Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pagani: Stavitel nejrychlejších aut exkluzivně na iDNES.cz

  12:50aktualizováno  12:50
"I kdyby byla v Česku jediná zonda, je dobré mít tu zastoupení," říká majitel a tvůrce výjimečných aut značky Zonda. Horacio Pagani poskytl iDNES.cz exkluzivní rozhovor.



Plachý úsměv, jiskřivý pohled a zapálení pro své děti - plechové, ale vlastně spíš karbonové.

Horacio Pagani je argentinský umělec automobilů, syn pekaře a výtvarnice si auta maloval, stavěl ze dřeva a hlíny od malička.

Snil o tom, jak je jednou bude stavět - superbouráky. Sám říká, že se doslova probouzel s tužkou v ruce. Vášeň pro auta ho neopustila, ale sám přiznává, že bylo třeba také velkého štěstí.

Self-made man
V Argentině krásná auta, která znal z obrázků, potkat nemohl. V roce 1984 proto přijel do Itálie a začal pracovat jako řadový mechanik u Lamborghini. Rychle se vypracoval a postupoval výše, jako konstruktér se podílel na vývoji legendárních aut jako Countach Evoluzione nebo Diablo.

Stále měl ale v hlavě své auto, ne lepší než lamborghini nebo ferrari, ale jiné. Ve dvaceti letech mu Renault svěřil projekt formule 3.

Říká o sobě, že jeho učitelem života byl Juan Manuel Fangio - pětinásobný mistr světa Formule 1 padesátých let, s kterým se v té době osobně poznal.

"Když jsem do Itálie přišel, měl jsem jenom jízdní kolo, dnes má značka Pagani cenu 120 milionů euro," říká hrdě Horacio Pagani. Celá automobilka dnes patří jeho rodině - jemu, manželce a dvěma dětem.

Na svá léta u Lamborghini rád vzpomíná, automobilce ze Sant´Agata Bolognese vděčí za mnohé.

Když nemaluje a nemyslí na auta, navrhuje třeba hodinky nebo jachtu, nečte noviny, nesleduje televizi.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
KOMPLETNÍ ROZHOVOR S HORACIEM PAGANIM

"Krásné auto, stejně jako krásná žena, vám stále budou dělat problémy," říká s úsměvem. Vypadá plaše, mluví pomalu a rozvážně, je vidět, že nad každou odpovědí dlouho přemýšlí.

Auto snů
V roce 1991 založil společnost Modena Design, která pracovala s netradičními materiály, především se naučili dokonale pracovat s uhlíkovými vlákny.

A právě z nich také postavil Zondu - auto pojmenované podle větrů, které vanou v jihoamerických Andách. Díky tomu, že umí pracovat s uhlíkem, ví, jak postavit auto extrémně lehké a velmi bezpečné.

Pagani zdůrazňuje jeho jednoduchou, ale promyšlenou konstrukci. "Zonda při vývoji najela půl milionu kilometrů," říká. "Splňuje všechny standardy, které jsou stejné pro všechny výrobce," ujišťuje.

Pagani Zonda má víc než 3200 dílů, většinu z nich navrhoval osobně pan továrník. Auta staví v Modeně tým 35 lidí. Když Pagani mluví o své automobilce, mluví o ateliéru.

Na zondách vás ohromí do posledního šroubku vyšlechtěná kvalita zpracování, bezmezná péče o detail, i šroubky na sobě mají nápis Pagani.

Ručně stavěné motory dodává Mercedes AMG. Zbytek od návrhu po montáž obstarává Pagani v San Cesario Sul Panaro, městečku nadohled Modeny.

Nová zonda se představí za dva roky
Prozatím vzniklo 90 aut, celkem jich bude 108 plus dalších deset okruhových speciálů Zonda R. Na únor 2009 slíbil Horacio Pagani v Praze nový model. Nové Pagani má dostat také přísnou americkou homologaci (stávající má jen evropskou a asijskou).

Jenom pro homologování dvoustupňových airbagů, předepsaných pro přepravu malých lidí a dětí, by museli absolvovat šest crash testů navíc a investovat další miliony eur. "40% vývoje je věnováno na splnění ekolimitů," doplňuje.

Klienty si nevybírá, jak to dělají jeho italští kolegové z Maranella. "Nekupujete si mýtus Ferrari, kupujete si dokonalý produkt, pro který musí být člověk rozhodnutý.

Klienty si nevybíráme," vysvětluje Pagani: "Je to přirozený výběr."

"Tahle auta nutně nepotřebujete, nepředepíše vám je doktor," říká s nadsázkou. "Jsou to umělecká díla. Je to stále stejná hračka, kterou jsme měli jako malí, akorát stojí víc."

Pražský autosalon
V Praze při otevření prodejny Pagani představil unikátní limitovanou sérii Zonda F, kterých vznikne pouhých 50 kusů, polovina bude ve verzi kupé, druhá půlka otevřený roadster. Showroom v pražských Holešovicích je ale spíše reprezentativní záležitostí, 90% klientů si zondu vyzvedává přímo v Modeně.

Jedny z nejrychlejších vozů světa bude dovážet společnost Foxcar. Nejdražší model v nabídce je Zonda R, který má výkon 750 koní, vyjde na 30 milionů. Dražší tak bude pouze Bugatti Veyron za 37 milionů korun, který se však do ČR oficiálně nedováží. Cenově dostupnější Pagani Zonda F vyjde na 18 milionů.

"O to, abychom mohli prodávat vozy Pagani, jsme se snažili dva roky. Nakonec se nám podařilo získat do nového showroomu tři vozy Zonda F, které byly prodány ještě dříve, než dorazily do republiky," uvedl spolumajitel Foxcaru Marek Šilhánek s tím, že příští rok má dovozce přislíben i jeden exemplář Pagani R.

Pagani Zonda F díky šestilitrovému 12válci od AMG zrychluje z nuly na 100 km/h za 3,4 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 345 km/h.

Někteří mají i čtyři zondy
Malý automobilový zázrak se udál za pouhých 7 let. Nemůžeme prodávat jméno - kus automobilové historie, jako to dělá Ferrari. Musíme zákazníkům nabídnout něco jedinečného. "Jsou klienti, kteří mají dvě, tři, ale i čtyři Zondy," říká Pagani. A dodává: "Můj otec říkával, že zákazník není ten, co příjde jednou, ale ten, který se vrátí."

"V úterý 26. záři v 19:30 hodin zajela Zonda F coupé absolutní rekord severní smyčky Nürburgringu," chlubí se Horacio Pagani. Po pouhých dvou zahřívacích kolech zajelo auto okruh za 7 minut 28 sekund, což je nejrychlejší čas ze sériových aut. O 4 sekundy tak zonda vylepšila svůj vlastní předchozí rekord

Autoři: ,




Nejčtenější

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.