Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava stejné poruchy nestojí stejně

  10:25aktualizováno  10:25
Když se na cestě porouchá auto, má motorista v zásadě dvě možnosti: buď se pustí do opravy sám, nebo přivolá pomoc. Jak se ale pomocník, na něhož v tísni a dobré víře spoléhá, bude chovat? Kolik ho bude stát? A lze se vždy na mobilního technika spolehnout? Odpověď na dané otázky hledal test MF DNES: prověřil dva největší operátory nepřetržitých silničních asistenčních služeb v České republice. Všichni čtyři přivolaní mechanici si se závadou poradili na místě - od osmi do 45 minut a ve značném cenovém rozdílu jedenácti set korun.

Prolog: způsobit závadu
Závadu, se kterou si redaktoři v testu na silnici "neměli vědět rady", simuloval nefunkční kabel mezi indukční cívkou a rozdělovačem. Jistěže to na první pohled nesmělo být poznatelné. Pro akci byl zvolen deset let starý Opel Vectra, takže nejdřív bylo nutné sehnat autentický - desetiletý - kabel. Posloužilo tedy vrakoviště. Když však technik, který na testu odborně spolupracoval, měl kabel zničit bez vnější známky poškození, nastal problém jako hrom. Nejprve vytáhl a ustřihl dobrých pět centimetrů středového uhlíku. Ale když "zničený" kabel nasadil, opel normálně naskočil. Vytáhl tedy kabel z koncovky a do gumové objímky nástrčky vpravil kus zmuchlaného igelitu. Znovu auto nastartovalo. Dalším pokusem o sabotáž bylo vtlačení karosářského tmelu do kabelu v místě, kde chyběl ustřižený uhlík. Leč startér třikrát převalil motorem a pak si jiskra znovu našla k zapalování cestu. Úspěch se dostavil poté, co mechanik mezi kontakty uvnitř gumové koncovky a kabel vsunul dvoucentimetrový špalík z PVC. Závada tedy byla na světě: startér motorem točil, ale svíčky jiskru "neházely".

Rady pro ty, kteří nemají kartu ABA nebo ÚAMK
* Levnější je povolat místního opraváře přímo než přes dispečink. Kontakt na něj můžete získat třeba u nejbližší čerpací stanice.
* Ceník garantovaný asistenčními službami platí jen do okamžiku ukončení odtahu. Pak nastupují podmínky smluvního servisu.
* Porovnejte ceníky asistenčních služeb a to, zda by nebyla ekonomičtější klientská karta. Ta většinou kryje náklady s příjezdem mechanika a část pracovního času, někdy i odtah. (peo)
ABA na konci světa
Na severním okraji Litoměřic, kde se zvedá České středohoří, leží vesnička Skalice. Jmenovat by se také mohla Nejdedál, protože silnice tady končí. Na jejím samém konci redaktoři opla odstavili, vyměnili kabely ­ dobrý za nefunkční ­ a zavolali na dispečink ABA. Bylo 11.28 hodin všedního dne. Dispečer se vyptal na typ vozu, jeho státní poznávací značku, jméno řidiče a poté, co zjistil, že "motorista v nouzi" nemá k dispozici žádnou předplacenou kartu služeb ABA, upozornil taktně na nutnost platit za služby hotově a na místě. Poté oznámil příjezd technika za 20 až 45 minut. Bylo 11.55, když se ozval mechanik. Vyptal se na problémy, a že za chvíli dorazí. Ve 12.15 byla na místě upravená Škoda Octavia v barvách firmy Autoservis Gerhart Horejsek. Mechanik bez jakéhokoliv zdržování zkontroloval postupně svíčky, pojistky, rozdělovač ­ odmastil kontakty sprejem, poté se věnoval indukční cívce. "Cívka je v háji," konstatoval. Nato prohlásil, že jejich servis takové díly nemá a nejbližší Opel je v Ústí nad Labem. Takže je na zákazníkovi, zda bude chtít odtáhnout, nebo se postará sám. Za řeči nepřestával probírat rukou kabely a bylo 12.43, když vadný kus odhalil. Okamžitě ustaly řeči o odtahu. Ve 12.56 byla hotova malá úprava obdobného kabelu, ovšem pro Felicii, a ve 13.05 hodin předložil účet na 722 koruny. Ještě při balení nářadí technik prohodil: "Já bych přes ABA nevolal. Když to není přes dispečink, rád se s každým domluvím. Takhle je to jednou nahlášený a já musím jet podle ceníku."
ÚAMK na moravské dálnici
Dálnice D1, 188. kilometr Brno na dohled. Stovky aut tudy projedou každou denní i noční hodinu. Poskytovat servis v těchto místech, to musí být podnikatelský ráj. Poruchu auta jsme nahlásili na dispečink ÚAMK přesně ve 23 hodin všedního dne. Ačkoliv dotazy firmy byly velmi profesionální, zarazilo nás, že problém je třeba vysvětlit dvakrát dvěma různým dispečerům. A navíc operátora automotoklubu zajímala i přesná adresa řidičova bydliště. Také kvůli tomu rozhovor trval téměř čtyři minuty. Ve 23.12 se ozval velmi korektní hlas zburcovaného Autoservisu Moravskoslezská s. r. o., znovu padly otázky na závadu. Mechanik měl dorazit do půl hodiny. Přijel ve žlutém voze pick-up ve 23.30. a ihned - se světlem z baterie

ABA chce rychlý zásah nebo odtah

"Čím méně rozumějí naše operátorky autům, tím lépe," tvrdí ředitel centrálního dispečinku ABA Jan Hronek. Od jeho stolu je snadno k přehlédnutí pět šest pracovišť s telefonem a počítačem. Na obrazovkách se donekonečna střídá mapa - databáze klientů - databáze smluvních mechaniků. Operátorky a operátoři nejvíc času, zdá se, stráví vyptáváním se, kde všechna ta porouchaná auta vlastně stojí. Motto ABA (Autoklub Bohemia Assistance) zní: zprovoznit vůz k dojetí do servisu nebo odtáhnout tamtéž. Podle toho také vypadá bilance zásahů mechaniků ABA. "Čím jsou auta modernější, tím je to víc o počítačích a o specialistech a ti na silnicích auta opravovat nebudou. Takže musíme vůz s problémem dopravit za nimi," vysvětluje Jan Hronek. Různost cen za práci je podle šéfa dispečinku neodstranitelná: "Záleží vždy na zdatnosti konkrétního člověka." Pokud má ale řidič pochyby o výši konečného účtu, může podat stížnost přímo na dispečink. Nejlépe písemně. Jan Hronek: "Naše kontrolní oddělení věc prošetří, a buď to bylo v pořádku, nebo se omluvíme a vrátíme peníze. Ovšem ze zhruba čtyřiceti tisícovek zásahů jsme měli 60 stížností a z toho je 25 skutečně oprávněných." Dispečink ABA svým smluvním partnerům fakturuje 150 korun za zprostředkování výjezdu.

vlastního auta - začal prověřovat svíčky, dlouze zkoumal přívod paliva, kabely rozdělovače a poté se znovu vrátil ke svíčkám, které dotáhl. Ve 24.00 vyslovil technik svůj závěr: "Je špatná řídicí jednotka. Můžeme to asi odtáhnout." Při řeči ovšem ještě zkoumavě popotahoval znovu za kabely k rozdělovači, až mu přívod od rozdělovače zůstal v ruce. Přesně o 15 minut později bylo hotovo. Jako náhradní díl posloužila část elektroinstalace ze sady Škody 120. Další čtvrthodinu ovšem trvalo vypočítávání celkové ceny a vypisování nutných formulářů a placení: 1492,70 Kč. Při předávání peněz vznikla nejistota, kdo je vlastně přebírá: mechanik povolaný prostřednictvím dispečinku ÚAMK na sobě měl montérkovou bundu s výrazným logem konkurence ABA. "My jezdíme pro oba dispečinky. Ale protože ÚAMK nedává ani propisky, natož třeba trika, tak nosíme ABA..." vysvětlil na půl úst. A počítal kilometry, které musí ještě ujet, než se bude moci na dálnici otočit. Opravené auto i tentokrát jelo bez problému k další "závadě".
ABA v české kotlině
Kolem hlavního města je mnoho smluvních partnerů ABA i ÚAMK, kteří čekají, až je operátoři "zvednou". Potřetí redaktoři učinili vectru nepojízdnou v místech mezi Tišicemi, Chrástem a Kozly nedaleko Neratovic. Žádost o vyslání pomoci prostřednictvím ABA byla vyslána v 10.30 hodin všedního dne. Už v 10.35 mluvili s mechanikem Garáže Vladimír Petřík Konětopy. Ten se ujistil, kde "motorista v nouzi" stojí, a slíbil příjezd do čtvrthodinky. V 10.48 byl skutečně na místě ­ v čistých montérkách, s ochotným úsměvem. Požádal dvakrát o předvedení "marného startování" a poté se zkoušečkou začal od baterie. Prohlédl svíčky, zkontroloval zběžně relé a pak se pustil do evidentně původních kabelů. Závadu servisman objevil v 11.04. Oprava trvala jen dobu, po kterou hledal v papírové krabici vhodný použitý kabel. Nebyl sice nový, ale držel bezpečně. "Náhradní díl vám účtovat nebudu, všechno v téhle krabici mám ze starých aut. Ale doporučuji koupit u Opla kabel správný a nový," poradil. A účet? Žádal 512,60 Kč.
ÚAMK a la Nová Paka
Právě se setmělo, když redaktoři znehybnili vectru v Nové Pace na parkovišti u supermarketu. Byla neděle a vrcholila vlna odjezdů víkendových chalupářů. Dalo se tedy očekávat hodně velké zatížení nonstop dispečinků a výjezdových mechaniků. Rozbité auto bylo nahlášeno ústředně ÚAMK v 19.50 hodin. Rozhovor byl stejně rychlý a profesionální jako všechny předchozí, i když bylo znovu zapotřebí líčit problém dvěma lidem. Dispečer zavolal zpět ve 20.03. Řekl, že mechanika posílá místního, ale kdyby bylo třeba někoho vysloveně na oply, tak je nejbližší dílna až ve Vrchlabí. Novopacký autoopravář od firmy Autotrend, s. r. o., přijel ve 20.08, a aniž by třeba jenom zvedl kapotu nad motorem, s hlasem plným pesimistické odevzdanosti řekl: "Ale my máme smlouvu se Škodovkou. Tohle já asi..." Ale dal se do práce. Prohlédl rozvodový řemen, zeptal se, jestli je v autě nějaký benzin a poté si přinesl ze svého dílenského vozu baterku. Jako zdroj byla zásuvka zapalovače u vectry. Ovšem zástrčka baterky se ukázala být už unavenou, takže bylo třeba přispět k opravě ­ držet jednou rukou kontakt baterky, aby svítila, a druhou na požádání mechanika znova a znova protáčet startér. Už už se zdálo, že jediným efektem bude vybitá baterie, když muž v montérkách vytáhl vadný kabel. Při posledním startování si totiž na něm všiml drobné jiskry. Šel pro jakýkoliv jiný kablík, přidržel ho na kontaktech a opel naskočil. Bylo 20.29 hodin. Na rozdíl od ostatních mechaniků se tenhle muž vyslaný dispečinkem nesnažil okamžitě závadu odstranit. Jeho zájem zcela upoutalo vadné vedení, a tak začal šroubovákem šťourat v gumové objímce a vytahoval cucky igelitu, tmel i nastrčený špalíček. Poté, co se dost vynadivil nezvyklému kabelu, vybral z náhradních dílů pro felicii podobné vedení a instaloval ho. U indukční cívky konektor zajistil izolační páskou. "Kdyby to cestou vypadlo, tak to tam zas jenom nasadíte. Do Prahy dojedete, ale hned v pondělí si kupte originál," komentoval mechanik závěr své operace a záhy nato vystavil účet na 381,70 Kč. Před odjezdem se testující redaktoři ještě zeptali, zda v případě nezbytnosti značkového servisu by bylo výhodnější, aby vůz odtáhl do Vrchlabí on, nebo by bylo lacinější volat jejich auto. Odpověděl: "To máte jedno. Museli byste si docela dost připlatit. Třeba odtah z Prahy sem přijde na čtyři a půl tisíce." Kabel zajištěný páskou i tentokrát sloužil bez potíží.

ÚAMK pomáhá v celé Evropě

Zatímco rakouská obdoba českého ÚAMK (Ústřední automotoklub) má 1,4 milionu klientů, a německá dokonce 15 milionů, český klub zatím sdružuje 216 tisíc motoristů. "Máme hodně práce před sebou. Ale protože na Západě považují členství v asistenční organizaci majitelé aut prakticky za samozřejmou věc, věříme, že to přijde i do Česka," doufá obchodní ředitel ÚAMK Jiří Wolf. Výtku, že dispečer, ještě než pošle k nefunkčnímu vozu mechanika, žádá osobní data majitele vozu, Jiří Wolf odmítá: "Mnozí řidiči nám při závadě nahlásí, že žádnou předplatní kartu nemají a zaplatí opravu. Až později si vzpomenou, že mají nějaké pojištění nebo něco jiného, na čem my participujeme. Vracení peněz je potom zbytečně složité. Proto raději hned sami prověříme, zda nás volá někdo, kdo už je naším klientem." Největší váhu klade nyní ÚAMK na rozšíření členské základny klubu. Snaží se nalákat co nejvíc vlastníků automobilů na výhody spojené s předplatními kartami, které zajišťují mobilitu prakticky po celé Evropě. "Jsme součástí skupiny AIT, která má po Evropě neustále v pohotovosti 180 dispečerů, 27 tisíc mechaniků, 8000 takzvaných žlutých andělů a 22 tisíc odtahových vozidel," vypočítává obchodní ředitel Jiří Wolf.

Asistenční služby jsou často posledních záchranou motoristy

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.