Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mamataxi nechte doma, bezpečnější je chodit do školy pěšky

aktualizováno 
Porsche Cayenne nebo Renault Scénic jsou sice z pohledu prestiže a praktičnosti dobrá auta pro rodinu, ale děti posílejte do školy radši pěšky. S velkým SUV sice efektně zaparkujete na obrubníku před školou, ale není přes něj vidět. Prvňák se totiž spolehlivě schová i za trabanta. Děti navíc zleniví po vzoru rodičů.

Mnohým nic jiného než vozit děti do školy nezbývá. Lidé žijící mimo města, na vesnicích a v satelitních městečkách bez zázemí a infrastruktury jsou na "mamataxi" odkázáni. Když už vezete dítě do školy, zaparkujte co nejdál.

"Mnoho rodičů si myslí, že tím, že dítě vozí do školy autem, je to lepší pro jeho bezpečí," popisuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Že se mohou mýlit, ukázala vědecká studie německé univerzity z Wuppertalu. "Studie ukazuje, jak konkrétně dochází k nebezpečným situacím v blízkosti škol," popisuje Buček. Rodiče totiž ve spěchu a z pohodlnosti parkují před školou tam, kde se nemá, a tím ohrožují bezpečnost dětí i ostatních řidičů.

Prvňák schovaný za velkým teréňákem s černými okny, zaparkovaným u přechodu, nevidí, jak se blížíte k přechodu. Schválně si zkuste na chodníku podřepnout a prohlédnout si silnici z dětské perspektivy. Často třeba uvidíte, že nic nevidíte...

Nebezpečné přecházení školáků

A stejné je to z pohledu řidiče. Děti nejsou mezi auty kvůli své výšce vůbec vidět. Prvňák s taškou na zádech se schová i za malý osobák, natož pak za zaplechovanou dodávku.

Autem k lenosti

Podle výzkumníků navíc kvůli pravidelnému dojíždění do školy dochází k omezení samostatné mobility dětí. "Zvyknou si na auto a nechce se jim po svých," vysvětluje lapidárně Buček.

Průzkum německé univerzity se zaměřil na 750 škol. Na otázky odpovídali učitelé, rodiče i školáci. Výzkum potvrdil, že čím méně dětí dojíždí do školy autem, tím je menší počet nehod, zranění a dalších problémů. "Proto je lepší chodit s dětmi do školy pěšky," shrnuje Petr Buček.

Parkujte co nejdál

"Mnoho škol navíc nemá vůbec žádná parkovací místa," varuje šéfredaktor AutemBezpečně.cz.

Podle německého autoklubu ADAC je dokonce lepší, když nejsou přímo před budovou školy, ale klidně i několik desítek či stovek metrů daleko. Nebezpečná doprava a ošemetné situace se tak odehrávají dál od školy, kde se pohybuje nejvíc dětí.

"Chodník mezi zastávkou a školou by měl být dobře osvětlený, v zimě udržovaný a přehledný," zdůrazňuje ADAC. A připomíná, že by dítě mělo vždy z auta vystupovat směrem k chodníku a ne do silnice.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.