Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pár šílenců kazí jméno ostatním, říká motorkář. Když chtějí, ať si nabijí na okruhu

aktualizováno  11:48
Letošní sezona končí pro motorkáře Jardu, jinak Jaroslava Macha z Doly Bikers klubu, před školní tabulí. S policisty objíždí učiliště a střední školy na východě Čech a mladým kolegům motorkářům vysvětluje rizika jejich báječného koníčku. Jaká byla letošní sezona? Diskutujte s ním ve čtvrtek od 10 hodin.

Jaroslav Mach, Jarda 001 z Doly Bikers klubu | foto: Archiv Jaroslava Macha

Minulý týden byl Jaroslav Mach s projektem Bezpečnost na motorce (BENAMO) za začínajícími motorkáři v Hradci Králové. "To je hnusný!" komentovali záběry z nehod těch méně šťastných vyznavačů jedné stopy, kteří do cíle nedojeli. (více o akci čtěte zde)

On-line rozhovor čtěte ZDE

"Lanová svodidla jsou gilotinou motorkářů, je třeba je hned odstranit," vyzývá motorkář. V některých zemích jsou tyto nebezpečné zábrany dokonce zakázané.

"Benamo vlastně vzniklo, když mi syn volal z nemocnice, abych mu šel vytáhnout motorku z forda, který mu nedal přednost. Dodnes jezdí," říká o vzniku projektu Jaroslav Mach. "Moje žena je motorkářka, jezdí Virago 535," prozrazuje ještě.

Sám Mach jezdí velmi aktivně a pravidelně na motorce poslední deset let, i když s nadsázkou říká, že jezdit začal v devíti.

Momentálně sedlá Hondu VTX 1800 C. "Je to chopper na pohodičku, žádné divočení. Ta motorka toho umí dost, ale není určená k rychlému ježdění. Rychle předjet a zase se zklidnit," komentuje svůj styl.

Na chopperu jezdí Jaroslav Mach do práce. Letošní sezona byla z jeho pohledu krátká, ale dala se prožít i hodně aktivně. "Najezdil jsem toho po republice letos hodně a je spousta krásných úseků i s novým povrchem."

Je třeba lepší autoškola

Určitě je pro vylepšení systému výuky v autoškolách. "V Japonsku byla součástí zkoušek i nutnost postavit položenou mašinu na kola," udává příklad. "Rozjet motorku je jednoduché, zabrzdit v krizové situaci už chce cvik. Z mého pohledu začlenit do výuky víc praxe by neškodilo," říká zkušený motorkář. "Musím říct, že když jsem byl na cvičišti s motorkou, tak ještě v padesáti letech jsem se měl co učit," přiznává.

Zdůrazňuje ale hlavně, že nejdůležitější pro soužití motorkářů s autaři je vzájemná tolerance. "Tady se máme všichni hodně co učit, dodává. Ostatní řidiči si na to, že součástí provozu jsou i motorkáři, a ti jsou často rychlejší, pomalu zvykají," myslí si Mach. "Těch pár šílenců pak bohužel dělá špatné jméno ostatním."

Kdo chce jezdit rychle, patří na okruh

A co říká na ty, kteří jezdí rychleji, než se smí, i když nemusí? "Přeju jim, ať to zvládnou, ale měli by rychle začít vyhodnocovat situaci v silničním provozu. A přesouvat se někam, kde nebudou ohrožovat ostatní," míní Mach.

Podle něj patří "závodníci" na okruh nebo by si měli s policií domluvit uzavření úseku silnice. "Když si chce někdo rozbít hubu, tak ať si ji rozbije sám," konstatuje lakonicky, kde by měla na silnici končit motorkářská svoboda.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.