Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Označeným autům se zloděj často vyhne

aktualizováno 
Nabídka zabezpečení automobilů proti krádežím se v Česku rozšiřuje o novinku, kterou je značení autoskel výrobním číslem VIN. Ministerstvo dopravy a spojů České republiky schválilo firmě ECR-CZ Blansko k využití ve zdejším provozu sady, s jejichž pomocí si zmíněný kód VIN motorista během čtvrthodinky třeba i sám na skla svého auta vyleptá. Tím buď zloděje odradí a přiměje k tomu, aby se zajímal o vozidlo bez označení, nebo mu přidělá práci s odstraňováním čísel, případně celých skel. "Čísla VIN využívají k identifikaci vozidel policisté prakticky v celém světě. Údaje na skle jsou snadno porovnatelné s dalšími VIN na karoserii auta a v jeho dokladech, které motorista musí mít u sebe. Kontrola, zda vůz není nějakým způsobem podezřelý, je tedy poměrně snadná," říká k novince mluvčí Policejního prezidia v Praze Jiří Suttner. Na zdejším trhu rovněž existuje v téže oblasti zabezpečení automobilů proti krádežím možnost pískování autoskel speciálním kódem. Oba způsoby mají svoje klady, které jsme utřídili s využitím informací a názorů odborníků: Jiřího Suttnera z Policejního prezidia v Praze, Martina Pajera, ředitele pražské společnosti Cebia, která v Česku má největší tradici v prověrkách původu automobilů a rovněž se věnuje jejich zabezpečení, Michala Ročka, pražského odborníka na identifikaci a zabezpečení motorových vozidel, a Zdeňka Chaloupka ze zastoupení firmy ECR-CZ v Praze. Až si motorista bude sám dělat závěry, měl by vycházet z předpokladu, že užitná hodnota obou způsobů odpovídá jejich ceně zhruba od 700 do 1400 korun a nelze od nich žádat to, co poskytují třeba drahá elektronická zabezpečovací zařízení za tisíce, či dokonce desetitisíce korun. Znaky na sklech mají smysl hlavně v kombinaci s jinými způsoby zabezpečení.

Leptání čísla VIN na skla

+
* odrazuje zloděje, nabádá ho, aby šel k neoznačenému autu
* s údaji VIN pracuje policie na celém světě, policejní databáze jsou vedeny právě podle čísel VIN
* snadnější identifikovatelnost vozu než v případě pískovaného kódu, neboť není potřebná speciální databáze
* policista nepotřebuje při identifikaci podezřelého vozu povolení k otevření a kontrole čísla na karoserii
* cenová dostupnost (zhruba 700 korun), je levnější než pískování kódu (800 až 1400 korun)
* bezprašná aplikace
* snazší aplikace než u pískování kódu, lze i svépomocí
* některé pojišťovny poskytují slevy na pojistném za označená vozidla
* ze zahraničních zkušeností plyne, že zviditelnění VIN snižuje krádeže aut o zhruba 17 procent a zvedá objasněnost případů (dle údajů distributora zabezpečení ECR-CZ Blansko)
* není nutné hledání ve speciálních databázích, se kterými pracují systémy pískovaných kódů

-
* lze odstranit výměnou skel
* technologii svépomocného leptání skel někteří odborníci zpochybňují a tvrdí, že číslo VIN bez následků odstraní (dovozce úspěšný pokus o odstranění dosud nezaznamenal pokus se uskuteční do tří týdnů)
* technologie bezpečnostního leptání čísel VIN na skla se v zahraničí objevila už před zhruba pěti roky a nadprůměrně se nerozšířila
* při větší havárii automobilu se někdy mění číslo karoserie, označení skel původním VIN by mohlo být na obtíž
* jen ze samostatného čísla VIN nelze vyčíst zemi původu automobilu, databáze postrádaných vozidel nejsou v Evropě propojeny

Pískování skel speciálním kódem

+
* odrazuje zloděje, nabádá ho, aby šel k neoznačenému autu
* některé pojišťovny poskytují slevy na pojistném za označená vozidla
* objasněnost krádeží automobilů s kódovanými skly je o zhruba 20 procent vyšší než u neoznačených vozů (dle údajů distributora zabezpečení společnosti Cebia Praha)
* auta s kódy pískovanými na sklech jsou zahrnuty ve speciálních databázích, které jsou k dispozici policii
* cenová dostupnost (800 až 1400 korun), je ale dražší než leptání VIN (700 korun)
* je-li pískovaný kód doplněn identifikační značkou státu (tuzemsko užívá CZ), lze i v zahraničí zjistit, odkud vůz pochází a zda tam není jako kradený postrádán
* při vybrušování pískovaného kódu minimálně zadní a přední okno zloději praskne
* pískovat lze na okna nejen kódy, ale také čísla VIN, což se u specializovaných firem musí objednat předem a za zhruba stokorunový příplatek

-
* lze odstranit výměnou skel
* policejní identifikace vozu podle kódu je složitější než podle čísla VIN
* aplikace není možná svépomocí
* je dražší (o zhruba 100 až 700 korun) než kódování autoskel

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.