Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bestie s osmilitrovým osmiválcem bude řádit v Brně, má 730 koní

  12:00aktualizováno  12:00
Už v roce 1971 v sériové výrobě byl Pontiac Firebird Trans Am šílené auto. Švýcar Roger Bolliger ovšem dotáhl velkorysost amerických konstruktérů z doby před ropnou krizí k absurdnosti. Podívejte se na sedmisetkoňový závodní speciál, který se už tento víkend představí v Brně.

Pontiac Firebird Trans Am Rogera Bolligera | foto: Robert Sobčák

Osm válců, osm litrů objemu. Motor, kterému ve válcích rychlostí šesti tisíc otáček létají písty velikosti litrových tupláků jak z Oktoberfestu. To je srdce jednoho z nejextrémnějších historických závodních aut, které můžete v Evropě potkat.

„Na začátku byl originální Pontiac Trans Am z roku 1971 s legendárním ‚455 H.O.‘ motorem, který se jako nový prodal ve Švýcarsku,“ vypráví švýcarský podnikatel příběh závodního auta. Číslovka 455 neoznačuje nic jiného než objem motoru v krychlových palcích. Převedeno do metrického systému: sedm a půl litru. Výkon už tak oslnivý není, konstruktéři Pontiacu dokázali z extrémního objemu vydolovat „jen“ 335 koní.

Pontiac Firebird Trans Am Rogera Bolligera

Jiná liga byly závodní modely, které s notnou dávkou kontroverze závodily do roku 1970 v legendární sérii Trans Am. Ty měly sice méně objemné motory - podle regulí se musely vejít do pěti litrů - ale výkon šplhal někam k hranici pěti set koní.

Jen 730 koní? To aby motor něco vydržel

Jenže ani to Bolligerovi nestačilo. Spojil se proto s úpravcem Butler Performance z amerického Tennessee. Pro běžného Evropana bezejmenná firma se specializuje na přestavby motorů na americké muscle cary a mezi její zákazníky patří třeba herec Burt Reynolds. I on si nechal upravit Pontiac Firebird Trans Am, ovšem v novější třetí generaci. Stejná firma pak vyvíjí i extrémní motory pro sprinterské speciály.

Pro Bolligera ve Spojených státech připravili „klasický“ celohliníkový motor, jehož objem vzrostl na zmíněných osm litrů. Na motorové brzdě mu naměřili 730 koní. To z pohledu šíleností z dílny amerického úpravce není tak moc, jenže místo extrémního dragsteru, jehož motor musí vydržet vlastně jen pár desítek ostrého provozu, potřebuje Bolliger zvládnout minimálně jeden závodní víkend. A ten včetně tréninků, kvalifikace a dvou závodů nejméně nějakých 70 minut. V reálu však samozřejmě motor musí vydržet závodních víkendů více.

Pontiac Firebird Trans Am Rogera Bolligera

Pocta legendě. Ale se třemi litry navíc

Zvenku Bolligerův Pontiac vypadá stejně jako závodní speciál, se kterým jezdil v sérii Trans Am slavný americký závodník Jerry Titus. Ten s Firebirdem v roce 1969 ovládl svoji třídu ve čtyřhodinovce v Daytoně, celkově pak dojel třetí. O rok později nastoupil se svým autem do série Trans Am, ale ze sedmi závodů dokončil jen první. Na kalifornském okruhu Laguna Seca dojel sedmý. V polovině července pak nastoupil do druhého závodu na okruhu Road America. V tréninku se mu však kvůli technické závadě zablokovalo řízení a neřiditelné auto narazilo do mostu. Titus byl s těžkými zraněními hlavy transportován do nemocnice, kde bojoval tři týdny o život. Bohužel neúspěšně.

Bolliger ovšem zdůrazňuje, že jeho Firebird není replika Titusova auta. Sám jej nazývá „klonem“. Současný Pontiac je zkrátka lepší než jeho předobraz. Úprava, která dává Bolligerovu autu neuvěřitelný výkon, by totiž na začátku sedmdesátých let v sérii Trans Am neprošla.

Fotogalerie

Ostatně Pontiac už tehdy budil kontroverzi - auto muselo být postaveno na sériových základech a objem motoru nesměl překročit pět litrů. To sice konstruktéři splnili, jenže jen díky tomu, že objem sériového motoru zmenšili z původních 6,6 litru. Pontiac navíc začal pro sériová auta neoprávněně používat označení Trans Am, které vlastnila pořadatelská organizace SCCA. Značka se nakonec dohodla na vypořádání - z každého vyrobeného kusu odváděla za označení Trans Am poplatek pět dolarů.

Největší soupeř Pontiacu? Čech s Jaguarem

V sérii Histo Cup objem omezený není a ve třídě speciálně upravených aut se nehledí ani na dobovou autenticitu. Na trati se tak potkávají americké muscle cars třeba s Alfou Romeo Alfetta GTV, která dříve sloužila jako safety car na okruhu v Mugellu. Jenže to měla pod kapotou jen dvoulitr. Nyní tam sídlí třílitrový šestiválec, díky kterému maličká alfa americkým autům stačí.

A mezi posádkami královské třídy rakouského šampionátu jsou i čeští zástupci. Brněnský závodník David Bečvář poslední dva roky dokonce celou sérii ovládl a před domácím publikem se představí i o nadcházejícím víkendu na Masarykově okruhu v Brně. Fotogalerii jednoho z předchozích ročníků si prohlédněte zde.

Autoři:




Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo Giulietta SS Prototipo
OBRAZEM: Unikátní Alfa Romeo se dočkala ocenění po 60 letech

Unikátní prototyp Alfy Romeo korunovali na hvězdu srazu automobilové smetánky v noblesním severoitalském městečku Cernobbio. Na věhlasné akci Concorso di...  celý článek

Abarth 1000 Bialbero Record 1960
OBRAZEM: Na večírku nejvybranější automobilové šlechty světa

Bugatti, Duesenberg, Voisin, samozřejmě Ferrari, Maserati, Lancia, Pininfarina a mnoho dalších slavných automobilových jmen každoročně zdobí nejvěhlasnější...  celý článek


OBRAZEM: Pokochejte se krásou starých závoďáků

Krátkou výstavu českých automobilů ve svých historických prostorách v Konviktské ulici uspořádalo o uplynulém víkendu České vysoké učení technické v Praze....  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.