Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oslava japonské dokonalosti: Lexus IS

aktualizováno 
Lexus IS 250 má vše, co má prémiový vůz střední třídy mít. Originální design, podélně uložený šestiválec a pohon zadních kol. Oproti předchůdci zaznamenal víc než jen obvyklý generační skok, a pokud to tak půjde dál, má dominantní německá konkurence opravdu vážný důvod k obavám.

Lexus IS | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

ZVENČÍ  |  ZEVNITŘ  |   MOTOR  |   JÍZDA  CENA

Nejmenší a nejsportovnější lexus je pro tradiční německé zadokolky - tedy BMW řady 3 a Mercedes třídy C - velmi zdatným konkurentem. Sice nenabízí takové sportovní zážitky jako BMW, ani nemá image vozů ze Stuttgartu, místo na špičce manažerských sedanů si přesto právem zaslouží.

Lexus IS

Body, které ztrácí v hodnocení dynamiky a jízdních vlastností, získává zpět kvalitou zpracování, mimořádně kultivovaným projevem, nevídanou úrovní odhlučnění a rozsahem standardní výbavy. Tradiční nevýhodou zůstává skromnější nabídka pohonných jednotek a omezený seznam individualizačních prvků výbavy.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Lexus můžete koupit na www.automodul.cz

ZVĚNČÍ: přitažlivý agresor 
Předchozí generace IS měla uhlazené a nepříliš originální tvary. Nástupce je v tomto ohledu zcela revoluční. Má velmi vyhraněný design a dobře zapadá mezi ostatní lexusy, na silnici si jej stěží spletete s něčím jiným.

Z hlediska proporcí má nejmenší Lexus asi nejblíže k trojkovému sedanu BMW. Z bočního pohledu je karoserie typická přísně klínovitým profilem, dlouhou kapotou, krátkým předním převisem a stoupající linií bočních oken. Dominantou je bezpochyby příď. Stylistický směr, pojmenovaný L-finesse, je charakteristický použitím trojúhelníkových a lichoběžníkových motivů. Lexusu IS dodává mimořádně agresivní tvář.

S celkem moc neladí jen velká zpětná zrcátka, zvyšují ale bezpečnost a vývojáři tvrdí, že díky nim má iso lepší aerodynamiku.

Za pozornost stojí špičkové řemeslné zpracování, spasování jednotlivých dílů a mimořádně vysoká úroveň lakování. Karoserie se navíc může pochlubit mimořádně dobrou aerodynamikou (Cx = 0,27).

ZEVNITŘ: luxus bez hranic, nikoliv
Vnitřek je na první dojem poměrně stísněný. Důvodem tohoto pocitu je především malé prosklení karoserie a tmavé čalounění a polstrování. Po stránce velikosti ale interiér z třídního průměru nijak výrazně nevybočuje. Druhý dojem dává vyniknout pečlivému zpracování. Kvalita použitých materiálů, jejich vzhled a řemeslné zpracování a slícování snese ta nejpřísnější měřítka.

Ergonomie ovládání je poměrně solidní, po pár dnech používání nečiní orientace mezi funkčními prvky žádný problém. Přístrojový štít je přehledný, dvojice kruhových ciferníků s optitronovým podsvícením je výborně čitelná. Celkově výborný dojem kazí jen nejednotná grafika digitálních zobrazovačů (lacině působící digitální hodiny na středovém panelu) a některá tlačítka, která jsou již důvěrně známá ze starších toyot.

Lexus IS

Přední sedačky nepatří mezi největší, mají však příjemné tvarování a dobré boční vedení. Vzadu je situace o poznání horší. Trojmístná lavice je kvůli svažující se linii střechy poměrně utopená a má krátké sedáky. Usadit dozadu trojici dospělých pasažérů se jeví jako utopie. Prostorově strádat bude prostřední cestující i kvůli rozměrnému středovému tunelu, kterým je vedena hnací hřídel pro zadní náhon.

Lexus IS

Dynamické linie karoserie si vybraly daň i v podobě zhoršeného výhledu z vozu. Díky vysoké zádi s nízkým oknem je problematické zejména parkování. Nebýt velkých vnějších zrcátek a příplatkového parkovacího asistenta, asi byste se neubránili občasným oděrkům laku na náraznících.

Limuzíny střední třídy obecně neplní funkci rodinného stěhováku. Zavazadlový prostor modelu IS je ale hodně podprůměrný i na danou kategorii. Prostor o objemu 378 litrů dovolí převážet opravdu jen to nejnutnější.

MOTOR: sametová síla
Model IS 250 je osazený moderním zážehovým šestiválcem vybaveným systémem proměnlivého časování ventilů a přímým vstřikem benzinu do válců s pracovním tlakem 130 barů. Výkon 208 koní a kroutící moment 252 Nm propůjčuje vozu maximální rychlost 225 km/h a zrychlení na stovku za 8,4 vteřiny.

Atmosférický šestiválec se poměrně neochotně sbírá z nízkých otáček. Pro udržení jízdní dynamiky je tedy zapotřebí jej udržovat ve vyšších otáčkách.

Lexus IS

Trochu za očekáváním zůstala zvuková kulisa, pohonná jednotka je tak účinně izolována, že o jejím chodu prakticky ani nevíte. Ve filozofii automobilky Lexus je odhlučnění prostoru pro pasažéry od okolních vlivů jednou z priorit, takže ten klid "íesu" vlastně nemůžeme ani vyčítat.

Testovaná verze byla vybavena automatickou převodovkou umožňující také manuální řazení. Sportovní naturel zážehového agregátu je ale šestistupňovým automatem a také docela vysokou pohotovostní hmotností trochu potlačen.

Změna převodových stupňů je mimořádně hladká a plynulá, ale po stránce rychlosti se mezi elitu řadit nemůže. V manuálním módu, kdy je změna prováděna pohybem voliče nebo páčkami pod volantem, je reakce o něco kratší, s rychlým kick-downem o několik stupňů si ale poradit nedokáže.

Snaha o maximální kultivovanost projevu a úsporu pohonných hmot je evidentní. Spotřeba v průběhu testu oscilovala mezi 12 litry v městském provozu a 8 litry při konstantní jízdě po dálnici. V praxi tedy nebude problém přiblížit se výrobcem deklarovanému průměru, který má hodnotu 9,1 litru na sto kilometrů.

JÍZDA: půvab kompromisu
Automobily značky Lexus jsou orientovány především na komfort, model IS svým designem dává tušit i zaměření na sportovní styl jízdy. Skutečnost leží někde uprostřed.

Lexus IS

V běžném provozu má "íeso" striktně neutrální charakteristiku. Stisknutím tlačítka stabilizačního systému, který nelze zcela vypnout, ale pouze posunout hranici, od které začíná zasahovat, se stává přetáčivým. Podvozek má výrazně tužší odladění, než jsme u ostatních lexusů zvyklí, i s nadstandardními sedmnáctipalcovými pneumatikami lze jízdní komfort považovat za solidní. Chování vozu je při vysokých rychlostech i průjezdu zatáčkami velmi dobře předvídatelné, nejmenší lexus trochu znejistí pouze při přejíždění příčných nerovností. Brzdová soustava reaguje rychle a spolehlivě, pro sportovní styl by ale neškodila větší účinnost.

PLUSY MINUSY
+atraktivní design -výhled z vozu
+kultivovanost motoru -velikost vnitřního prostoru
+aerodynamické vlastnosti -vzhled a tvar některých ovladačů
+úroveň standardní výbavy -tvar a objem zavazadlového prostoru
+příjemné a snadné ovládání -nejednotná grafika digitálních zobrazovačů
+bohatá bezpečnostní výbava
+akustická pohoda uvnitř vozu
+zvuk standardní audiosoustavy

CENA: výbava na jedničku

První generace modelu IS přišla na trh v roce 1999 s cílem zasáhnout do prodejních statistik BMW řady 3. Zůstalo však pouze u očekávání, odbyt na starém kontinentu rozhodně nebyl pro výrobce důvodem k radosti. Druhá generace nejmenšího lexusu má hromadou argumentů nepříznivou situaci zvrátit. Je otázkou, jestli to bude na elitní německou konkurenci stačit.

Základní cena modelu IS na českém trhu je 884 000 Kč (IS 220d). Lexus IS 250 se zážehovým šestiválcem a manuální převodovkou začíná na částce 964 000 Kč, s automatickou převodovkou je k mání za 1 019 000 Kč. Testovaná verze s bohatou příplatkovou výbavou měla cenovku  1 242 000 Kč.

Cenová politika velké německé trojky je v této kategorii velmi podobná. BMW 325i Steptronic se prodává za 1 045 060 Kč, Audi A4 2,0 TFSI  Multitronic stojí 1 074 000 Kč, Mercedes-Benz C230 s převodovkou 7G-Tronic bude v prodeji přibližně za 1 065 000 Kč.

Lexus IS 250 v číslech
(platí pro automatickou převodovku)
motor zážehový, duál VVT-i s přímým vstřikem
zdvihový objem (ccm) 2500
počet válců / ventilů 6 / 24
max. výkon (kW / k) 153 / 208
max. kroutící moment (Nm) 252
spotřeba město / venkov / kombinace (l) 12,7 / 7,0 / 9,1
max. rychlost (km/h) 225
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,4
délka (mm) 4575
šířka (mm) 1800
výška (mm) 1425
rozvor (mm) 2730
objem palivové nádrže (l) 65
objem zavazadlového prostoru (l) 378
hmotnost provozní (kg) 1635 - 1700
rozměr pneumatik 205 / 55 R16
základní cena v Kč 964 000

Standardní výbava modelu IS zahrnuje: čelní, boční a kolenní airbagy řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, protiblokovací systém (ABS), brzdový asistent (BA), systém distribuce brzdné síly (EBD), stabilizační systém (VSC), protiprokluzový systém (TRC), elektrický posilovač řízení (EPS), alarm s dvojitým zámkem dveří, systém bezklíčkového nastupování a startování, přední mlhové světlomety, LED diodová zadní světla, elektricky ovládaná, vyhřívaná  a sklopná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, audiosystém s měničem na 6CD, podporou formátu MP3, třinácti reproduktory a ovládáním na volantu, elektricky ovládaná přední a zadní okna, multifunkční kožený volant, palubní počítač, optitronové přístroje, tempomat, 16palcová kola z lehkých slitin, dálkově ovládané centrální zamykání, přední loketní opěrku atd.

Testované provedení obsahuje navíc: šestistupňovou samočinnou převodovku se sekvenčním režimem a s možností ovládání páčkami na volantu, Bi-xenonové a adaptivní přední světlomety (I-AFS) s výsuvnými ostřikovači, čalounění sedaček perforovanou kůží, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a klimatizovaná přední sedadla s pamětí, elektricky nastavitelný volant ve dvou osách, dešťový senzor, vnitřní i vnější zpětná zrcátka s automatickým zacloňováním, elektricky ovládanou zadní sluneční clonu, 17palcová kola z lehkých slitin, dřevěný dekor interiéru, parkovací asistent, metalický lak atd.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.