Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkovací hodiny vymyslel novinář, v ČR za rok vydělají půl miliardy

aktualizováno 
Řidiči je nenávidí, zastupitelé měst si je nemůžou vynachválit. Parkovací automaty tento týden slaví 80 let od svého vzniku. Každý rok obohacují rozpočty větších měst o stovky milionů korun.

Parkovací hodiny. Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V současné době už mají zařízení pro zpoplatnění parkování prakticky všechna tuzemská města nad 10 tisíc obyvatel. Jen v České republice je přes 2000 parkovacích automatů a podle údajů České parkovací asociace vyberou svým provozovatelům ročně kolem půl miliardy korun.

Tento týden oslavil nepříliš populární vynález 80 let. Autorem patentu je bývalý žurnalista Carl Magee z amerického Oklahoma City, který chtěl vyřešit problémy s nedostatkem parkovacích míst v centru města. Někteří řidiči totiž „okupovali“ místo i celé dny a majitelé přilehlých obchodů přicházeli o zisk.

Magee tehdy vyhlásil soutěž pro studenty Oklahomské univerzity, z níž vzešel první návrh, pracovně nazvaný Černá Maria. Novinář poté vyvinul vlastní prototyp, který si nechal patentovat a který začal vyrábět ve své nové firmě Magee-Hale Park-O-Meter Company (firma dodnes patří k největším výrobcům parkovacích hodin).

Parkovací hodiny z roku 1940

Parkovací hodiny z roku 1940

První parkovací hodiny byly instalovány 16. července 1935 v americkém Oklahoma City a byly čistě mechanické. Hodiny s automatickým měřičem se po vhození mince samy natáhly na odpočítávání zbývajícího času, manuální se pak musely natahovat ručně.

Přístroj se pak začal úspěšně šířit po celých Spojených státech, začátkem 40. let bylo údajně v USA přes 140 000 parkovacích hodin, na sklonku 20. století jich bylo odhadem přes pět milionů.

Mageeho vynález měl však i řadu odpůrců. „Je to kombinace budíku s automatem, kterou město jen dále odírá motoristy, už tak dost platící na daních,“ spílali tehdy někteří řidiči vynálezu novináře z Oklahoma City News.

A našli se i odvážlivci, kteří novináře hnali až před soud. A někdy i uspěli. Například v roce 1937 označil Nejvyšší soud Alabamy přístroj v Birminghamu za nelegální nástroj městské pravomoci na vybírání poplatků a nařídil ho odstranit.

Od budíku až po čtečky karet

Mageeho vynález, který kromě snazšího parkování a vyššího obratu obchodníků přinesl i peníze do městských pokladen, doznal v průběhu let řady vylepšení, přesto ony první parkovací hodiny přežily v nepříliš změněné podobě až do 21. století. Například v New Yorku odstranili posledních 2 000 kusů mechanických parkovacích hodin pro jedno stání až v roce 2006.

Zlepšovákem se později staly dvojité parkovací hodiny spravující dvě parkovací místa najednou, ale s jednou kasičkou. Od 60. let pak před zloději mincí chránilo „obrnění“ pokladničky, dalším vylepšením bylo například vyfocení auta parkujícího na místě po uplynutí zaplacené doby.

Parkovací hodiny. Ilustrační foto

V osmdesátých letech se začaly používat parkovací hodiny digitální, které později umožnily placení i platebními kartami či přes mobilní telefon. Zhruba od 90. let jim značně konkurují parkovací automaty založené na systému „zaplať a vystav“, v nichž řidič zaplatí danou částku a vydaný lístek pak vystaví za oknem svého vozu. První takový automat byl v USA instalován již v roce 1950 v San Francisku firmou Park-UR-Self.

Fotogalerie

V Evropě byly první parkovací hodiny instalovány v roce 1952 ve švýcarské Basileji a o dva roky později se stal prvním městem v Německu s tímto zařízením Duisburg. V Británii fungovaly mechanické parkovací hodiny na mince od roku 1958 a teprve v roce 2009 byly odstraněny jejich poslední exempláře z londýnského Westminsteru.

V České republice se parkovací automaty začaly objevovat od začátku devadesátých let minulého století. První velká instalace 50 kusů byla v roce 1994 v Brně a použité automaty byly napájeny ze solárních panelů a měly čtečky magnetických karet. Další velký zlom přišel v roce 1996, kdy bylo zprovozněno 150 parkovacích automatů v Praze 1. Zatím poslední velký skok nastal v letech 2007 a 2008 v rámci rozšíření pražské parkovací zóny.

Největším současným provozovatelem je Praha se zhruba 450 automaty. V roce 2018 by se měl jejich počet v hlavním městě zvýšit na 1 090 kusů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Mercedes Třída CL 500 4M / TV /...
Mercedes Třída CL 500 4M / TV /...

r.v. 2011, naj. 75 000 km, benzín
1 100 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.