Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Panda Šplhavá: Do džungle velkoměsta

aktualizováno 
Už základní provedení pandy dostalo do vínku velmi pohlednou karoserii, verze Cross je v tomto směru ještě o poznání dál. Turínští si s vyšperkováním malého offroadu dali opravdu záležet, takřka půlmilionová cenovka mu ale příliš nesluší.

Fiat Panda Cross | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

zvenčí  |  zevnitř |  jízda |  motor  |  závěr

Ceněná nápaditost
Fiat Panda Cross nemá v daném segmentu přímého konkurenta, také větších, podobně koncipovaných vozů je jako šafránu. 

K hlavním devizám malého off-roadu patří mimořádně atraktivní a nápaditý vzhled, překvapivě výborná průchodnost terénem a velmi dobrá obratnost v městském provozu a v neposlední řadě i příznivá spotřeba pohonných hmot.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Fiat Panda můžete koupit na www.automodul.cz

Jako hlavní nevýhody se jeví slabší dynamické vlastnosti a relativně vysoká pořizovací cena.

Design: sériový koncept
Exteriér verze Cross budí zasloužený obdiv. Zejména testovaný vůz s oranžovým pastelovým lakem a masivním oplastováním v šedo-stříbrném provedení totiž vypadá jako by právě utekl z výstavního mola některého z prestižních autosalonů.

Karoserie sice vychází ze standardní pandy, zásluhou řady doplňků a přepracované přední a zadní části je vzhled velmi odlišný.

Nejvýraznější proměnnou prošly především čelní partie vozu. Kapota i blatníky zůstaly nezměněny, ostatní díly jsou zcela nové. Panda Cross má kruhové světlomety opatřené mohutným plastovým rámečkem a přídavnými parabolami po stranách mřížky chladiče. Nový je také nárazník s integrovanými světly do mlhy.

Fiat Panda CrossFiat Panda Cross

V podobném duchu se nesou změny i na ostatních částech vozu. Pár rozměrných zadních světlometů byl nahrazen čtveřicí kruhových světel vystupujících z profilu karoserie, na bocích přibyly velkoplošné krycí lišty pokrývající celou dolní polovinu dveří a výrazné nástavce lemů blatníků.

Střechu vozu zdobí mohutná nástavba ve stylu expedičních vozů, která kromě klasického poslání podélných střešních nosičů plní úlohu především dekorativní.

Stručně řečeno malá Panda Cross se navenek tváří jako koncept, ale jde o skutečný sériový model.

popisek Autokatalog
VŠE O FIATECH

Interiér: žádná revoluce
Vnitřní prostor je prakticky totožný se základním modelem. Díky mohutnému prosklení je mimořádně vzdušný a zásluhou pestrého čalounění také útulný. Přístup k oběma řadám sedadel je díky vyšší stavbě a zvětšené světlé výšce velmi pohodlný.

Kvalita zpracování nevybočuje z průměru, drobné jdou na adresu nepříliš pohledných plastových dílů.

Pracoviště řidiče zůstalo také beze změn a s ním i kvalitní ergonomie. Většina z nemnoha tlačítek je sdružena v logických skupinách na středovém panelu, zbylé ovladače jsou umístěny na páčkách pod volantem.

Nejvíce pozornosti poutá členitá přístrojová deska s masivní středovou částí, na které kromě výdechů ventilace, ovládacích prvků, odkládací přihrádky a prostoru pro instalaci jednodinového autorádia našla své místo i řadící páka.

Fiat Panda Cross

Interiér je s ohledem na kapesní vnější rozměry překvapivě prostorný, velmi solidních hodnot dosahuje zejména ve svislé a podélné ose, na šířku je již trochu skromnější. Čtyřčlenná posádka ale nalezne ve voze dostatek pohodlí prakticky ve všech směrech.

Velmi skromný je naopak zavazadlový prostor o objemu 206 litrů, který je schopný pojmout sotva nákup na týden. Sklopením neděleného zadního opěradla lze jeho přepravní kapacitu příležitostně rozšířit až na hodnotu 860 litrů, ovšem za cenu ztráty dvou zadních pozic pro pasažéry.

Pokud trpíte nákupními horečkami a často cestujete ve třech, pětitisícová investice do příplatkového sklopného a v poměru 50:50 děleného opěradla se rozhodně vyplatí.

Motor: příznivá spotřeba, slabší dynamika
Model Panda Cross je k dispozici výhradně s motorem 1,3 JTD. Moderní vznětový čtyřválec typu Multi-Jet sice disponuje solidními papírovými hodnotami, v praxi se ale přílišnou chutí do života neprojevuje.

Šedesát devět koní a 145 Nm točivého momentu je pro bezmála dvanáct set kilogramů těžký vůz trochu málo, podstatně více by modelu Cross slušil tentýž agregát se zvýšeným výkonem na 90 koní, který se montuje například do punta.

Maximální rychlost s hodnotou 150 km/h je vzhledem k českým rychlostním limitům sice dostačující, zrychlení na stokilometrovou metu za 18 vteřin je ale hodně podprůměrné.

Pro zachování alespoň minimální svižnosti je nezbytné agregát udržovat nad hranicí 2200 otáček, pod touto hodnotou se spolupracuje spíše neochotně. Odhlučnění motorového prostoru je vzhledem k velikosti vozu na průměrné úrovni. Vyšší míra hluku proniká do kabiny pouze při vyšších rychlostech.

Fiat Panda Cross

Pohonná jednotka potěší poměrně kultivovaným chodem, ale nepříliš precizním uložením. Při volnoběžných otáčkách se přenášejí vibrace nejen na páku řazení ale i na pedály a prakticky celou karoserii.

Za pozornost stojí příznivá spotřeba. V běžném provozním režimu osciloval apetit těsně nad hranicí šesti litrů, při snaze o úspornou jízdu pak dosahoval téměř výrobcem deklarovaných hodnot. O přenos točivého momentu se stará pětistupňové manuální ústrojí. Řazení jednotlivých  převodových stupňů je poměrně přesné, páka se po svých drahách pohybuje s drobnou vůlí.

Jízdní vlastnosti: překvapivé dovednosti

Hlavním bojištěm pro terénní pandu jsou především městské a příměstské komunikace. Subtilní konstrukce, zvětšená světlá výška a pohon 4x4 s elektronickou uzávěrkou diferenciálu předurčují využití vozu nejen po nezpevněných cestách, ale i v náročnějším terénu.

Oproti dospělým off-roadům má malá panda řadu výhod. Je menší, lehčí a díky krátkému převisu je schopna překonat i větší terénní zlomy. K průchodnosti terénem přispívají i krátké převisy a z toho vyplývající velké nájezdové úhly.

Hlavní nevýhodou je naopak malá zkřížitelnost náprav. V praxi jsou outdoorové schopnosti turínského vozítka ještě lepší očekávání a troufáme si tvrdit, že jdou nad limity i řady papírově zdatnějších konkurentů.

Fiat Panda CrossFiat Panda Cross

Řízení vybavené posilovačem Dualdrive je tradičně přeposilované, totéž lze říci i o brzdách. V městském provozu není minimum ovládacích sil potřebných k řízení vozu na škodu, při delších cestách by pocitu z jízdy velmi prospěla lepší zpětná vazba řízení. Pochválit je naopak třeba velmi dobrý rejd, který spolu malými vnějšími rozměry zajišťuje dobrou obratnost a usnadňuje parkovací manévry.

Podvozek dostal s ohledem na vyšší stavbu vozu tužší naladění, díky rozměrným kolům ale poskytuje poměrně komfortní svezení. Drobné neduhy asfaltového povrchu překonává panda suverénně s většími příčnými nerovnosti si vzhledem ke konstrukci a hmotnosti poradit neumí a poskakuje.

V dálničním provozu je chování vozu trochu neklidné k čemuž přispívá nejen nepříliš exaktní řízení ale i vysoká karoserie, která je hůře odolná vůči poryvům větru.

Doménou terénní pandy nejsou ani klikaté silnice. Vysoko uložené těžiště vozu je při dynamické jízdě zatáčkami znát, karoserie se naklání více, než by bylo příjemné.

Za běžných okolností je chování pandy nedotáčivé, v extrémních situacích se samočinným připojením pohonu zadních kol mění na přetáčivé.

Verze a výbavy: omezené možnosti
Základní verze modelu Panda (1,1 Active) je v prodeji za 214 900 Kč (akční cena 181 900 Kč), nejlevnější provedení s pohonem 4x4 (s motorem 1,2) stojí 344 900 Kč (akční cena 330 900 Kč). Cena Pandy Cross začíná na částce 474 900 Kč (akční cena 460 900 Kč), testované provedení mělo hodnotu 475 900 Kč (akční cena 461 900 Kč).

PLUSY
Velikost vnitřního prostoru
Příjemné a snadné ovládání
Atraktivní a nápadný vzhled
Mimořádné terénní schopnosti
Obratnost v městském provozu
Příznivá spotřeba hmot

MINUSY
Vysoká cena
Slabší dynamické vlastnosti
Velká účinnost posilovače řízení
Velikost vnějších zpětných zrcátek
Vyšší hladina hluku pronikajícího do kabiny
Provedení a vzhled některých plastových dílů interiéru

Co dostanete

Standardní výbava modelu Panda Cross zahrnuje: čelní airbag řidiče a spolujezdce, protiblokovací systém (ABS) s rozdělovačem brzdných sil (EBD), posilovač řízení Dualdrive,
Elektronickou uzávěrku diferenciálu, elektricky ovládaná boční okna vpředu, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizaci, palubní počítač, elektronický imobilizér, kola z lehkých slitin o rozměru 15", výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, přední mlhová světla, ostřikovače světlometů, kožený potah volantu a hlavice řadící páky, střešní lyžiny, sadu plastových doplňků karoserie, spodní ochranný kryt motoru, přihrádku pod sedadlem spolujezdce, atd.

Testované provedení obsahuje navíc výškově nastavitelné bezpečnostní pásy vpředu a tři stropní madla.

Fiat Panda Cross 1,3 JTD

Suzuki Ignis 1,5 GLX
4x4

Subaru Justy G3X 1,3

objem motoru (ccm) 

1248  

1490

1328

výkon (kW/k)

51/69

73/99

69/94

max. toč. moment (Nm)

145

133

118

počet 
válců/ventilů 

4/16

4/16

4/16

typ motoru 

přeplň. vznětový

zážehový

zážehový

max. rychlost (km/h)

150

165

155

zrychlení
0-100 km/h (s)

18

-

11,7

spotřeba město/mimo město/komb. (l/100 km)

7,0/
4,4/
5,3

9,1/
6,1/
7,2

8,7/
5,9/
6,9

objem
kufru (l)

206–860

236–1145

236–1145

rozměry
d/š/v (mm)

3581/
1611/
143 

3770/
1605/
1605 

3770/
1605/
1605

rozvor (mm)

2305

 2360

2360

objem
nádrže (l)

30

41

41

pneumatiky

175/65 R15

175/65 R14

165/70 R14

pohot./celk.
hmotnost(kg)

1090/
1635

1010/
1480

1005/
1470

airbagy přední/
boční/hlavové

ano/ne/
ne

ano/ano/
ne

ano/ano/
ne

ABS/ESP

ano/ne

ano/ne

ano/ne

klimatizace/
litá kola/
autorádio

ano/ano/
ne

ano/ano/
ano

ne/ne/
ano

el. ovl. okna vpředu/el. zrcátka/
pal.počítač

ano/ano/
ano

ano/ano/
ano

ano/ano/
ano

záruka (roky)

2

3

3

cena v Kč

474 900

439 900

398 800

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.