Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Osmiválec pro corvettu: moderní motorařina pro starý dobrý Small Block

  9:03aktualizováno  9:03
Současná doba příliš nepřeje velkoobjemovým atmosférickým motorům, a to dokonce ani v nejvyšších sférách nabídek automobilek. Naštěstí však existují výjimky. Jednou z nich bude obří osmiválec v novém Chevroletu Corvette.

Osmiválec GM Small Block LT1 modelový ročník 2014 | foto: GM

Nové velkoobjemové a vysoce výkonné atmosférické motory alespoň s osmi válci bychom s trochou nadsázky mohli spočítat na prstech ruky zasloužilého truhláře. Za poslední dva roky se toho totiž v této kategorii mnoho neobjevilo. Lamborghini potěší oheň plivajícím dvanáctiválcem v modelu Aventador, Ferrari snad nejvýkonnějším atmosférickým dvanáctiválcem všech dob v typu F12 Berlinetta. A Chrysler má obrovský 8,4litrový desetiválec pod kapotou nového SRT Viper.

To je na daném poli asi vše. I luxusní limuzíny se vzdávají dvanáctiválců ve prospěch přeplňovaných osmiválců a osmiválce zase mění za turby dopované šestiválce. Porsche sice bude mít v chystaném modelu 918 RSR 4,7litrový atmosférický osmiválec, jenže zapojený do hybridního ústrojí. A třeba neuvěřitelně točivý desetiválec Lexusu LF-A se zvukem formule 1 je záležitost z roku 2009.

Fotogalerie

Do velmi úzkého klubu vymírajících motorů se ale brzy přidá jedna lákavá novinka. Bude jí nová generace osmiválce Small Block ve zcela novém Chevroletu Corvette, který se má objevit někdy v polovině příštího roku.

U špičkových verzí už Chevrolet sice po nějakou dobu přeplňování používá, ale základní motor bude hezky dýchat po svém. Objem 6,2 litru a výkon 455 koní jsou hodnotami, které uspokojí snad každého milovníka rychlých sporťáků. Obzvláště když má taková jednotka příští generaci corvetty dodat zrychlení na stovku za zhruba čtyři sekundy.

Nový osmiválec ale není zajímavý jenom díky svým výkonovým parametrům. Je to totiž neuvěřitelně propracované technické cvičení, které ukazuje, že atmosférické osmiválce rozhodně nepatří do starého železa. Nová corvette tak bude díky motoru nejúspornější v celé historii modelu.

Chevrolet se nebojí srovnávat svůj připravovaný osmiválec LT1 (pátá generace Small Block, třetí s označením LT) s přeplňovaným 4,4litrovým TwinTurbo osmiválcem z dílen BMW. A že BMW patří mezi motoráři k naprosté špičce, to je známý fakt. Chevrolet ale tvrdí, že jeho na první pohled mastodontí osmiválec je lepší. Je výkonnější (455 oproti 407 koním), má zhruba stejný točivý moment (610 Nm oproti 600 Nm) a i přes vyšší zdvihový objem je motor celkově menší a lehčí (211 kilogramů oproti 228). Pravda, BMW má i silnější verzi osmiválce (450 koní a 650 Nm), ale i tak jsou parametry LT1 skvělé.

Přímý vstřik a proměnné časování jsou začátek

Ke skvělým parametrům pomáhají motoru mimo jiné i přímý vstřik paliva a variabilní časování ventilů. Mimochodem, v oblasti časování je GM průkopníkem v jeho aplikaci u motorů s OHV konstrukcí. Obě technická řešení umožňují spolu s chytrou řídící elektronikou řadu dalších dílčích vylepšení agregátu, jehož původ se datuje do roku 1955. Motor například mohl dostat funkci vypínání válců, takže v případě menší zátěže může běžet na čtyři místo osmi.

Osmiválec GM Small Block LT1 modelový ročník 2014

Osmiválec GM Small Block LT1 modelový ročník 2014

Pro corvettu je to premiéra a kvůli takzvanému AFM (Active Fuel Management, jak systém vypínání válců GM označuje) musel být přepracován celý ventilový rozvod. Přímé vstřikování paliva pomáhá s jeho lepším rozprášením ve spalovacím prostoru. I to má několik výhod. Směs lépe hoří, takže nevzniká tolik nespálených uhlovodíků (při studeném startu snížení HC o 25 %), přímý vstřik také znamená dodatečné ochlazení spalovacího prostoru. Díky tomu mohli motoráři GM použít u motoru vcelku vysoký kompresní poměr 11,5:1.

Oproti předchozí generaci motoru si tyto změny vyžádaly zcela nový tvar hlavy válců, provedení ventilů i profily vaček. Upraveno bylo i dno pístu, aby se zlepšilo proudění vzduchu ve spalovacím  prostoru. Zajímavostí je prohození pozice sání a výfuku oproti současné verzi motoru. Zapalovací svíčka u nové verze víc vystupuje do spalovací komory, takže k zažehnutí směsi dochází ve vhodnějším místě.

Zdokonalené mazání

U nové generace osmiválce Small Block přepracovali motoráři GM také v podstatě celou mazací soustavu. Zcela nové je olejové čerpadlo s proměnným objemem a dvěma stupni tlaku. Proměnný objem umožňuje dodávat motoru přesně tolik maziva, kolik je v dané chvíli potřeba. Dvojí tlak pak usnadňuje použití vypínání válců. V nižších otáčkách a při nižších zatíženích není nutné dodávat olej pod plným tlakem, a to platí především pro režim s vypnutou polovinou válců. Ve vyšších otáčkách pracuje čerpadlo s vyšším tlakem.

Velkou technickou zajímavostí je chlazení pístů pomocí oleje. Speciální malé trysky umístěné ve spodní části válců ostřikují v případě potřeby písty olejem z jejich spodní strany a tím pomáhají k jejich lepšímu chlazení. Ostřik olejem je aktivní pouze při startu motoru, kdy pomáhá i k lepšímu mazání a snížení hlučnosti a pak ve vyšších otáčkách při vyšším zatížení, kdy pomáhá s chlazením a zlepšuje životnost motoru.

Motor má mazání se suchou klikovou skříní, takže nedochází k nedostatečnému mazání ani při extrémních přetíženích v zatáčkách. Small Block LT1 nové generace vyžaduje polosyntetický olej specifikace 5W30, který mimo jiné pomáhá snižovat tření. Životnost oleje pomáhá zvyšovat speciální systém odvětrávání skříně (Positive crankcase ventilation systém). Jeho speciální přepážky oddělují olej od plynů v klikové skříni třikrát efektivněji než předchozí verze motoru. Snižuje se tak nejen znečištění oleje, ale také jeho spotřeba.

Hliníková konstrukce

Pátá generace Small Block má konstrukci kompletně z hliníku. Hliníkový je jak blok motoru, tak olejová vana. Ta má speciální strukturální výztuhy a připevněná k motoru tak pomáhá zvýšit celkovou tuhost sestavy. K vývoji přispěla data, která GM získalo v motorsportu. Výsledkem je zcela nový odlitek, který se od předchozího motoru liší i samotným způsobem výroby, přičemž základní architektura byla zachována.

Osmiválec GM Small Block LT1 modelový ročník 2014

Přepracovaná lůžka ložisek mají omezovat prohýbání klikové hřídele, jsou pevnější a pomáhají lépe absorbovat vibrace. Nová konstrukce motoru umožnila umístit vysokotlaké palivové čerpadlo do sevření válců pod úroveň sacího potrubí. Čerpadlo je poháněno motorem skrze speciální vačku umístěnou na vačkovém hřídeli. Palivové čerpadlo dodává tlak 15 MPa a může být zdrojem výrazného hluku, jeho umístění ale hlučnost potlačuje, protože dojde k utlumení nežádoucích zvuků právě okolní masou motoru a sacím potrubím především.

I to má speciální konstrukci s akustickou skořápkou vyplněnou ještě speciální tlumicí pěnou. Sestava celého OHV motoru LT1 je asi o 10 centimetrů nižší než konkurenční osmiválec BMW s DOHC rozvody. To má mimo jiné u nové corvetty pomoci ke snížení těžiště a celkově nízké linii kapoty.

Obstojný základ

Motor Small Block LT1 bude základem pro Chevrolet Corvette, který spatří světlo světa někdy v druhé polovině roku 2013. Zároveň však jde o motor, který dá vzniknout i dalším variantám Small Blocku. Pro nejsilnější corvettu se jistě dočkáme jeho přeplňované verze, zřejmě s kompresorem. Navíc konečný zřejmě nemusí být ani jeho objem.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.