Pařížský autosalon: benzin a nafta stále mají budoucnost

Jak bude vypadat typický automobil roku 2010 či 2020? Jednu z odpovědí může v těchto dnech dát pařížský autosalon, z jehož expozic vyplývá: pod kapotou budou i nadále benzinové a naftové motory, v autech však přibude kvantum elektroniky. Ve městech se zřejmě zvýší zájem o vozy s automatickými převodovkami, na významu získají další airbagy a chodci se snad mohou těšit na to, že střet s motorovým vozidlem pro ně bude méně nebezpečný než dnes.
Automobilky se asi budou i nadále obchodně propojovat, což pro motoristu znamená, že na cestách bude míjet auta sice v různých karoseriích, ale technicky hodně podobná.
Navzdory růstu cen pohonných hmot a kritice spalovacích motorů kvůli škodlivým výfukovým plynům nic nenasvědčuje tomu, že brzy nastane zlom, který by naftové a benzinové motory zařadil do historie. "Co budu živ, nedojde asi k nástupu motorů s palivovými články, které mají největší šanci na budoucí využití," říká Wilfried Bockelmann, šéf technického vývoje Škody Auto. "Mám přitom na mysli nejbližších třicet let."

Pětkrát víc elektroniky ve fabii

"Většímu využití nového pohonu zatím brání vysoká cena příslušné techniky a nedostatečná infrastruktura," jmenuje hlavní důvody nevelkého zájmu automobilek představovat vozy s alternativními pohony na pařížském výstavišti Philip R. Martens, jenž u japonské Mazdy vede vývoj vozů. Přesto však existuje řada plánů na využití palivových článků, které používají jako palivo metanol a mohou se pochlubit prakticky nulovými výfukovými plyny. Daimler Chrysler začne od roku 2002 nabízet autobusy s tímto pohonem a Renault s BMW vyvíjejí pomocný motor na bázi článků, který by měl v autě sloužit jako elektrárna pro stále náročnější elektronické systémy. Tím by ulehčil motoru, který by spotřeboval méně paliva. Právě elektronika jde a půjde kupředu. "Felicia neměla prakticky žádnou elektroniku, octavia jí má už hodně, ale fabia ještě pětinásobně více," srovnává Wilfried Bockelmann. A připomíná, že elektronika nenahradila jen bývalé karburátory, ale dnes se například ve fabii stará rovněž o posilovač řízení. "Až elektronika ovládne také převodovku, můžete počítat s tím, že se za deště po zařazení zpátečky automaticky spustí stěrač zadního skla," popisuje praktickou výhodu pro řidiče Wilfried Bockelmann.

Služby řidiči se rozšíří

Podle údajů, které zveřejnili organizátoři pařížského autosalonu, by náklady na elektroniku brzy mohly dosáhnout poloviny výrobní ceny celého osobního vozu. V tom se kromě ABS stále častěji objevuje stabilizační systém podvozku ESP, který drží auto na silnici téměř stejně bezpečně jako koleje vedou vlak. S ESP, které především zabraňuje smyku, ubude bočních nárazů, jež jsou podle statistik nejčastější příčinou vážných zranění. Elektronika řídí přiřazování pohonu zadní nápravy u vozů pro zábavu a do lehkého terénu (SUV - Sport Utility Vehicle). Elektronika umí řídit i pevnost tlumičů, důležitou pro bezpečnou jízdu, či přesný úhel nastavení světel tak, aby svítila přesně tam, kam se řidič při noční jízdě právě potřebuje dívat. Elektronika bude řídit rovněž telematické služby zajišťující kontakt mezi vozidlem a centrálou, která bude nabízet praktické pomoci jako vyhledání volného místa v restauraci během jízdy nebo třeba servis při poruše či nehodě. "Ve své octavii tuto telematickou službu zkouším a mám jistotu: když nabourám, centrála to hned pozná, zavolá mi, a pokud se neozvu, tak automaticky vyšle pomoc," informuje Wilfried Bockelmann.

Služby řidiči se rozšíří

Podle údajů, které zveřejnili organizátoři pařížského autosalonu, by náklady na elektroniku brzy mohly dosáhnout poloviny výrobní ceny celého osobního vozu. V tom se kromě ABS stále častěji objevuje stabilizační systém podvozku ESP, který drží auto na silnici téměř stejně bezpečně jako koleje vedou vlak. S ESP, které především zabraňuje smyku, ubude bočních nárazů, jež jsou podle statistik nejčastější příčinou vážných zranění. Elektronika řídí přiřazování pohonu zadní nápravy u vozů pro zábavu a do lehkého terénu (SUV - Sport Utility Vehicle). Elektronika umí řídit i pevnost tlumičů, důležitou pro bezpečnou jízdu, či přesný úhel nastavení světel tak, aby svítila přesně tam, kam se řidič při noční jízdě právě potřebuje dívat. Elektronika bude řídit rovněž telematické služby zajišťující kontakt mezi vozidlem a centrálou, která bude nabízet praktické pomoci jako vyhledání volného místa v restauraci během jízdy nebo třeba servis při poruše či nehodě. "Ve své octavii tuto telematickou službu zkouším a mám jistotu: když nabourám, centrála to hned pozná, zavolá mi, a pokud se neozvu, tak automaticky vyšle pomoc," informuje Wilfried Bockelmann.

Orientaci usnadní kamery

Také klasický klíč pro odemykání a startování už patří do starého železa. Nový Renault Laguna má jen čipovou kartu, kterou elektronický systém odhalí třeba v řidičově tašce. To v praxi znamená, že se zámky otevřou, jakmile se majitel přiblíží k vozu. Kartu pak vsune do otvoru, odblokuje tím zabezpečení a zmáčknutím tlačítka nastartuje. Elektronika - to jsou i navigační systémy, které se stále více rozšiřují po západní Evropě, elektronické jsou rovněž kamery, jež řidiči usnadní orientaci kolem vozu. A konkrétně Renault se s pomocí elektroniky postará o to, aby si posádka ve voze naprogramovala takové zvuky, barvy, a dokonce i vůně, které jsou jí příjemné. Protože elektronika a motory budou pod kapotami vozů hodně podobné, výrobci automobilů musí zaujmout zákazníky lákavými karoseriemi. "Auta budou stále více individualistická, bude přibývat různých tvarů," předpokládá Philip R. Martens z Mazdy. "Auta zůstanou záležitostí fascinace. Vždyť se podívejte, kolik kolem sebe vidíte off-roadů ve městě, kde není žádná příroda," doplňuje Wilfried Bockelmann ze Škody Auto.

Určitě zůstane volant

Některé části automobilů se pravděpodobně ještě dlouho nezmění. "Napadá mne volant. Brzy nebude sice žádným technickým problémem jeho náhrada pákou jako v letadle nebo joystickem. Ale co se stane, když do takového auta přesedne člověk, který řídil celý život jenom volantem, a na silnici se dostane do nějaké krizové situace?" ptá se Wilfried Bockelmann. Podle názoru šéftechnika Škody Auto dokonce automobilkám brání v rozvoji elektroniky národní tradice. "Když přijde v Řecku řidič do hospody a řekne, že má v autě ABS, společnost ho velmi pravděpodobně odsoudí, že neumí řídit a má strach," líčí Wilfried Bockelmann zkušenosti marketingu mladoboleslavské automobilky. Asi se nezmění ani nadvláda oceli jako hlavního materiálu pro stavbu auta. "Bude přibývat hliníku, plastů a různých kombinací těchto látek," připouští Philip R. Martens. "Ale ocelářští výrobci se automobilu jen tak nevzdají," souhlasí Wilfried Bockelmann. Krok po kroku se bude v nejbližších desetiletích vylepšovat bezpečnost vozů a chodců, pro které je automobil stále velkou hrozbou. "Tvary přídí budou čím dál tím hladší a pro chodce bezpečnější," míní šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. "Přední kapotu můžeme udělat z měkkého materiálu, třeba z gumy, ale o to horší bude náraz člověka na tvrdou zem," soudí Wilfried Bockelmann. "Budou to krůčky, ale výrobci půjdou směrem k bezpečnosti chodců," tvrdí Philip R. Martens. Podle Martensova i Bockelmannova názoru se v nejbližší době nezmění nic na tom, že automobily patří i do města. "Přibude dokonalých automatických převodovek, rozvíjejí se i takové, kde řidič neovládá spojku, ale řazení rychlostních stupňů zůstává na něm," shodují se zástupci Mazdy a Škody.

* Autem, které člověk nepotřebuje, ale hlavně ho chce pro radost, může jednou být BMW Z9 Cabrio. I když cena ještě není známá, je nepochybné, že potěšení si dopřejí jen hodně movití.

* Peugeot e-doll pobere tři cestující vedle sebe, pohání jej dva elektromotory a vzadu má stovky umělohmotných kuliček bez udání jejich přesného využití.

* Citroën Osmose je projektem otevřeného vozu pro města - má kolmejdoucím flexibilně nabídnout svezení. Na autosalonu zaujal svými tvary návštěvníky a také zaměstnal opraváře.

* Dnes je konceptem, ale zítra možná bude novým Peugeotem 307 studie Prométheues. Francouzská automobilka vůz vystavovala s naftovým turbomotorem, čímž - podobně jako jiní výrobci - dala najevo, že i tento druh pohonu má před sebou ještě dlouhou budoucnost.

* Honda Spocket má uspokojit člověka, který se chce jízdou v autě bavit a přitom jej využít prakticky. Studii prý lze snadno proměnit ze zastřešeného vozu v kabriolet a v případě potřeby i v pick-up.