Označeným autům se zloděj často vyhne

Nabídka zabezpečení automobilů proti krádežím se v Česku rozšiřuje o novinku, kterou je značení autoskel výrobním číslem VIN. Ministerstvo dopravy a spojů České republiky schválilo firmě ECR-CZ Blansko k využití ve zdejším provozu sady, s jejichž pomocí si zmíněný kód VIN motorista během čtvrthodinky třeba i sám na skla svého auta vyleptá. Tím buď zloděje odradí a přiměje k tomu, aby se zajímal o vozidlo bez označení, nebo mu přidělá práci s odstraňováním čísel, případně celých skel. "Čísla VIN využívají k identifikaci vozidel policisté prakticky v celém světě. Údaje na skle jsou snadno porovnatelné s dalšími VIN na karoserii auta a v jeho dokladech, které motorista musí mít u sebe. Kontrola, zda vůz není nějakým způsobem podezřelý, je tedy poměrně snadná," říká k novince mluvčí Policejního prezidia v Praze Jiří Suttner. Na zdejším trhu rovněž existuje v téže oblasti zabezpečení automobilů proti krádežím možnost pískování autoskel speciálním kódem. Oba způsoby mají svoje klady, které jsme utřídili s využitím informací a názorů odborníků: Jiřího Suttnera z Policejního prezidia v Praze, Martina Pajera, ředitele pražské společnosti Cebia, která v Česku má největší tradici v prověrkách původu automobilů a rovněž se věnuje jejich zabezpečení, Michala Ročka, pražského odborníka na identifikaci a zabezpečení motorových vozidel, a Zdeňka Chaloupka ze zastoupení firmy ECR-CZ v Praze. Až si motorista bude sám dělat závěry, měl by vycházet z předpokladu, že užitná hodnota obou způsobů odpovídá jejich ceně zhruba od 700 do 1400 korun a nelze od nich žádat to, co poskytují třeba drahá elektronická zabezpečovací zařízení za tisíce, či dokonce desetitisíce korun. Znaky na sklech mají smysl hlavně v kombinaci s jinými způsoby zabezpečení.

Leptání čísla VIN na skla

+
* odrazuje zloděje, nabádá ho, aby šel k neoznačenému autu
* s údaji VIN pracuje policie na celém světě, policejní databáze jsou vedeny právě podle čísel VIN
* snadnější identifikovatelnost vozu než v případě pískovaného kódu, neboť není potřebná speciální databáze
* policista nepotřebuje při identifikaci podezřelého vozu povolení k otevření a kontrole čísla na karoserii
* cenová dostupnost (zhruba 700 korun), je levnější než pískování kódu (800 až 1400 korun)
* bezprašná aplikace
* snazší aplikace než u pískování kódu, lze i svépomocí
* některé pojišťovny poskytují slevy na pojistném za označená vozidla
* ze zahraničních zkušeností plyne, že zviditelnění VIN snižuje krádeže aut o zhruba 17 procent a zvedá objasněnost případů (dle údajů distributora zabezpečení ECR-CZ Blansko)
* není nutné hledání ve speciálních databázích, se kterými pracují systémy pískovaných kódů

-
* lze odstranit výměnou skel
* technologii svépomocného leptání skel někteří odborníci zpochybňují a tvrdí, že číslo VIN bez následků odstraní (dovozce úspěšný pokus o odstranění dosud nezaznamenal pokus se uskuteční do tří týdnů)
* technologie bezpečnostního leptání čísel VIN na skla se v zahraničí objevila už před zhruba pěti roky a nadprůměrně se nerozšířila
* při větší havárii automobilu se někdy mění číslo karoserie, označení skel původním VIN by mohlo být na obtíž
* jen ze samostatného čísla VIN nelze vyčíst zemi původu automobilu, databáze postrádaných vozidel nejsou v Evropě propojeny

Pískování skel speciálním kódem

+
* odrazuje zloděje, nabádá ho, aby šel k neoznačenému autu
* některé pojišťovny poskytují slevy na pojistném za označená vozidla
* objasněnost krádeží automobilů s kódovanými skly je o zhruba 20 procent vyšší než u neoznačených vozů (dle údajů distributora zabezpečení společnosti Cebia Praha)
* auta s kódy pískovanými na sklech jsou zahrnuty ve speciálních databázích, které jsou k dispozici policii
* cenová dostupnost (800 až 1400 korun), je ale dražší než leptání VIN (700 korun)
* je-li pískovaný kód doplněn identifikační značkou státu (tuzemsko užívá CZ), lze i v zahraničí zjistit, odkud vůz pochází a zda tam není jako kradený postrádán
* při vybrušování pískovaného kódu minimálně zadní a přední okno zloději praskne
* pískovat lze na okna nejen kódy, ale také čísla VIN, což se u specializovaných firem musí objednat předem a za zhruba stokorunový příplatek

-
* lze odstranit výměnou skel
* policejní identifikace vozu podle kódu je složitější než podle čísla VIN
* aplikace není možná svépomocí
* je dražší (o zhruba 100 až 700 korun) než kódování autoskel