Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přísné parkomaty v Chorvatsku mají ostrahu, číhá s pokutou a botičkou

aktualizováno 
V Chorvatsku pozor na placených parkovištích. Hlídači ve žlutém triku číhají. Stačí parkování protáhnout o čtvrthodinu a auto má botičku. Čeští turisté raději zbytečně připlácí.
Chorvaté úzkostlivě kontrolují placení za parkování.

Chorvaté úzkostlivě kontrolují placení za parkování. | foto: Profimedia.cz

Na chorvatském ostrově Krk, který je velmi oblíbenou destinací českých turistů, platí řidiči parkovné ve městech nebo u pláží u parkovacích stojanů. Lístečky za předním sklem neustále sledují kontroloři, kteří po přetažení zaplaceného času hned nastupují s "botičkou".

S parkováním si užil své Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz: "Přijeli jsme na večerní prohlídku Krku. Odhadujeme, že tu zůstaneme maximálně dvě hodiny, a proto házíme do automatu 10 kun." Prohlídka města spojená s podvečerním koupáním se však rodině se dvěma malými dětmi o něco protáhla.

"Parkování jsme zaplatili do 20:08 hodin, k autu však dorážíme asi s půlhodinovým zpožděním. Na předním kole je botička, na okně u řidiče informace o zablokování auta," popisuje Buček.

"Jasně, je to naše chyba, neodhadli jsme správně, kolik času nám návštěva Krku zabere. Při první návštěvě města se podobné chyby asi turisté dopouštějí často."

Jenže další postup už připomíná spíš manýry rozvojového státu kdesi na východě a ne zemi, která před měsícem vstoupila do Evropské unie.

Na kartě přilepené na okně našel Petr Buček telefonní číslo, na které se má v takových případech volat. "Zkoušíme ho pětkrát vytočit, ale dozvídáme se, že volané číslo neexistuje. Nikde nikdo, děti jsou unavené, začínají pobrekávat, že chtějí domů."

Rodina tedy zkouší tísňovou linku 112, na ní však nikdo moc nemluví anglicky. "Asi po 20 minutách se objevují dva mladí muži ve žlutém tričku se symbolem parkoviště," pokračuje Petr Buček v líčení.

Botičky v Chorvatsku nerozdávají policisté, ale soukromá firma. Mladíci vysvětlují, že mají od šéfa úkol: jakmile auto překročí parkovací předplatné o 15 minut, musí nasadit botu.

Ostrov pláží s modrou vlajkou

Více o Krku ČTĚTE ZDE

"Ptám se, proč botičku nasadili nám, ale ne autu s chorvatskou značkou stojícímu kousek od nás. Jemu vypršelo předplacené parkovné už před více než hodinou," dodává Buček. Parkovací zřízenci na to odpověděli, že si jeho majitel asi něco připlatil esemeskou.

"Zajímá mě, proč bylo na našem lístečku na skle u řidiče uvedené neplatné telefonní číslo. Strhávají lísteček a ten mizí v jejich kapse," pokračuje ve vyprávění nepříjemné zkušenosti šéfredaktor AutemBezpečně.cz, který do Chorvatska vozí rodinu k moři pravidelně.

Pak stanovili Bučkovým pokutu na 10 eur, to je asi 260 korun, se slovy, že mají být rádi, že nedostanou až sedminásobek. Sedmdesát kun je víc než celodenní parkovné na Krku.

"Moc se mi takové jednání nelíbí, když jim říkáme, že jsme měli vydání s telefonáty, hledali jsme informace na internetu, říkají nám, ať si zavoláme policii a chtějí od zablokovaného auta odejít," popisuje dál.

Čekat s malými dětmi na policii se českým výletníkům nechce, zaplatí tedy pokutu a zřízenci zouvají plechovou botu.

Platí zbytečně navíc

Parkovací stojany zaplavily všechny důležité odstavené plochy po celém ostrově. "Dávám si pozor, abych raději zaplatil napříště víc a vlastně se tak pravidelně okrádám, protože platím raději o hodinu i dvě navíc oproti plánovaným zastávkám," popisuje Buček.

Při prohlídce Vrbniku tak přeplácí parkovné o dvě hodiny. "Namísto tří hodin totiž v tomto městě nakonec zůstáváme jen hodinu."

Nejvíc ho zaujal způsob výběru parkovného ve městě Baška. Parkovací automat tam má svého zřízence, opět ve žlutém tričku. "Když se ho ptám, jakou dává toleranci, říká, že 30 minut. Auta neustále kontroluje a číhá, kdo překročí předplatné."

Stejnou zkušenost má i čtenářka iDNES.cz Petra: "Botičku jsme nedostali, ale pokutu ano. Parkovali jsme v Punatu, automat nevracel přeplatek a drobné jsme měli jen na tři hodiny parkování, přišli jsme o půl hodiny později a už tam pokuta byla."

"Nebylo by v takové situace férovější dát každému za stěrač lísteček s dobou příjezdu a zaplatit jen skutečně proparkovanou dobu, když už je tam hlídač?" přemítá Buček.

Placení parkovného pomocí SMS

Chorvatsko patří k průkopníkům placení parkovného přes mobilní telefon. Systém nazvaný m-parking je tam velmi rozšířený. Jako první ho zavedl už v roce 2001 Záhřeb, dnes ho používá přes 35 měst. Třeba v Dubrovníku přes telefon zkasírují 75 procent poplatků za parkování.  Pro turisty z Česka to má zádrhel: zaplatit parkovné jde jen z chorvatského telefonního čísla.

"Parkovné je možné platit i pro zahraniční vozidla, ale pouze z chorvatského telefonního čísla," potvrzuje Chorvatské turistické sdružení. Podle informací iDNES.cz se ovšem na vládní úrovni jedná o tom, aby se placení parkovného v Chorvatsku zpřístupnilo i pro zahraniční operátory.

Chorvatské turistické sdružení pro iDNES.cz zjistilo, že "telefonní balíček", který si pro volání často kupují na místě čeští turisté od chorvatského operátora, placení parkovného umožňuje.

Parkovací automat si vymohli obchodníci

První parkovací automat představili v americké Oklahomě před 78 lety. Vynalezl ho Carl Magee, který měl na radnici na starost obor dopravy. Obchodníci na náměstí si stěžovali, že lidé pracující ve městě přijedou a zaparkují auto na celý den před jejich obchod. To odrazuje zákazníky od toho, aby si přijeli nakoupit, musí totiž pak parkovat daleko od obchodu. Magee, původem novinář tedy vymyslel přístroj na placení za parkovací místo, aby auta nezůstávala na náměstí trčet dlouho.

Prvních 175 parkovacích automatů na mince nainstalovali v 16. července 1935. Mageeho patentová přihláška je z 13. května 1935, v květnu 1938 byla pak zapsána byla pod číslem 2 118 318.





Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.