Pagani Huyara

Pagani Huyara | foto: Pagani Automobili

Vítr, který vás unese rychlostí 370 kilometrů, to je Pagani Huayra

  • 37
Prastaré legendy indiánů Aymarů vypráví o bohovi větru Huayra Tata, který velí vánkům, větrům a uragánům prohánějícím se mezi vrcholky And. Umí zvednout vody jezera Titicaca a změnit je v déšť, jenž skrápí plodnou Pachamamu, jeho ženu a bohyni země. Když odpočívá, vody a řeky jsou klidné. Ale napjatý klid před bouří je hrozivý...

Tak nějak si Horacio Pagani, velký automobilový snílek a skvělý konstruktér představuje, že má jeho nejnovější kreace působit. Do Itálie přišel tento umělec automobilů z rodné Argentiny do učení k těm nejlepším.

Díval se pod šroubováky technikům od Lamborghini, a pak postavil Zondu. Jeden z nejobdivovanějších supersportů dneška. Na jejím nástupci pracoval sedm let. Po dlouhém čekání a naznačování teď manufuktura ze San Cesario sul Panaro představuje Pagani Huyaru.

Pagani Huyara

Horacio Pagani pro iDNES.cz

Rozhovor si přečtěte zde

Testování se odehrávalo mimo jiné v padesátistupňové výhni v Údolí smrti a celkem se najezdil milion vývojových kilometrů.

Huayra potvrzuje pevné spojení Pagani a dvorního ladiče Mercedesu AMG. Tohle auto už neoznačují jako supersport, ale hypersport: dvanáctiválcový šestilitr biturbo má výkon přes 700 koní a zadní kola si musí poradit s více než 1 000 newtonmetry kroutícího momentu. Přesné informace Horacio Pagani zatím ven nepustil.

Pagani Huyara

AMG tenhle motor vyladilo speciálně pro nové Pagani, k němu připojili sedmistupňovou sekvenční převodovku a celé to usadili do šasi z karbonu, titanu, chromolybdenu a dalších kosmických materiálů. Kromě motoru a převodovky je huayra složená z víc než čtyř tisíc částí.

Autosalon Ženeva 2011

Motor umí 1 350 kilogramů "zhmotněného větru", rozložených mezi přední a zadní nápravu v poměru 44:56, rozjet přes 370 kilometrů v hodině. Údaj o zrychlení z nuly na stovku si zatím Horacio Pagani schovává v záloze na představení na autosalonu v Ženevě, prozatím je neoficiální údaj 3,3 sekundy.

Pagani Huyara

Důležitá je na novém pagani aktivní aerodynamika. Auto je stavěné jako křídlo: vepředu a vzadu jsou plošky, které mění svou polohu, upravují proudění vzduchu a udělují vozu co nejvyšší přítlak; pomáhají také karbokeramickým brzdám při zpomalování.

Podle magazínu Quattroruote se plánuje stavba dvaceti vozů ročně, předběžné odhady mluví o ceně kolem milionu eur.

Pagani Huayra v číslech

Motor: Mercedes-AMG M158 V12 Bi-Turbo

Objem: 5 980 ccm

Výkon: přes 700 koní

Točivý moment: přes 1 000 Nm

Převodovka: sekvenční sedmistupňová robotizovaná s jízdními režimy

Délka x šířka x výška x rozvor: 4 605 x 2 036 x 1 169 x 2 795 mm

Suchá hmotnost: 1 350 kg (44 % vepředu, 56 % vzadu)