Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Crashtest motorkář vs. nové české svodidlo, které má i čidla

  17:32aktualizováno  17:32
Společnost ArcelorMittal Distribution Solutions vyrobila prototyp svodidla, které má lépe ochránit motocyklisty. Díky čidlům by se zároveň motorkářům po nehodě mělo dostat rychlejšího ošetření.

Bezpečnostní novinka byla podle mluvčí ArcelorMittal Ostrava (AMO) Barbory Černé Dvořákové tento týden představena v Evropském parlamentu v Bruselu.

Novinku vyvinul tým výzkumníků z AMO spolu s partnery v rámci projektu Smart RRS spolufinancovaného Evropskou komisí. V případě schválení by se svodidla vyráběla v ArcelorMittal Distribution Solutions ČR, což je jediný výrobce certifikovaných svodidel v Česku.

Nový typ svodidla, které má lépe ochránit motorkáře

Nový typ svodidla, které má lépe ochránit motorkáře

Celé svodidlo je vyrobeno z mikrolegovaných ocelí, které mají v porovnání se standardně používanými typy ocelí lepší mechanické vlastnosti. "Oproti běžným záchytným systémům je toto svodidlo vybaveno spodní pásnicí, která při nehodě chrání motocyklisty před nárazem do sloupku. Je zpevněné, aby utlumilo energii nárazu a přitom motocyklistu nějak neporanilo," vysvětluje Černá Dvořáková.

Nové svodidlo má navíc senzory, které nehodu zaznamenají a informaci i s přesnou lokalizací vyšlou dispečinkům silniční kontroly. "Při dopravní nehodě hraje klíčovou roli i to, jak rychle se zraněnému poskytne následná první pomoc. Věříme, že díky našemu svodidlu můžeme tuto dobu zkrátit," uvedl vedoucí oddělení výzkumu a vývoje AMO Radim Pachlopník.

Svodidlo čeká v příštích měsících takzvaná bariérová zkouška, tedy náraz figuríny motocyklisty o hmotnosti 87,5 kilogramu rychlostí 60 kilometrů za hodinu. "V případě úspěchu bude motosvodidlo certifikováno podle EN 1317. Pak bude moci být používáno na všech silnicích Evropské unie," uvedl generální ředitel AMDS CR Libor Černý.

(Ilustrační snímek)

Klasická svodidla jsou velkým nebezpečím hlavně pro motorkáře. Za jejich odstranění bojují intenzivně hlavně odganizace v Itálii a dalších zemích s velkou oblibou motocyklů.

Cílem tříletého projektu Smart RRS (Smart Road Restraint Systems - Inteligentní silniční záchytné systémy) bylo optimalizovat silniční záchytný systém tak, aby byl při nehodách bezpečnější pro motocyklisty, a zvýšit bezpečnost na silnicích pomocí včasných informací. Na projektu spolupracovaly týmy z Česka, Belgie, Itálie, Španělska a Británie, přičemž z ČR byla společnost AMO jediná.

ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic je jediným výrobcem certifikovaných záchytných systémů v ČR, důlní výztuže a za tepla válcovaných plechů a pásů. Roční kapacita je více než 500 000 tun výrobků.

Společnost je dceřinou firmou největší české hutní společnosti ArcelorMittal Ostrava a má téměř 400 zaměstnanců.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.