Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pagani Zonda končí, poslední kusy nemůžou na silnici a stojí 69 milionů

  12:00aktualizováno  12:00
Argentinský umělec a konstruktér Horacio Pagani končí s výrobou svého prvního modelu Zonda. Ve výrobním programu firmy ho nahradil nový model Huayra. Zonda se ovšem loučí ve velkém stylu. Posledních pět aut nese označení Revolucion a jsou to učiněná monstra.

Pagani Zonda Revolucion | foto: Pagani

Horacio Pagani prorazil do klubu vyvolených. Jeho auta se směle rovnají těm nejlepším sporťákům na světě a značka zjevně prosperuje. Pagani sice vyrábí jen několik aut ročně a žádá si za ně extrémní částky, ale zákazníků má očividně dostatek.

Fotogalerie

Prvním modelem argentinského konstruktéra, který před vlastním byznysem sbíral zkušenosti u konkurence a vypracoval se v osmdesátých letech až na šéfa konstruktérů u Lamborghini, byl model Zonda. V sériové podobě se ukázal v roce 1999 a okamžitě vzbudil velkou pozornost. Ve výrobě pak zonda vydržela v několika verzích až do letoška, kdy se loučí extrémní verzí Revolucion.

Už základní zonda je velmi výkonný supersport. Zonda Revolucion jde však ještě dál a je už na hraně závodních monopostů. A to i z toho důvodu, že auto je určeno jen pro závodní tratě, nemá silniční homologaci.

Revolucion se chlubí upravenou aerodynamikou a hlavně pořádnou odtučňovací kůrou. Standardní model měl velmi nízkou hmotnost 1 250 kilogramů, Revolucion váží jen 1 070 kilogramů, tedy jako současná nejmenší sériová auta.

Pagani Zonda Revolucion

Hmotnost je pak potřeba porovnat s výkonem tradičního dvanáctiválce AMG od Mercedesu. V modelu Revolucion je motor naladěn na 588 kW a poskytuje točivý moment 750 Nm. Poměr hmotnosti a výkonu je tak fantastických 750 koní na tunu.

Lehká stavba je Paganiho specialitou. Konstruktér patří k průkopníkům použití kompozitních materiálů, které kdysi prosadil i u Lamborghini. Úspory se u revolucionu našly i jinde. Speciální úpravou prošla třeba i šestistupňová magnéziová sekvenční převodovka, nové jsou brzdové disky na úrovni vozů F1 nebo nastavení ABS.

Pagani Zonda Revolucion

Pagani Zonda Revolucion

Auto má 12 úrovní nastavení trakce od Bosche a dokonce zadní nastavitelné křídlo s funkcí DRS, která je známá z formule 1. Podle potřeby se tak dá stiskem tlačítka výrazně změnit aerodynamika vozu.

Poslední zondy vzniknou jen v pěti kusech. Cena je závratná, což ostatně platí i pro "obyčejné" modely z dílen Paganiho. Zonda Revolucion bude stát těžko uvěřitelných 69 milionů korun včetně daně. To je mnohem víc, než kolik stojí nejbližší konkurence: například Bugatti Veyron s podobnou dynamikou se dá pořídit jako nové zhruba za 44 milionů korun.

A pro porovnání, aktuální nový model Pagani Huayra se prodává zhruba za milion eur, tedy v přepočtu okolo 26 milionů korun. Navíc Zonda Revolucion nesmí na běžné silnice, takže se oněch pět kusů pravděpodobně stane kořistí buď extrémních nadšenců nebo spíš sběratelů.

Autor:




Nejčtenější

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.