Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Falešné airbagy ohrožují řidiče. Nový kupte ve značkovém servisu

aktualizováno 
Ve Spojených státech se rozhořela aféra kolem padělaných airbagů. Na první pohled nejsou od originálů k rozeznání, při testech se však ukázalo, že jsou zcela nefunkční, nebo dokonce ohrožují řidiče.

Americká organizace NHTSA uveřejnila video, které ukazuje průběh crash testu s padělaným airbagem, které se nedávno objevily ve Spojených státech. Jak se ukázalo, jejich selhání při nehodě může být naprosto fatální.

Některé totiž vůbec nezareagovaly nebo zcela vybouchly, testovací figurínu v některých případech dokonce zasáhly i kovové úlomky volantu, které v té chvíli působí podobně jako šrapnel. NHTSA zároveň zveřejnila seznam modelů, které jsou v přímém ohrožení. Největší zastoupení mají značky Toyota, BMW a Honda, objevují se ale i modely od Audi, Fordu, Kii, Mercedesu nebo Volva.

NHTSA tvrdí, že problém postihuje zhruba jednu desetinu procenta amerického trhu, zároveň se zprávou ale zveřejnila i krizové linky, které automobilky zřídily pro zákazníky speciálně kvůli falešným airbagům.

Organizace tvrdí, že v největším ohrožení jsou řidiči, kteří během posledních tří let havarovali a následně si nechali airbag vyměnit u neautorizovaného prodejce, který má k černému trhu nejblíže. Stejné riziko prý podstupují i v případě, že si airbag koupili sami na internetových aukčních portálech.

Airbag přes Aukro? Ani náhodou...

Asi by bylo naivní věřit, že černý trh se zaměřil jen na Spojené státy. V Čechách se ale zatím podobný případ naštěstí neobjevil. I tak se však někteří čeští řidiči vystavují riziku, a sice nákupem "použitého" zboží na internetu, které ohromuje svými cenami.

Odolný ochránce

Na airbag se kladou velice tvrdé nároky, výrobci náročně testují jejich životnost. Kontejnery s airbagy ponořují do horkého solného roztoku, vymražují je, musí odolat UV záření, vlhkosti. Musí i pracovat po mnoha letech.

"V porovnání s nepřipoutaným pasažérem v autě bez airbagu je statistická pravděpodobnost smrtelného zranění připoutaného pasažéra v autě s airbagem o 61 procent nižší," uvádí NHTSA (Americká národní agentura pro bezpečnost na dálnicích).

VÍCE O AIRBAGU ČTĚTE ZDE

Na aukčním serveru Aukro je k dispozici třeba volant s airbagem z Peugeotu 306 za vyvolávací cenu 250 Kč, stejný prvek z Fordu Mondeo z roku 1996 dokonce za pouhých 89 Kč. Jenže takový nákup by se vám vůbec nemusel vyplatit.

"Nemám nic proti obyčejným autoservisům nebo 'garážovým' automechanikům, někteří mohou být i mnohem lepší než autorizované servisy, ale pokud jde o airbagy, s jejich koupí a výměnou bych určitě zamířil do autorizované pobočky," říká specialista na bezpečnost automobilů Petr Pavlata ze společnosti Vision Consulting Automotive.

Celý systém ochrany posádky je totiž podle něj velice citlivá záležitost a i sebemenší změna může mít nedozírné následky. "U každého modelu se v řídící jednotce složitě ladí přesné nastavení synchronizace odpálení airbagu a předpínače bezpečnostních pásů. Jakákoliv změna tohoto systému může mít nedozírné následky, protože hlava může narazit do prudce se nafukujícího airbagu příliš brzo a pak máte prostě smůlu. Explodující airbag lze přirovnat k pohybující se betonové stěně a vaše hlava může být po nárazu odmrštěna zpět, hrozí poškození krčních obratlů a páteře, případně i náraz zadní či boční části hlavy do tuhých partií interiéru vozidla."

Změna přitom může nastat v řádech milisekund a airbag, který nepasuje přesně do vašeho vozidla, může všechno změnit. Rozdíl může být v některých případech dokonce i v rámci stejného modelu vozidla v závislosti na roku výroby. To, že dostanete správný airbag, vám ale zaručí jen autorizovaná pobočka. "Řidiči by neměli podléhat pokušení v podobě nízké ceny zboží z druhé ruky. Ten risk je obrovský," říká Pavlata.

Jistota je kulomet

Pokud vlastníte ojetinu a váháte, zda máte airbag i po desítce let provozu vozidla funkční, obraťte se přímo na výrobce. Ten by vám měl říct do jaké doby zaručují jeho životnost a zda je potřeba ho vyměnit.

V případě, že jste airbag nedávno měnili a nejste si jistí, zda právě ten váš není padělkem, pravděpodobně budete muset koupit zcela nový. "Pokud jsou to opravdu dobré padělky, které kopírují i výrobní čísla, pak jejich nefunkčnost těžko poznáte," říká Libor Kubeš, který se na prodej airbagů specializuje. I proto by se podle něj měli zákazníci obracet na značkové servisy nebo autorizované prodejce náhradních dílů.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.