Jaroslav Mach, Jarda 001 z Doly Bikers klubu

Jaroslav Mach, Jarda 001 z Doly Bikers klubu | foto: Archiv Jaroslava Macha

Pár šílenců kazí jméno ostatním, říká motorkář. Když chtějí, ať si nabijí na okruhu

  • 67
Letošní sezona končí pro motorkáře Jardu, jinak Jaroslava Macha z Doly Bikers klubu, před školní tabulí. S policisty objíždí učiliště a střední školy na východě Čech a mladým kolegům motorkářům vysvětluje rizika jejich báječného koníčku. Jaká byla letošní sezona? Diskutujte s ním ve čtvrtek od 10 hodin.

Minulý týden byl Jaroslav Mach s projektem Bezpečnost na motorce (BENAMO) za začínajícími motorkáři v Hradci Králové. "To je hnusný!" komentovali záběry z nehod těch méně šťastných vyznavačů jedné stopy, kteří do cíle nedojeli. (více o akci čtěte zde)

On-line rozhovor čtěte ZDE

"Lanová svodidla jsou gilotinou motorkářů, je třeba je hned odstranit," vyzývá motorkář. V některých zemích jsou tyto nebezpečné zábrany dokonce zakázané.

"Benamo vlastně vzniklo, když mi syn volal z nemocnice, abych mu šel vytáhnout motorku z forda, který mu nedal přednost. Dodnes jezdí," říká o vzniku projektu Jaroslav Mach. "Moje žena je motorkářka, jezdí Virago 535," prozrazuje ještě.

Sám Mach jezdí velmi aktivně a pravidelně na motorce poslední deset let, i když s nadsázkou říká, že jezdit začal v devíti.

Momentálně sedlá Hondu VTX 1800 C. "Je to chopper na pohodičku, žádné divočení. Ta motorka toho umí dost, ale není určená k rychlému ježdění. Rychle předjet a zase se zklidnit," komentuje svůj styl.

Na chopperu jezdí Jaroslav Mach do práce. Letošní sezona byla z jeho pohledu krátká, ale dala se prožít i hodně aktivně. "Najezdil jsem toho po republice letos hodně a je spousta krásných úseků i s novým povrchem."

Je třeba lepší autoškola

Určitě je pro vylepšení systému výuky v autoškolách. "V Japonsku byla součástí zkoušek i nutnost postavit položenou mašinu na kola," udává příklad. "Rozjet motorku je jednoduché, zabrzdit v krizové situaci už chce cvik. Z mého pohledu začlenit do výuky víc praxe by neškodilo," říká zkušený motorkář. "Musím říct, že když jsem byl na cvičišti s motorkou, tak ještě v padesáti letech jsem se měl co učit," přiznává.

Zdůrazňuje ale hlavně, že nejdůležitější pro soužití motorkářů s autaři je vzájemná tolerance. "Tady se máme všichni hodně co učit, dodává. Ostatní řidiči si na to, že součástí provozu jsou i motorkáři, a ti jsou často rychlejší, pomalu zvykají," myslí si Mach. "Těch pár šílenců pak bohužel dělá špatné jméno ostatním."

Kdo chce jezdit rychle, patří na okruh

A co říká na ty, kteří jezdí rychleji, než se smí, i když nemusí? "Přeju jim, ať to zvládnou, ale měli by rychle začít vyhodnocovat situaci v silničním provozu. A přesouvat se někam, kde nebudou ohrožovat ostatní," míní Mach.

Podle něj patří "závodníci" na okruh nebo by si měli s policií domluvit uzavření úseku silnice. "Když si chce někdo rozbít hubu, tak ať si ji rozbije sám," konstatuje lakonicky, kde by měla na silnici končit motorkářská svoboda.