Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paliva budoucnosti? Sporťák na salátový olej a vodíková lada

  13:36aktualizováno  13:36
Muž, který vynalezl auto jezdící na běžný salátový olej, na letošním autosalonu ve Frankfurtu působí jako prorok, jehož předpověď se po letech naplnila. Zatímco si velké světové automobilky lámou hlavu, jak nahradit čím dál dražší benzin, Hilmar Wolf už 18 let přestavuje dieselová auta na vozy jezdící na běžný olej do salátu, který koupíte v každém supermarketu.
Auto na salátový olej

Auto na salátový olej a jeho tvůrce | foto: Radek MíčaiDNES.cz

Za tu dobu jich upravil zhruba šest stovek.

Teď však týdně dostává až 90 dotazů na to, jak jeho systém funguje a kolik změna stojí.

V současnosti je schopen na spalování salátového oleje přeměnit zhruba 200 aut ročně.

Letos se spolu se svým společníkem Reinerem Schwerdtfegerem vypravil mezi hlavní hráče světového automobilového trhu i na prestižní přehlídku do Frankfurtu.

Přestavuje tam závodní okruhový speciál Audi A3 na salátový olej dosahující rychlosti až 220 kilometrů za hodinu. „Auto jezdí na rostlinný olej, který má každý v kuchyni,“ říká Schwerdtfeger, „žádná aditiva nejsou potřeba. Stačí jen kit, kterým se upraví motor.“

Změna motoru vozu trvá týden a stojí 2600 eur bez daně (zhruba 76 tisíc korun). Změnou motoru se podle Schwerdtfegera nesníží jeho výkon ani nezmění spotřeba.
„Přestavba probíhá u klienta v garáži, v jeho autoservisu, případně v naší dílně,“ říká výrobce s tím, že zákazník dostane roční záruku i technické povolení.

Sám vynálezce Wolf řídí luxusní Mercedes C, který jezdí pochopitelně na salátový olej. Zatím z něj dostal rychlost 195 kilometrů v hodině.

Lada a la raketoplán Buran
Cestu, jak se vymanit z nadvlády benzinu, hledají západní automobilky, ale i ruská Lada. Ta je v Česku dosud známá spíše pro svá bytelná auta, která i po letech brázdí zdejší silnice, než pro nejmodernější technologii.

Automobilka z ruského města Togliatti do Frankfurtu přivezla západním konkurentům ukázat svou studii Antal 2 s pohonem na vodík. Vůz vychází z kombíku Lada 2111, který se prodává i na českém trhu.

„Je to naše vlastní technologie,“ říká Georgij Mirzojev z ruské automobilky. „Využili jsme technologii ruského raketoplánu Buran. Samozřejmě jsme museli vše zmenšit a uzpůsobit.“ Oproti raketoplánu však auto dosahuje mnohem nižší rychlosti. Podle Mirzojeva jelo nejrychleji stovkou.

Se sériovou výrobou se zatím nepočítá. „Jakmile budou zákazníci vodíková auta chtít, nabídneme jim je,“ říká Mirzojev. Vývoj Lady Antal trval dva roky. Již předtím firemní technici strávili dva roky prací na Antalu 1, který však byl pouhou maketou a ještě nebyl pojízdný.

Na rozdíl od buranu, který do vesmíru vzlétl poprvé a naposled 15. listopadu 1988, má podle Mirzojeva vodíkový pohon v motorismu velkou budoucnost. „Vodíku věříme. Na příští dva roky plánujeme další dva vodíkové vozy.“

Čtěte také: Automobilky zkoumají, co nalít do nádrží

Už týden zkoušejí redaktoři Světa motorů jezdit na fritovací olej. Lijí ho do staršího dieselového auta a ono jezdí ...VÍCE 





Nejčtenější

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.