Za pár let se může stát, že se se starým naftovým autem pod Eiffelovku nepodíváte

Za pár let se může stát, že se se starým naftovým autem pod Eiffelovku nepodíváte | foto: AP

Paříž uvažuje o zákazu velkých aut a starých nafťáků

  • 127
Paříž se dusí zplodinami ze spalovacích motorů, radnice pracuje na studii, která chce zakázat dieselovým autům a vozům 4x4 vjezd do centra města.

Projekt vzešel z iniciativy radnice a krajské rady a má za cíl zlepšit kvalitu ovzduší v centru Paříže. Má vytipovat oblasti s "prioritou čistšího ovzduší". Za cíl si klade zlepšit kvalitu ovzduší v hlavním městě, které je pravidelně nejvíce znečištěno především oxidem uhličitým a pevnými částicemi.

Projekt se tak dotkne hlavně starých naftových aut, která jsou odpovědná za značné znečištění drobnými částicemi. Další na mušce jsou terénní auta.

První fáze projektu právě začala a má za úkol stanovit oblasti, kterých by se to týkalo a určit auta, která nejvíce přispívají ke znečištění ovzduší. Se studií by se mělo začít v roce 2011 a první test projektu je naplánován na půlku roku 2012.

Denis Baupin, náměstek starosty pověřený dlouhodobým rozvojem, nastínil deníku Parisien možný scénář: pokud by byl projekt schválen, zakázal by vjezd vozidlům, která nejvíce znečisťují ovzduší, na obchvaty Paříže a celého kraje Ile de France.

Podle Parisienu se uvažuje i o omezení pro kamiony. V jejich případě by hrálo roli, zda se jedná o kamion, který jen projíždí krajem Ile de France nebo o náklaďák, který zajišťuje dopravu zboží přímo do oblasti.

Zároveň je myšleno i na kompenzaci pro řidiče, kteří se vzdají svého auta. Ti by mohli dostat zdarma předplatné na městskou hromadnou dopravu na rok nebo na dva.

Denis Baupin dodává, že radnice chce tímto projektem oslovit nejen řidiče, ale především výrobce, v jejichž zájmu by mělo být vyrábět auta, která budou méně znečišťovat ovzduší.

Součástí projektu by byly i sankce pro řidiče dieselových aut. Stejně jako se kontrolují doklady od vozu, byly by namátkové kontroly i na doklady, které povolují vjezd do vytyčených oblastí.

Podobným způsobem fungují v německu ekologické plakety. Podle ekologičnosti motoru dostáváte samolepku na čelní sklo. Plakety jsou barevně rozlišené, vystavuje je jednorázově na vyžádání německá Dekra a v jednotlivá města postupně omezují pod hrozbou pokuty vjezd do center starším vozům - více o ekologických plaketách Německu čtěte ZDE. Plán na vytvoření nízkoemisních zón leží i na českém ministerstvu životního prostředí.



Témata: kamion, Obchvat