Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Palivem budoucnosti už není vodík. Palivové články se spokojí s lihem

aktualizováno 
Američtí vědci vyvinuli nový katalyzátor, který umožní výrobu palivových článků spalujících líh místo vodíku. Měly by pracovat za běžné pokojové teploty. Vodíku jako palivu budoucnosti tak možná odzvonilo.

Ilustrační foto. | foto: Ford

Tým vědců z Brookhaven National Laboratory ve spolupráci s výzkumnými pracovníky University of Delaware a Yeshiva University vyvinuli nový třísložkový katalyzátor, který umožní zkonstruovat palivové články zpracovávající místo vodíku běžný líh.

Nový katalyzátor se skládá z několika hlavních komponent. Nanočástice oxidu cíničitého jsou uloženy na uhlíkové mřížce a na tuto vzniklou struktury jsou vsazeny částice platiny a rhodia. Díky kombinaci jedinečných vlastností všech komponent a jejich ojedinělému seskupení pak může probíhat elektrokatalytický rozklad lihu za pokojové teploty.

Katalyzátor rozbíjí uhlíkové vazby v lihu a usnadňuje tak jeho oxidaci na CO2. Podle autorů vynálezu žádný jiný katalyzátor takovou schopnost nemá.

Nové palivové články s tímto katalyzátorem by tak mohly namísto vodíku spalovat líh. Produkty reakce jsou vodíkový kationt (a následně tedy voda), pochopitelně elektrony a již zmíněný oxid uhličitý. Vědci se soustředí právě na zkonstruování palivového článku, který by nový katalyzátor využíval. Následovat bude série testů, které mají ověřit, jak bude takový palivový článek pracovat v reálu. Pokud budou pokusy úspěšné, je dost možné, že nový objev doslova zahubí současný vývoj vodíkových aut.

Použití lihu jako paliva namísto vodíku je daleko výhodnější z několika důvodů. Výroba vodíku je totiž velmi drahá a ve většině případů je k ní potřeba obrovské množství elektrické energie. Líh lze průmyslově vyrábět velmi snadno a navíc z obnovitelných zdrojů. Při použití biolihu by pak byl celý proces jeho výroby a následného spalování prakticky CO2 neutrální. Oxid uhličitý, který by totiž vznikl při spalování biolihu v palivovém článku by následně spotřebovaly rostliny, které budou k jeho výrobě opětovně použity.

Samotný vodík také není nijak snadné skladovat a jeho tankování není zrovna bezpečnou záležitosti. Výrazně by se tak musela změnit současná infrastruktura pro doplňování paliva. To s lihem by se nemuselo měnit prakticky nic. Bioetanol, nebo spíše palivo E85, je velmi populární třeba v severských zemích a je k dostání u zcela běžných výdejních stojanů na benzinkách.

Automobily s palivovými články na bioetanol by se tak mohly stát další alternativou pro budoucnost. Jistě najdeme spoustu argumentů, proč ani ony nejsou ideálním řešením. Zastánci spalovacích motorů by jistě raději použili bioetanol v nich. Jenže palivové články jsou z hlediska přeměny energie účinnější než spalovací motor. Pravda, také daleko dražší. A právě cena bude tou největší překážkou v jejich rozšíření.





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.