Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Berlín zvažuje nastavení parkovného podle velikosti auta

  10:16aktualizováno  10:16
Cena parkování v Berlíně bude zřejmě brzy záviset na velikosti auta. Zvažuje to vedení německého hlavního města, které svůj návrh zdůvodňuje ochranou ovzduší. Berlínská opozice i odborníci návrh odmítají, podle nich délka vozu nijak nesouvisí s tím, nakolik jeho provoz zatěžuje životní prostředí.

Do nejnižší kategorie se nevejde už ani slavný smart. V púrůběhu generací totiž dvouapůlmetrovou hranici přerostl. | foto: Daimler

Berlínský radní pro dopravu Christian Gaebler předložil radnici k projednání návrh, podle něhož by cena parkovného ve městě měla být odstupňována do tří kategorií podle délky auta. Nejnižší sazba by měla být pro vozy do 2,5 metru, druhá sazba pro vozy mezi 2,5 a pěti metry a nejvyšší pro auta delší než pět metrů.

Podobný model podle německé zpravodajské televize n-tv uplatňují někteří provozovatelé garáží. Například v Düsseldorfu platí ve veřejných garážích majitelé SUV dvojnásobnou sazbu za parkovné. Žádné německé město však takový systém nezavedlo plošně pro veškerá svá parkoviště. Garáže také zvýšené parkovné obhajují tím, že větší vozy zaberou víc místa, berlínská radnice však jako motivaci pro svůj záměr uvádí ochranu životního prostředí.

Podle Gaeblerova návrhu by odstupňované parkovné mělo zajistit, že do centra Berlína bude vjíždět méně velkých vozů. Ty podle radního vytvářejí více emisí oxidu uhličitého (CO2), které podle vědců způsobují klimatické změny. Gaebler ve svém návrhu uvádí příklad, že 2,69 metru dlouhý smart vytváří 87 gramů CO2 na kilometr, zatímco 5,11 metru dlouhý mercedes třídy S vytváří 211 gramů CO2 na kilometr.

Německé sdružení automobilového průmyslu VDA ale argumentaci berlínské radnice odmítá. „Délka vozu nemá přímý vztah na jeho emise CO2, ty ovlivňuje jeho hmotnost,“ řekl deníku Bild Kay Lindemann z VDA. Podotkl také, že sportovní vozy se silným motorem mají větší emise CO2 než rodinná auta, jsou však zpravidla kratší.

Návrh kritizuje i berlínská opozice. „Úplně stejně jako tímto návrhem by se mohla radnice snažit snížit zatížení centra automobilovou dopravou tím, že odstupňuje parkovací poplatky podle barvy auta,“ řekl Herbert Behrens ze strany Levice.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Další z rubriky

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.