Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Noční můra řidičů je parkování a couvání. Nejhorší jsou Italové

aktualizováno 
Podle průzkumu, který zveřejnila automobilka Nissan, utrpěl každý třetí řidič během uplynulých pěti let škodu na vozidle. A významnou část nehod zavinili při parkování. Nejvíc Italové, téměř trojnásobek oproti Britům. Česká republika do výzkumu zahrnuta nebyla.

Parkovací kameru dnes má už většina luxusních aut. | foto: Lexus

Průzkum mezi řidiči v pěti evropských zemích pátral po příčinách nehod při parkování. Během uplynulých pěti let nahlásila poškození vozidla třetina z dotazovaných řidičů, z toho 16 % utrpělo nehodu během parkování.

Nejvíce náchylní k nehodám se ukázali být Italové, z nichž poškození vozu za příslušné období hlásil každý druhý řidič a nehody při parkování se na tom podílely 26 %. Jako nejvíce ostražití motoristé se naopak projevili Britové, nehodu související s parkováním uvedlo 10 %.

Po on-line anketě přišlo na řadu testování v terénu, to prováděli výzkumníci začátkem letošního února. Řidiči měli svým autem zaparkovat do vymezeného prostoru. V testu se couvání ukázalo být nejnáročnějším manévrem pro čtyři z pěti dotazovaných národů, které prošly testem. Při jízdě pozpátku došlo k 45 procentům veškerých srážek při parkování, v Itálii pak bylo při jízdě pozpátku zaznamenáno dokonce 51 procent srážek.

Anketu prováděla pro japonskou značku výzkumná agentura YouGov, která se dotazovala celkem 9 177 řidičů ve Velké Británii, Francii, Německu, Itálii a Španělsku. Ve Velké Británii se výzkumu účastnilo 1819 motoristů, v Německu 1796, ve Francii 1810, v Itálii 1913 a ve Španělsku 1839.

Z výzkumu vyplynulo, že větší pozor by si měli dávat řidiči kombíků. U nich zaznamenali nejvyšší počet nehod (27 %).

Titul nejčastěji bourajících řidičů v Evropě jen o vlas unikl Španělům, kterým se při parkování stala čtvrtina všech nehod, a umístili se tak těsně za Italy. Lépe zaparkovat dokážou Němci a Francouzi, kteří při tom zaznamenali jen 11 % respektive 10 % karambolů.

České řidiče do výzkumu Nissan nezahrnul. Z údajů pojišťovny Allianz vyplývá, že českým řidičům dělá největší problém dostatečný odstup a parkování. K nejčastějším příčinám nehod, které klienti hlásí, jsou nárazy do stojících vozidel nebo nedodržení dostatečného odstupu. 

„Nejčastější nehody na parkovištích hlásí senioři - jde o drobné „ťukance“ na parkovištích, či špatný odhad vzdálenosti,“ uvádí Václav Bálek z Allianz pojišťovny. A popisuje nehodu 85letého lázeňského hosta, který odešel s manželkou na procedury a vozidlo zapomněl na parkovišti v mírném svahu zabrzdit. To se samovolně rozjelo a nabouralo do sloupu veřejného osvětlení. „Škoda na autě však byla jen necelých 15 tisíc korun a byla uhrazena z havarijního pojištění. Senior měl ve své zapomnětlivosti velké štěstí, že se v té době v blízkosti vozu nikdo nepohyboval a že nenabouralo do jiného auta. Operátorka si při hlášení nehody vyslechla i povzdech jeho jen o pár let mladší manželky, že kdyby bývala řídila ona, tak by se to nestalo,“ líčí Bálek.

V případě havarijního pojištění se náhrada škody pojišťovnou řeší podle Bálka u poškození při parkování stejně jako v případě jakékoliv jiné nehody. Horší situace je u poškození, která by se měla hradit z povinného ručení. „Velmi zřídka se stává, že se řidič, který zaparkované auto poškodil, přizná a nechá na sebe třeba za stěračem kontakt. V takových případech řidiči spíše ujíždějí,“ popisuje Bálek. Pojišťovny ale potřebují znát identitu řidiče a vozu (viníka), z jehož povinného ručení se poškození má uhradit. Náhrady se tedy v takovém případě nedočkáte. Více čtěte zde

Z aut je mizerně vidět

Z moderních aut, která jsou mohutná a boubelatá, je velmi špatný výhled, hlavně dozadu. Kvůli atraktivnímu designu mají auta malá okna, vysoké boky a z důvodu bezpečnosti tlusté sloupky. Výhled šikmo vzad je u většiny moderních aut mizerný. Výrobci tento hendikep kompenzují různými pomocníky. Parkovací senzory jsou dnes stále častější i u nižších kategorií aut, velmi rozšířené začínají být parkovací kamery.

„Parkování je součást řízení, kterou nemusí všichni milovat. Proto se ji řidičům snažíme co nejvíce ulehčit,“ říká Bastien Schupp z Nissanu.

Auto bez řidiče

V Americe staví město robotů. Budou tam testovat auta bez řidičů

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Auta japonské značky nabízejí takzvaný panoramatický kamerový parkovací systém a systém monitorování pohybujících se objektů. Při zajíždění na parkovací místo se na displeji na přístrojovce zobrazuje virtuální pohled na vozidlo z ptačí perspektivy. Auta už dnes mají kamery nejen na zádi, třeba nový Ford S-Max má kameru typu rybí oko na přídi, která se hodí třeba při vyjíždění z vedlejší ulice. Velká SUV nebo široké limuzíny mají kamery na bocích, pomocí kterých se řidič orientuje při projíždění úzkých ulic.

Ne každému kamery vyhovují, parkovat podle obrazu na kameře je pro některé složitější než klasicky podle zrcátek. Kamera totiž nepomáhá v prostorové orientaci, které je při parkování potřeba.

Některé automobilky nabízejí parkovací pomocníky, které uklizení vozu obstarají samy. Stačí zmáčknout tlačítko, auto si samo najde a vyměří parkovací místo a zajede do něj. Na obsluze je jen řazení jedničky a zpátečky a ovládání pedálů, auto samo obstará točení volantu. Výrobci už mají připravené i plně automatizované systémy parkování. Auto zajede na místo až po vystoupení řidiče, překážkou zavedení do nabídky jsou legislativní omezení - musí být jasné, kdo za ovládání auta nese v danou chvíli odpovědnost.



Témata: Nissan, Škoda




Nejčtenější

Příklady individualizace vozů Rolls-Royce v rámci programu Bespoke.
Čína více zdaní nejluxusnější auta. Nechce, aby se bohatí předváděli

Čína zavádí mimořádnou desetiprocentní daň na luxusní vozy značek Ferrari, Bentley, Aston Martin nebo Rolls-Royce. Tamní úřady tím chtějí usměrnit nejbohatší...  celý článek

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Fidel Castro na snímku z roku 1976
Fidel byl gentleman. Slavného závodníka unesli jako reklamu na revoluci

V únoru 1958 se Juan Manuel Fangio chystal v Havaně na obhajobu vítězství v automobilové Velké ceně Kuby. Jenže kvůli Fidelu Castrovi, který tehdy ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.