Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkovací hodiny vymyslel novinář, v ČR za rok vydělají půl miliardy

aktualizováno 
Řidiči je nenávidí, zastupitelé měst si je nemůžou vynachválit. Parkovací automaty tento týden slaví 80 let od svého vzniku. Každý rok obohacují rozpočty větších měst o stovky milionů korun.

Parkovací hodiny. Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V současné době už mají zařízení pro zpoplatnění parkování prakticky všechna tuzemská města nad 10 tisíc obyvatel. Jen v České republice je přes 2000 parkovacích automatů a podle údajů České parkovací asociace vyberou svým provozovatelům ročně kolem půl miliardy korun.

Tento týden oslavil nepříliš populární vynález 80 let. Autorem patentu je bývalý žurnalista Carl Magee z amerického Oklahoma City, který chtěl vyřešit problémy s nedostatkem parkovacích míst v centru města. Někteří řidiči totiž „okupovali“ místo i celé dny a majitelé přilehlých obchodů přicházeli o zisk.

Magee tehdy vyhlásil soutěž pro studenty Oklahomské univerzity, z níž vzešel první návrh, pracovně nazvaný Černá Maria. Novinář poté vyvinul vlastní prototyp, který si nechal patentovat a který začal vyrábět ve své nové firmě Magee-Hale Park-O-Meter Company (firma dodnes patří k největším výrobcům parkovacích hodin).

Parkovací hodiny z roku 1940

Parkovací hodiny z roku 1940

První parkovací hodiny byly instalovány 16. července 1935 v americkém Oklahoma City a byly čistě mechanické. Hodiny s automatickým měřičem se po vhození mince samy natáhly na odpočítávání zbývajícího času, manuální se pak musely natahovat ručně.

Přístroj se pak začal úspěšně šířit po celých Spojených státech, začátkem 40. let bylo údajně v USA přes 140 000 parkovacích hodin, na sklonku 20. století jich bylo odhadem přes pět milionů.

Mageeho vynález měl však i řadu odpůrců. „Je to kombinace budíku s automatem, kterou město jen dále odírá motoristy, už tak dost platící na daních,“ spílali tehdy někteří řidiči vynálezu novináře z Oklahoma City News.

A našli se i odvážlivci, kteří novináře hnali až před soud. A někdy i uspěli. Například v roce 1937 označil Nejvyšší soud Alabamy přístroj v Birminghamu za nelegální nástroj městské pravomoci na vybírání poplatků a nařídil ho odstranit.

Od budíku až po čtečky karet

Mageeho vynález, který kromě snazšího parkování a vyššího obratu obchodníků přinesl i peníze do městských pokladen, doznal v průběhu let řady vylepšení, přesto ony první parkovací hodiny přežily v nepříliš změněné podobě až do 21. století. Například v New Yorku odstranili posledních 2 000 kusů mechanických parkovacích hodin pro jedno stání až v roce 2006.

Zlepšovákem se později staly dvojité parkovací hodiny spravující dvě parkovací místa najednou, ale s jednou kasičkou. Od 60. let pak před zloději mincí chránilo „obrnění“ pokladničky, dalším vylepšením bylo například vyfocení auta parkujícího na místě po uplynutí zaplacené doby.

Parkovací hodiny. Ilustrační foto

V osmdesátých letech se začaly používat parkovací hodiny digitální, které později umožnily placení i platebními kartami či přes mobilní telefon. Zhruba od 90. let jim značně konkurují parkovací automaty založené na systému „zaplať a vystav“, v nichž řidič zaplatí danou částku a vydaný lístek pak vystaví za oknem svého vozu. První takový automat byl v USA instalován již v roce 1950 v San Francisku firmou Park-UR-Self.

Fotogalerie

V Evropě byly první parkovací hodiny instalovány v roce 1952 ve švýcarské Basileji a o dva roky později se stal prvním městem v Německu s tímto zařízením Duisburg. V Británii fungovaly mechanické parkovací hodiny na mince od roku 1958 a teprve v roce 2009 byly odstraněny jejich poslední exempláře z londýnského Westminsteru.

V České republice se parkovací automaty začaly objevovat od začátku devadesátých let minulého století. První velká instalace 50 kusů byla v roce 1994 v Brně a použité automaty byly napájeny ze solárních panelů a měly čtečky magnetických karet. Další velký zlom přišel v roce 1996, kdy bylo zprovozněno 150 parkovacích automatů v Praze 1. Zatím poslední velký skok nastal v letech 2007 a 2008 v rámci rozšíření pražské parkovací zóny.

Největším současným provozovatelem je Praha se zhruba 450 automaty. V roce 2018 by se měl jejich počet v hlavním městě zvýšit na 1 090 kusů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Další z rubriky

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.