Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Už žádné odřeniny. Toto auto nejde nabourat, pokud sami nechcete

aktualizováno 
Výhled z moderních aut není nic moc, a tak nebývá parkování zrovna příjemná kratochvíle. Tu se sice snaží zjednodušit parkovací senzory nebo kamery, ale i tak k ťukancům při parkování stále dochází. Vylepšení parkovacího asistentu od firmy Bosch znamená, že se auto v podstatě odmítne nabourat.

Bosch se pochlubil svými novinkami v oblasti parkování. Jednou z nich je vylepšený parkovací asistent, který zabrání střetu s jiným automobilem nebo třeba se sloupem v podzemních garážích (o další zajímavosti v podobě samoparkovacího asistenta čtěte zde).

Jde vlastně o evoluci stávajících systémů, které spoléhají na známé ultrazvukové parkovací senzory. Nový systém od Bosche výstup z nich prožene chytrým softwarem, který při parkování v podstatě sleduje a „pamatuje si“ pozici překážek kolem auta. Díky tomu tak parkovací asistent například ví, že hrozí poškrábání dveří nebo blatníku o sloup, pokud si zrovna řidič špatně najel. A pokud takto situaci vyhodnotí, systém jednoduše auto zabrzdí.

Může se hodit

Auto-BMW

Vyberte si nové auto z pohodlí domova. Širokou nabídku nových i ojetých aut naleznete na Automodul.cz

Novinku jsme si mohli sami vyzkoušet, obyčejné starší trojkové BMW jsme zkoušeli nabourat do sloupu z molitanu. Při klasických manévrech opravdu lze takto vybavené auto prohlásit za nenabouratelné. Ale systém samozřejmě nefunguje stoprocentně, respektive stále dává prostor pro určité uživatelské chyby. Když například auto napoprvé před překážkou zabrzdí, může mu řidič dát znovu pokyn k rozjezdu. Někdy v takovém případě systém na brzdu sáhne znovu, ale někdy to již nestihne. Případný třetí pokyn pak znamená kontakt s překážkou. Ale to už by musela být osoba a volantem zralá na odevzdání řidičáku.

Druhý případ vyplývá z toho, že systém pozici překážky v podstatě odhaduje a pamatuje si ji z údajů ze senzorů, úhlu natočení kol a ujeté vzdálenosti. Třeba sloup v úrovni dveří totiž parkovací senzory nedetekují, jednoduše sem „nevidí“. Ale systém ví, že když sloup auto míjelo třeba předkem, že byl v určité pozici a jeho pozici dopočítává. To však znamená, že pokud například bude řidič takto neustále manévrovat v blízkosti překážky, kterou senzory přímo nedetekují, ale systém ji má v paměti a pozici odhaduje, ke kontaktu s ní nakonec dojít může, protože odhad už nemusí na výpočet správné polohy stačit.

Dovedli jsme takto systém zmást, ale opět jde o extrémní případ, který znamená, že když řidič při parkování opravdu své auto nabourat chce, nakonec toho dosáhne. Ale v běžných situacích parkovací asistent střetu zabrání a řidiče dostatečně upozorní na to, že něco dělá špatně.

Novinka pomůže především v situacích, které mnozí řidiči znají. Je potřeba se vejít do místa sotva většího než auto a parkovací senzory v tom případě pískají neustále, až příliš úzkostlivě. Toto parkování „na centimetry“ pak má za následek různé ťukance a odřeniny. Systém v tomto případě střetu na poslední chvíli zabrání, ale dovede nechat prostor pro opravdu těsné manévrování.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.