Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Padesátka ve městě: Policie má na řidiče dvojí metr

aktualizováno 
Každý pes jiná ves. Do tohoto přísloví se dají ve stručnosti shrnout rozdíly v měření rychlosti vozidel městskou policií v padesáti českých městech. Někde projde řidiči překročení rychlosti o deset kilometrů, jinde ani o kilometr.

Zatímco někde rychlost neměří vůbec, protože ještě nemají radary, jinde strážníci tolerují nejvýše tři kilometry. | foto: iDNES.cz

Co čekat od strážníků s radarem ve svém městě? Rozdíly jsou značné: zatímco někde rychlost neměří vůbec, protože ještě nemají radary, jinde strážníci tolerují nejvýše tři kilometry. A někde i deset kilometrů nad povolenou padesátku.

Ředitelé strážníků navrhnou toleranci rychlosti
Někteří ředitelé městské policie říkají, že nulová tolerance je hloupost. Měli bychom se proto rychle sjednotit na jejich mezích.

Většina ředitelů chce o toleranci při měření rychlosti diskutovat 27. července na Kolegiu ředitelů městských policí. Alespoň ti, které MF DNES oslovila, přiznali, že kolegiu doporučí mírné překročení rychlosti řidičům tolerovat.

"Bylo by rozumné to sjednotit. Aby třeba řidič od nás neplatil v jiném městě pokutu, protože je zvyklý, že mu čtyřiapadesátikilometrovou rychlost na přikázané padesátce ještě tolerujeme,“ říká ředitel pardubické městské policie Petr Kvaš.

Právě jeho muži patří k těm strážníkům, kteří zohledňují nepřesnost radarů a snaží se navíc mírné překročení rychlosti posuzovat podle místa přestupku a aktuální dopravní situace. O stejnou vstřícnost jako v Pardubicích se snaží například i strážníci v Praze, Plzni, Ústí nad Labem, Zlíně, Jihlavě či Jablonci nad Nisou.

Ovšem v Chomutově tolerují až šedesátikilometrovou rychlost v hodině. Přes den tuto rychlost strpí i pražští strážníci - ovšem jen na přehledných úsecích. V noci pak jejich tolerance vzrůstá o dalších deset kilometrů: tedy až na sedmdesátku v hodině. V blízkosti škol a přechodů jsou ovšem pražští strážníci nekompromisní. V těchto místech připouštějí jen pětikilometrovou rychlost nad limit.

Nejpřísnější jsou strážníci v Hradci Králové, Havířově, Mostě a v Kroměříži. V těchto městech jsou na padesátce ochotni tolerovat jen 53 kilometrů v hodině. "Taková je chyba, které se radar může dopustit,“ vysvětlil ředitel hradeckých strážníků Miroslav Hloušek. Jinými slovy, v uvedených městech řidičům netolerují ani nejmenší překročení silničního zákona.

K městům, kde strážníci tolerují až desetiprocentní překročení rychlosti, patří například Prostějov. A stejně postupují i v mnohých dalších městech. Šéfové strážníků to však přiznávají pouze s podmínkou, nebudou uvedena jejich jména.

"Když to zveřejníte, tak si řidiči horní šedesátikilometrovou hranici, kterou jim teď trpíme, automaticky u nás v městě posunou až někam k sedmdesátce. A to bychom se vrátili do neúnosných poměrů na silnicích,“ vysvětluje jeden z ředitelů městských strážníků.

Například těm jihlavským se osvědčily zkušenosti republikových dopravních policistů, takže stejně jako oni už od počátku berou v úvahu tříprocentní úchylku radaru. "Při třiapadesátikilometrové rychlosti vás ani nebudeme stavět,“ říká Stanislav Maštera.

A co při pětapadesáti? "To ještě také ne,“ usmívá se. "Ale dál to už na mne nezkoušejte. Každý máme totiž o bezpečnosti silničního provozu ve svém městě vlastní představu.“

"Dáváme desetikilometrovou toleranci. Víme, že ručička tachometru auta neukazuje vždy úplně přesně,“ vysvětlil velitel táborských strážníků Petr Svoboda.

Sjednotí se strážníci?
Zcela opačnými měřítky se například řídí městská policie v Lipníku nad Bečvou. "V některých případech bychom rádi přimhouřili oko více, ale zákon nám to nedovoluje. Neumožňuje žádnou toleranci, a tak se ke všem řidičům chováme stejně,“ konstatuje strážník lipnické městské policie Pavel Maloch.

Jen o malinko vstřícnější jsou k řidičům strážníci v Hradci Králové, kteří jsou ochotni tolerovat nanejvýše tři kilometry v hodině. "Mluvit o nějaké další toleranci je škodlivé,“ míní šéf královéhradeckých strážníků Miroslav Hloušek.

Ředitel plzeňských policistů Luděk Hosman jeho názor neodsuzuje, byť jeho muži pokutují řidiče, až když při předepsané padesátce překročí sedmapadesátikilometrovou rychlost. "Všude jsou poměry jiné. Já ale přesto na kolegiu šéfů městských policistů doporučím, abychom kritéria měření rychlosti měli stejná.“

Jak vyplynulo z průzkumu, mnohá velká města svůj vlastní radar zatím nemají. Patří k nim například Ostrava, Karlovy Vary a Liberec. Spoléhají na republikovou policii. A ta má radary v obci obvykle nastavené na sedmapadesát kilometrů.

Další informace o měření rychlosti v padesáti největších městech najdete v příloze Řidiči a policie v dnešní MF DNES.

Autoři:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.