Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moto Guzzi Roamer je italský floutek, který miluje osmdesátky a zatáčky

aktualizováno 
Tradiční evropská značka Moto Guzzi pro letošní sezonu vypustila do světa partičku rozjívených mladíků. Jejich označení je V7 a V9 a jejich příjmení jsou například Stornello, Bobber nebo Roamer. Právě posledního jmenovaného nedbalého elegána jsme vyzkoušeli.

Moto Guzzi V9 Roamer | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Jeho silueta působí celkově odlehčeným dojmem. Přední vidlice se zdvihem 130 milimetrů s tenkou trubičkou nahoru zvednutých řidítek působí jako vypůjčená z jízdního kola. Ale jak později prověří městská dlažba, její odezva zase není tak špatná a sem tam nějaký ten nečekaný výmol nebo chybějící dlažební kostka jí vrásky nedělají.

Také dvojice zadních tlumičů potvrzuje, že v jednoduchosti je mnohdy síla. Mají sice pouze nastavení tuhosti pérování při jízdě se spolujezdcem, ale fungují bezvadně a celkovému projevu motorky dodávají na jistotě.

Jízda po sluchu

Řidítka ještě umocňují výrazná chromovaná zrcátka ve stylu osmdesátých let. Přední část mašiny je dozdobena jedním úplně obyčejným kulatým světlometem s čirou optikou a excentricky na levé straně uloženým budíkem.

Fotogalerie

Z něho lze odečíst například údaj o zařazeném rychlostním stupni, aktuální nebo průměrnou spotřebu, dojezd, ale i nastavení úrovně kontroly trakce nebo teploty okolního vzduchu. Otáčkoměr chybí, ale s Roamerem se perfektně jezdí „na ucho“. A když už je přece jen potřeba řadit, motorka si o to řekne blikáním červené kontrolky na budíku.

Přední kolo s rezervou několika milimetrů olizuje blatník tenký jako žiletka. Jeho náběžnou hranu samozřejmě zdobí logo Moto Guzzi jako u všech ostatních modelů italské značky. Přední stovku gumu obuli designéři na 19palcový ráfek ozdobený 23 tenkými loukotěmi. Zato zadní šestnáctka je naopak obuta do až provokativně mohutné stopadesátky. Je to, jako by si metrosexuál obul k celkově elegantnímu zevnějšku kanady.

Ale jako celek působí obě kola neskutečně sexy a jsou opravdovou ozdobou motorky. Perfektní dojem ze zadní části mašiny, který mimo jiné dotváří i blatník s elegantním linkováním, tak trochu kazí koncové světlo s lacině působícím plastovým obalem. Jeho tvůrce se patrně nechal strhnout umělohmotnými osmdesátkami až příliš.

Osvěžující nahota

Velkou parádou je patnáctilitrová palivová nádrž, která má po celém obvodu ostrý prolis. Ten opticky ještě více odlehčuje již tak zvednutou přední část motorky. Nádrž se strmě zužuje a navazuje na ploché sedlo ve stylu café racer. Navzdory úspornému vzhledu je sedlo příjemné, jeho zdrsněná sedací část neklouže a spokojen na něm byl i spolujezdec.

Moto Guzzi V9 Roamer

Pod sedlem směrem vzad ubíhá přiznaný podsedlový rám z ocelové trubky. U několika pozorovatelů budila jeho nahota rozporuplné názory, ale mně se jeho přímočarost docela líbí. O něco menší vlnu nadšení u mě vyvolává možná až příliš ležérně ve vzduchu visící podsedlové boční panely, které kryjí baterii a lékárničku. Občas mám pocit, že tu červenou taštičku někde ztratím. Ale tento detail se na druhou stranu spoustě lidí líbí. Celkově působí Roamer svěžím a odlehčeným dojmem, což byl prý také záměr jeho tvůrců. Pokud je to tak, pak se to do puntíku vydařilo.

Motor, jak jinak než podélně uložené 90stupňové véčko, je téměř do šroubku zcela nový. Objemem 853 kubických centimetrů vyplňuje dosavadní mezeru v nabídce Moto Guzzi. Tradiční konstrukční prvky zůstaly zachovány. Motor tak má stále dva ventily na válec a chlazení náporovým vzduchem.

Moto Guzzi V9 Roamer

Naproti tomu byla přepracována hliníková skříň klikové hřídele, která nyní poskytuje motoru lepší mazání a ubírá třecí ztráty. Lví podíl na tom má také zcela nové olejové čerpadlo. Motor má vynikající elasticitu a jeho 55 koní cvičí s roamerem s rošťáckou rozjíveností. V městském provozu zase přijde k duhu krouťák se slušnou hodnotou 62 Nm. Z křižovatek díky tomu roamer mizí s absolutním přehledem. A co za to? V průběhu testu jsem si s motorkou ze všeho nejvíc užíval, což se obvykle neslučuje se spořivým stylem jízdy. I tak ukazatel průměrné spotřeby hlásil číslo 5,9 litru na sto kilometrů.

Pěkně pod kontrolou

Výkon motoru pomáhá dávkovat šestistupňová převodovka se zvětšenou suchou spojkou s velejemnou odezvou. Zadní kolo je s hnacím agregátem propojeno samozřejmě kardanem. Jeho provozní náklady spojené s téměř nulovou potřebou údržby jsou ve srovnání s řetězovou klasikou nepoměrně nižší. Ovšem pouze do okamžiku, kdy v některém z kloubů lupne. Potom se skóre poměrně rychle dorovnává.

Přední kolo je kromě těch frajerských loukotí nazdobeno pouze jedním brzdovým kotoučem. Má průměr 320 milimetrů, a když se vezme za páčku, zakousnou se do něj hned čtyři pístky. Dodavatelem není nikdo horší než závody všeho druhu prověřená značka Brembo. Brzdné síly je tak spousta a ani drzý průlet ranní dopravní špičkou jí na elánu neubral. Účinek brzd je příjemně předvídatelný a nechává se precizně dávkovat.

Kdyby snad náhodou nastala krize, je připraveno přispěchat na pomoc dvoukanálové ABS a bezmála dvousetkilovou mašinu spolehlivě zkrotí. Mimochodem, motorka umožňuje také umravňovat zátah motoru dvoustupňovou kontrolou trakce. Její ovládání má na levém řidítku své vlastní oddělené tlačítko.

Moto Guzzi V9 Roamer
Moto Guzzi V9 Roamer

Kónické chromované koncovky výfuků se rozezněly, véčko se prohřívá a nastává chvíle, kdy přes mírný odpor zaskakuje jednička. Někdy se stane, že zařazení prvního rychlostního stupně neprovází vůbec žádný zvukový projev, a tak párkrát zaváhám, jestli tam ten kvalt vůbec je.

Jízda na vlnách

Posed je vzpřímený a motorka jezdce nijak nekroutí. Naopak vše rychle padne do ruky a budí dojem, že na V9 jezdím od nepaměti. Kolena se občas poperou s tím fešáckým prolisem na nádrži nebo záhyby sacího potrubí omotané matně černými tepelnými kryty. Ale po pár kilometrech v sedle se i tyto provozní drobnosti usadí a čím méně na to myslím, tím přirozeněji se na guzzi sedí.

Motor měkce zabírá a roamer vyráží vpřed. Jednička se vytočí poměrně hodně rychle a trojúhelníček kontroly trakce varovně zamrká. Celá motorka vypadá odlehčeně a také se tak i chová. Jízda je hodně zábavná a geometrie motorky i posed provokují ke hraní, kdekoli je to možné. A když se jede po rovině, člověk si prostě jen tak pro radost hodí hlubokou vlnku. Proč? Protože to prostě jde úplně samo.

Moto Guzzi V9 Roamer

Při fotografování se nechávám strhnout a na „pětníku“ si jen tak pro zábavu vykružuji utažené osmičky. Výjezd do prudkého kopce klikatou ulicí plnou úplných vracáků je nádherná ranní rozcvička. Když je to potřeba, má motor dost potenciálu k tomu, aby rychle dotáhl mezeru v dopravě nebo svižně předjel. Ani dlouhé roviny nejsou guzzině proti srsti. Ale doma je v utažených smyčkách, kde nevynechá příležitost líznout si stupačkou o silnici.

Za ovladatelnost sklízí tento italský frajírek jedničku s hvězdičkou. Za odezvu motoru má výbornou. Ale někdy se stane, že výkonové špičky je dosaženo zbytečně brzy a pocitově by motor měl ještě potenciál trochu si zařádit. Má samozřejmě také typický kolébavý projev podélně uloženého véčka. To se asi nejvíce projevuje při čekání na křižovatce. Zajímavě zhoupnout umí i při klasickém meziplynu doprovázejícím podřazení. Ale i to sem patří a byl bych upřímně zklamán, kdyby tomu tak nebylo. Drandíme přeci na Moto Guzzi.

V9 Roamer je stylová motorka pro každodenní použití s cenovkou pod hranicí tří set tisíc korun. Přestože vzhledem budí dojem, že je ideálním městským strojem, nebojí se ani delší cesty na víkend nebo dovolenou. Díky typickým proporcím rozhodně nikdy nezapadne v davu. K tomu ostatně přispívají i dostupná lakování. Testovaná mašina se pyšnila barevným provedením Giallo Solare (žlutá), ale k dispozici je i usedlejší verze Bianco Classic (bílá).

Autoři:




Nejčtenější

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Další z rubriky

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Ducati X-Diavel se řadí ke cruiserům, ale zatáčku umí projet jako superbike.
To si troufnou jen Italové: okreskový křižník je na stovce za 3 sekundy

Cruisery, v překladu „křižníky“, to jsou ty mohutné mašiny na poklidné brázdění nekonečných amerických highways s nohama na stupačkách. Jenže teď to vzali do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.