Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otevřel si vlastní muzeum veteránů. Je největší v Česku

Lubomír Pešák si svého prvního veterána koupil před patnácti lety na inzerát. Byla to Tatra 75. Dnes stojí v Pešákově muzeu. "Není tu nejvzácnější, tehdy jsem tomu ještě nerozuměl," směje se majitel Veteran Areny.

Lubomír Pešák je zakladatelem a majitelem soukromého muzea historických vozidel Veteran Areny v Olomouci. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Jak asi může vypadat člověk, který má odvahu provozovat v Olomouci soukromé muzeum historických aut? Po pravdě - čekala jsem "veterána". Otevřel však svěží muž ve středních letech. Optimista na pohled i na poslech. Lubomír Pešák, majitel úspěšné společnosti T. S. Bohemia před víc než rokem postavil v olomouckých Pavlovičkách své vlastní automuzeum.

Se skoro stovkou vozů hlavně prvorepublikové a meziválečné éry a třemi desítkami motocyklů je to největší muzeum svého druhu v Česku. Lubomír Pešák od začátku ví, že tahle pětatřicetimilionová investice byla ekonomická sebevražda. Nelituje jí však.

Lubomír Pešák

Je mu 45 let, pochází z Opavska. Vystudoval Vysokou školu báňskou v Ostravě a tři roky pracoval jako konstruktér vodních elektráren v ČKD Blansko. Podnikat začal v roce 1997, kdy si s bratrem otevřeli v Olomouci obchod na prodej a opravy počítačů.

Jejich firma T. S. Bohemia funguje dodnes. Její obrat loni dosáhl 1,5 miliardy korun. Veteran Arenu Lubomír Pešák otevřel loni v květnu v olomouckých Pavlovičkách. Muzeum se stalo pátou nejnavštěvovanější atrakcí na Olomoucku - vidělo jej 20 tisíc lidí.

"Zemí s tak bohatou historií automobilismu, jako má Česko, je na světě do desíti. Spoustu našich mladých lidí to přitom úplně míjí. Chtěl jsem pro tohle kulturně-technické dědictví něco udělat. Snad si lidi prohlídkou muzea uvědomí, co všechno uměly české firmy kdysi vyrobit," říká majitel muzea.

Poklady čekají na objevení ve stodolách

Je přesvědčený, že na záchranu automobilových skvostů mají nadšenci jako on maximálně dvacet příštích let. Ve stodolách a na dvorech se stále ještě dají najít vzácné kusy, i když jsou většinou v dezolátním stavu.

"Jestli se teď nedají do pořádku, za dvě desítky let už z nich nic nezbude. Jejich rozpad je nevratný proces. Stát na to přitom nemá žádný záchranný program, všechno je jen otázkou soukromých prostředků," míní Pešák.

Všechno, co ve Veteran Areně stojí, je skutečně majetek soukromých sběratelů. Ti své vozy muzeu bezúplatně půjčují. Za to nemusí shánět garáž nebo řešit pojištění. "Hlavně nám ale musí důvěřovat, protože některé automobily jsou velmi drahé," podotýká provozovatel muzea.

Pase po wikovech

Postupně si pořídil asi třicet historických aut a podobně jako jiní majitelé, i on řešil, kam s nimi. "Měl jsem je uskladněné u známých. Některé jsem třeba pět let neviděl," vzpomíná Pešák.

Teď má svá auta na očích denně. Každý den totiž tráví v muzeu. Tomu dnes věnuje možná víc času než vlastní firmě. "Některá muzea mají i sto zaměstnanců, zatímco já jsem na to sám. Máme jen dva pracovníky, kteří se starají o běžný provoz, zbytek leží na mně. Firma už mě tolik nepotřebuje, vím, že spolupracuji s lidmi, na které je spoleh," říká Pešák.

Sbírku, kterou dnes tvoří hlavně značky Tatra, Praga, Aero nebo Škoda, chce do dvou let rozšířit o unikátní soubor vozů značky Wikov. Tyto automobily vyráběla prostějovská firma Wichterle-Kovařík, původně jen továrna na zemědělské stroje. Wikovy odtud vyjížděly pouhých deset let a nebylo jich víc než 600 kusů různých typů. Dodnes se dochovalo do čtyřiceti aut. Polovinu z nich by chtěl Pešák dostat do svého muzea.

"Teď tu máme tři, do konce roku jich bude šest. Těch dvacet bych tu chtěl mít do dvou let," počítá Pešák. Podobná expozice wikovů neexistuje nikde jinde na světě. Provozovatel Veteran Areny ví o lidech, kteří mají doma velmi vzácné kusy a snaží se je přesvědčit, aby je muzeu zapůjčili.

Auta jsou krásná bez příkras

Než se pustil do projektování svého muzea, objel Lubomír Pešák všechny podobné u nás i v zahraničí. Nechtěl opisovat, ale vyvarovat se chyb. Výsledkem je jednoduchá expozice - ocelová hala, bílé zdi a v hlavní roli jen a pouze automobily.

"Auto je tu klíčový prvek. Nechtěli jsme vytvářet divadelní kulisy, malovat třeba za hasičským vozem požár a nějaké panáky. I významné automobilky, když vystavují nové modely, používají jen sklo a to auto. My jsme něco podobného udělali s historickými vozy," popisuje.

Přesto si jeden - zdánlivě nesourodý - nápad dovolil. Spolu s automobily vystavuje v aréně i české výtvarné umění.

Ale to pořád není všechno, co si mohou návštěvníci Veteran Areny v muzeu prohlédnout. Zhruba rok tu budou vystaveny také historické telefony a po nich přijdou na řadu stará rádia.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...