Jeden z nemnoha, kdo může říci, že řídil vůz Pagani Zonda, je redaktor motoristického časopisu Evo Richard Maede.
Pozici za volantem popisuje následujícími slovy: "Sedíte ve srovnání s jinými auty hodně vpředu a nízko, čelní sklo, které vás téměř celého dokola obklopuje, je zvláštního tvaru."
Jezdí i v Česku
Jeden exemplář Pagani Zonda v zářivě žluté barvě je možné občas zahlédnout i na zdejších silnicích. Jeho pořizovací cena je v přepočtu kolem 15 milionů korun. Patří majiteli vydavatelství Stratosféra Antoninu Herbeckovi.
Ten však nechce o voze, který má prý jen zapůjčený, moc mluvit. "V zondě se sedí úplně normálně," reaguje stroze elektronickou poštou na jedinou z několika otázek, které jsme mu zaslali. Před časem však řekl: "Je to jako motokára, jenomže s tryskovým motorem."
Vůz vážící pouhých 1250 kilogramů pohání více než sedmilitrový dvanáctiválec Mercedes-Benz vyladěný ve verzi AMG na 555 koní. Zonda s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h.
Zdravé srdce
"Když se Pagani Zonda rozjede, slyšíte zvuk, jemuž se nic na této planetě nepodobá," tvrdí Richard Maede, ostřílený již svezením v lecčems velmi rychlém, neboť časopis Evo se specializuje právě na rychlé vozy.
Nejpodstatnější podíl na zvláštním zvuku má naladění výfukového traktu mohutného motoru. Ostatně motor není žádnou překotnou technickou novinkou; počátky tohoto dvanáctiválce lze vystopovat již zkraje devadesátých let minulého století. Horacio Pagani, tvůrce zondy, logicky sáhl po motoru z nejsilnějších, ale také dostupném a lety osvědčeném.
Další velký Ital
"Horacio Pagani je člověk, který proměnil své hobby v realitu," říká Tom Hyan, šéfredaktor časopisu Automobil Revue, člen mezinárodní poroty soutěže Auto roku. "Vstoupil mezi uznávané výrobce supersportovních automobilů, i když po emigraci - tedy přesněji reemigraci z Argentiny do Itálie -spal ve stanu a dopravoval se pomocí kola."
Dnes osmačtyřicetiletý muž si tak splnil sen z dětství, kdy prohlašoval, že jednou vyrobí nejkrásnější automobil na světě. Dnes ho má, jmenuje se Zonda (název argentinského větru) a není jediný; existuje již i jako čistě závodní vůz na okruhy a nově i jako otevřený roadster.
Pagani je skutečně renesanční člověk s širokým záběrem... I když nikdy nestudoval architekturu, navrhl si na své vozy sám krásnou moderní továrničku v italské Modeně.
Pagani Zonda je fascinující automobil. Někdo o něm ale říká, že by mohl být úžasnou motokárou. Každý, kdo se tímto vozem svezl, tvrdí, že to byl nesmrtelný zážitek. |
Vůz vážící pouhých 1250 kilogramů pohání více než sedmilitrový dvanáctiválec Mercedes-Benz vyladěný ve verzi AMG na 555 koní. Zonda s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h. |
Vzadu přítlačná křidélka i zadní pneumatiky skryté v karoserii o šířce 35 centimetrů napovídají hodně o mocnosti stroje |
"Když se Pagani Zonda rozjede, slyšíte zvuk, jemuž se nic na této planetě nepodobá," tvrdí Richard Maede, ostřílený již svezením v lecčems velmi rychlém, neboť časopis Evo se specializuje právě na rychlé vozy. |
Pozici za volantem popisuje následujícími slovy: "Sedíte ve srovnání s jinými auty hodně vpředu a nízko, čelní sklo, které vás téměř celého dokola obklopuje, je zvláštního tvaru." |
Hodně odvahy musí mít ten, kdo si pořídí vůz Pagani Zonda v poslední verzi -jako otevřený kabriolet. Na posádku bude v třistakilometrové rychlosti dost foukat. |