jak bude rekonstrukce probíhat (animace):

Dálnice se v průběhu rekonstrukce zúží a auta se budou míjet jen pár desítek centimetrů od sebe. Oddělit je mají mobilní svodidla. Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít nízká pevná evropská ocelová svodidla, která mohou čeští řidiči znát ze zahraničí. Svodidlo umí zabránit střetům, ve kterých auto pronikne do protisměru. Crashtest nového typu svodidla SLEDUJTE ZDE.

Řidiči poprvé projeli po prvním dokončeném úseku dálnice D1 před 42 lety. Tehdy platila neomezená rychlost, chyběla středová svodidla a vodorovné značení mělo žlutou barvu. Dálnice má i své muzeum.

Po D1 se mělo jezdit 160 km/h

Původní projekt, který byl schválen již 4. listopadu 1938, měl propojit hlavní město s Podkarpatskou Rusí.

Se stavbou "silniční magistály"  Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice se začalo 2. května 1939, ale práce zmařila válka.

D1 měla být zapojena do německé dálniční sítě, a proto byl projekt upraven podle protektorátních pravidel. Počítal s návrhovou rychlostí 160 km/h a v některých úsecích s šesti jízdními pruhy. Poválečné úsporné varianty ovšem tyto velkorysé plány notně změnily.
 
Omezený stavební ruch panoval na dálnici mezi Prahou a Brnem až do roku 1942, kdy byla stavba zastavena. V té době stojí 77 kilometrů rozestavěné dálnice a víc než 60 mostů.

Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena.

V roce 1963 tehdejší vláda schválila páteřní síť českých dálnic a počítala i se stavbou D1. Oproti původním plánům z roku 1939 se však trasa i parametry  změnily. Počítalo se například s tím, že dálnice má končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.

Ještě nyní proto můžeme v okolí vodní nádrže Švihov-Želivka nalézt opuštěné a nepoužívané mosty z třicátých a čtyřicátých let minulého století.

Výstavba vůbec prvního dálničního úseku u nás mezi Prahou a Mirošovicemi trvala tři roky. Stavba byla zahájena 8. září 1967, slavnostní otevření prvního úseku o délce 21,3 kilometr se konalo 12. července 1971.
 
Z Prahy až do Brna bylo po dálnici poprvé možné dojet 8. listopadu 1980 po dokončení humpoleckého úseku D1.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...