Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pagani Zonda: trysková motokára jezdí 340 km/h

  14:04aktualizováno  14:04
Pagani Zonda je fascinující automobil. Někdo o něm ale říká, že by mohl být úžasnou motokárou. Každý, kdo se tímto vozem svezl, tvrdí, že to byl nesmrtelný zážitek. Ovšem není jednoduché si tohle tvrzení ověřit. Těch, kterým bylo svezení dopřáno, je totiž velmi málo. Vždyť vůz existuje v méně než čtyřiceti exemplářích.

Jeden z nemnoha, kdo může říci, že řídil vůz Pagani Zonda, je redaktor motoristického časopisu Evo Richard Maede.

Pozici za volantem popisuje následujícími slovy: "Sedíte ve srovnání s jinými auty hodně vpředu a nízko, čelní sklo, které vás téměř celého dokola obklopuje, je zvláštního tvaru."

Jezdí i v Česku
Jeden exemplář Pagani Zonda v zářivě žluté barvě je možné občas zahlédnout i na zdejších silnicích. Jeho pořizovací cena je v přepočtu kolem 15 milionů korun. Patří majiteli vydavatelství Stratosféra Antoninu Herbeckovi.

Ten však nechce o voze, který má prý jen zapůjčený, moc mluvit. "V zondě se sedí úplně normálně," reaguje stroze elektronickou poštou na jedinou z několika otázek, které jsme mu zaslali. Před časem však řekl: "Je to jako motokára, jenomže s tryskovým motorem."

Vůz vážící pouhých 1250 kilogramů pohání více než sedmilitrový dvanáctiválec Mercedes-Benz vyladěný ve verzi AMG na 555 koní. Zonda s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h.

Zdravé srdce
"Když se Pagani Zonda rozjede, slyšíte zvuk, jemuž se nic na této planetě nepodobá," tvrdí Richard Maede, ostřílený již svezením v lecčems velmi rychlém, neboť časopis Evo se specializuje právě na rychlé vozy.

Nejpodstatnější podíl na zvláštním zvuku má naladění výfukového traktu mohutného motoru. Ostatně motor není žádnou překotnou technickou novinkou; počátky tohoto dvanáctiválce lze vystopovat již zkraje devadesátých let minulého století. Horacio Pagani, tvůrce zondy, logicky sáhl po motoru z nejsilnějších, ale také dostupném a lety osvědčeném.

Další velký Ital
"Horacio Pagani je člověk, který proměnil své hobby v realitu," říká Tom Hyan, šéfredaktor časopisu Automobil Revue, člen mezinárodní poroty soutěže Auto roku. "Vstoupil mezi uznávané výrobce supersportovních automobilů, i když po emigraci - tedy přesněji reemigraci z Argentiny do Itálie -spal ve stanu a dopravoval se pomocí kola."

Dnes osmačtyřicetiletý muž si tak splnil sen z dětství, kdy prohlašoval, že jednou vyrobí nejkrásnější automobil na světě. Dnes ho má, jmenuje se Zonda (název argentinského větru) a není jediný; existuje již i jako čistě závodní vůz na okruhy a nově i jako otevřený roadster.

Pagani je skutečně renesanční člověk s širokým záběrem... I když nikdy nestudoval architekturu, navrhl si na své vozy sám krásnou moderní továrničku v italské Modeně.

Pagani Zonda je fascinující automobil. Někdo o něm ale říká, že by mohl být úžasnou motokárou. Každý, kdo se tímto vozem svezl, tvrdí, že to byl nesmrtelný zážitek.

Vůz vážící pouhých 1250 kilogramů pohání více než sedmilitrový dvanáctiválec Mercedes-Benz vyladěný ve verzi AMG na 555 koní. Zonda s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h.

Vzadu přítlačná křidélka i zadní pneumatiky skryté v karoserii o šířce 35 centimetrů napovídají hodně o mocnosti stroje

"Když se Pagani Zonda rozjede, slyšíte zvuk, jemuž se nic na této planetě nepodobá," tvrdí Richard Maede, ostřílený již svezením v lecčems velmi rychlém, neboť časopis Evo se specializuje právě na rychlé vozy.

Pozici za volantem popisuje následujícími slovy: "Sedíte ve srovnání s jinými auty hodně vpředu a nízko, čelní sklo, které vás téměř celého dokola obklopuje, je zvláštního tvaru."

Hodně odvahy musí mít ten, kdo si pořídí vůz Pagani Zonda v poslední verzi -jako otevřený kabriolet. Na posádku bude v třistakilometrové rychlosti dost foukat.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.