Padesátka ve městě: Policie má na řidiče dvojí metr

Každý pes jiná ves. Do tohoto přísloví se dají ve stručnosti shrnout rozdíly v měření rychlosti vozidel městskou policií v padesáti českých městech. Někde projde řidiči překročení rychlosti o deset kilometrů, jinde ani o kilometr.

Zatímco někde rychlost neměří vůbec, protože ještě nemají radary, jinde strážníci tolerují nejvýše tři kilometry. | foto: iDNES.cz

Co čekat od strážníků s radarem ve svém městě? Rozdíly jsou značné: zatímco někde rychlost neměří vůbec, protože ještě nemají radary, jinde strážníci tolerují nejvýše tři kilometry. A někde i deset kilometrů nad povolenou padesátku.

Ředitelé strážníků navrhnou toleranci rychlosti
Někteří ředitelé městské policie říkají, že nulová tolerance je hloupost. Měli bychom se proto rychle sjednotit na jejich mezích.

Většina ředitelů chce o toleranci při měření rychlosti diskutovat 27. července na Kolegiu ředitelů městských policí. Alespoň ti, které MF DNES oslovila, přiznali, že kolegiu doporučí mírné překročení rychlosti řidičům tolerovat.

"Bylo by rozumné to sjednotit. Aby třeba řidič od nás neplatil v jiném městě pokutu, protože je zvyklý, že mu čtyřiapadesátikilometrovou rychlost na přikázané padesátce ještě tolerujeme,“ říká ředitel pardubické městské policie Petr Kvaš.

Právě jeho muži patří k těm strážníkům, kteří zohledňují nepřesnost radarů a snaží se navíc mírné překročení rychlosti posuzovat podle místa přestupku a aktuální dopravní situace. O stejnou vstřícnost jako v Pardubicích se snaží například i strážníci v Praze, Plzni, Ústí nad Labem, Zlíně, Jihlavě či Jablonci nad Nisou.

Ovšem v Chomutově tolerují až šedesátikilometrovou rychlost v hodině. Přes den tuto rychlost strpí i pražští strážníci - ovšem jen na přehledných úsecích. V noci pak jejich tolerance vzrůstá o dalších deset kilometrů: tedy až na sedmdesátku v hodině. V blízkosti škol a přechodů jsou ovšem pražští strážníci nekompromisní. V těchto místech připouštějí jen pětikilometrovou rychlost nad limit.

Nejpřísnější jsou strážníci v Hradci Králové, Havířově, Mostě a v Kroměříži. V těchto městech jsou na padesátce ochotni tolerovat jen 53 kilometrů v hodině. "Taková je chyba, které se radar může dopustit,“ vysvětlil ředitel hradeckých strážníků Miroslav Hloušek. Jinými slovy, v uvedených městech řidičům netolerují ani nejmenší překročení silničního zákona.

K městům, kde strážníci tolerují až desetiprocentní překročení rychlosti, patří například Prostějov. A stejně postupují i v mnohých dalších městech. Šéfové strážníků to však přiznávají pouze s podmínkou, nebudou uvedena jejich jména.

"Když to zveřejníte, tak si řidiči horní šedesátikilometrovou hranici, kterou jim teď trpíme, automaticky u nás v městě posunou až někam k sedmdesátce. A to bychom se vrátili do neúnosných poměrů na silnicích,“ vysvětluje jeden z ředitelů městských strážníků.

Například těm jihlavským se osvědčily zkušenosti republikových dopravních policistů, takže stejně jako oni už od počátku berou v úvahu tříprocentní úchylku radaru. "Při třiapadesátikilometrové rychlosti vás ani nebudeme stavět,“ říká Stanislav Maštera.

A co při pětapadesáti? "To ještě také ne,“ usmívá se. "Ale dál to už na mne nezkoušejte. Každý máme totiž o bezpečnosti silničního provozu ve svém městě vlastní představu.“

"Dáváme desetikilometrovou toleranci. Víme, že ručička tachometru auta neukazuje vždy úplně přesně,“ vysvětlil velitel táborských strážníků Petr Svoboda.

Sjednotí se strážníci?
Zcela opačnými měřítky se například řídí městská policie v Lipníku nad Bečvou. "V některých případech bychom rádi přimhouřili oko více, ale zákon nám to nedovoluje. Neumožňuje žádnou toleranci, a tak se ke všem řidičům chováme stejně,“ konstatuje strážník lipnické městské policie Pavel Maloch.

Jen o malinko vstřícnější jsou k řidičům strážníci v Hradci Králové, kteří jsou ochotni tolerovat nanejvýše tři kilometry v hodině. "Mluvit o nějaké další toleranci je škodlivé,“ míní šéf královéhradeckých strážníků Miroslav Hloušek.

Ředitel plzeňských policistů Luděk Hosman jeho názor neodsuzuje, byť jeho muži pokutují řidiče, až když při předepsané padesátce překročí sedmapadesátikilometrovou rychlost. "Všude jsou poměry jiné. Já ale přesto na kolegiu šéfů městských policistů doporučím, abychom kritéria měření rychlosti měli stejná.“

Jak vyplynulo z průzkumu, mnohá velká města svůj vlastní radar zatím nemají. Patří k nim například Ostrava, Karlovy Vary a Liberec. Spoléhají na republikovou policii. A ta má radary v obci obvykle nastavené na sedmapadesát kilometrů.

Další informace o měření rychlosti v padesáti největších městech najdete v příloze Řidiči a policie v dnešní MF DNES.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...