Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkování v evropským městech ­- risk se nevyplácí

  14:42aktualizováno  14:42
Kvůli nákupům a také pod heslem "ukázat dětem" vyrážejí české rodiny autem do velkých měst okolních států. Nastává však problém, kde zaparkovat a za kolik. Je to skutečně problém? A bude parkovné výraznou položkou v cestovním rozpočtu? Zjistit nejen ceny, ale i případné pokuty a místní zvyklosti vyjeli redaktoři MFD do Vídně, Mnichova, Bratislavy a Vratislavi.
Vídeň je přísná

Centrum města je určeno především chodcům. Zastavit úplně uprostřed mohou leda ti, kdo tu bydlí, a pak ještě pošťák a popeláři. Pro auta "zvenku" je myslitelné zaparkování pouze po zakoupení parkovací karty, ale ta zaručí odstavení auta nejdéle na 1,5 hodiny. Zbytečně drahé je nechat vozidlo v podzemní garáži, ze které je na pěší zónu tři minuty. Nejvýhodnější je nechat auto někde mezi periferií a centrem, kde lze na hlavních tazích potkat dostatek odstavných ploch P+R a dojet pohodlně tramvají. Pro hazardéry parkující "načerno" moc dobré podmínky nejsou. V ulicích neustále pátrají "parkovací šerifové", kteří mají z vybraných pokut podíl a jsou nemilosrdní. Ještě dražší je odtah. Nezaplacení pokuty navíc může zkomplikovat příští cestu do Rakouska.

Mnichov neprůjezdný

Mnichov je v současné době dosti rozestavěným městem. Rekonstruují se i mnohé silnice, dopravní omezení začínají hned za sjezdem z dálnice číslo devět, po které přijíždí i většina lidí z Česka. Proto je dobré uposlechnout výzvy na světelné tabuli a odbočit několik kilometrů před koncem dálnice na některé z parkovišť systému P+R. Pokud budete tvrdošíjně trvat na cestě autem až do centra, čeká vás téměř s určitostí pomalé popojíždění v kolonách a ještě obtížnější hledání místa k zaparkování v krátkodobé placené zóně. Ve všední den se obvykle (pokud se zrovna nekoná žádný sportovní podnik) dá dobře zaparkovat na rozsáhlém parkovišti v olympijském parku poblíž stadionu a televizní věže. Celodenní parkovné stojí dvě a půl eura.

Bratislava je drahá

Před lety naše druhé hlavní město zažívá dnes podobný parkovací chaos jako třeba Praha. Nejnepříjemnější ze všeho je nejprve přikázaná rychlost 30 km v hodině pro celé centrum. Další nemilá věc je neskrývaná snaha některých lidí v obsluze parkoviště co nejvíce vydělat. Snadno prý lze natrefit na výběrčího, který řekne: Pustím vás, ale dáte mi 200 na ruku! Jinak mám plno. Další drahá místa pro stání auta jsou třeba u hotelů. Ovšem je třeba počítat se sazbami kolem čtyřiceti korun za hodinu nebo někde i s dvacetikorunou za pouhou čtvrthodinu a to už turistický výlet do slovenské metropole hořkne. V Bratislavě úplně chybí záchytná plocha na okraji města, a tak použitelné doporučení je chatrné: nechat vůz na okrajovém sídlišti a dojet hromadnou dopravou. Nenechávat ale v takto ponechaném voze prakticky nic, hrozba vykradení vozu totiž vůbec není zanedbatelná!

Vratislav má výběrčí

V centru polské Vratislavi (Wroclaw) se vám pravděpodobně nemůže stát, že byste nezaplatili za parkování. Výběrčí parkovacích poplatků jsou totiž doslova na každém rohu, a jakmile vidí auto vjíždějící na volné parkovací místo, hned se k němu vrhají a inkasují. Za každých dvacet minut se platí (předem) jeden zlotý. Také při odjíždění výběrčí kontrolují, zda jste nepřekročili zaplacenou dobu. Výběrčí jsou tu nyní místo parkovacích automatů - město tak bojuje s vysokou nezaměstnaností. Má to výhodu i v tom, že tito lidé jsou na rozdíl od plechových skříněk schopni podat informaci například o tom, kde je nejbližší směnárna. Mimo centrum lze parkovat obyčejně zdarma i na chodnících. "Platí však pravidlo, že pro chodce musí zůstat nejméně půldruhého metru místa," informují znalci místních poměrů. Kromě toho lze parkovat i v nově vznikajících podzemních garážích nákupních center. První hodina tu bývá obyčejně zdarma.

KDE A ZA KOLIK???
Vídeň
Nejvýhodnější parkování: parkoviště P+R za € 2,50 za den

Parking v centru: podzemní garáž 4 hodiny za € 17.
Pokuta za špatné parkování: € 21, odtažení a pokuta € 200.
Bratislava
Nejvýhodnější parkování: zdarma na okrajovém sídlišti

Parking v centru: až 80 Sk za hodinu nebo za úplatek
Pokuta za špatné parkování: botička za 2000 Sk, odtah za 3600 Sk.
Mnichov
Nejvýhodnější parkován P+R 2,50 za den.
Parking v podzemních garážích v centru 1,50 - 2 za hodinu, parkování na ulici v kurzparkzone od 0,50 za hodinu
Pokuta za špatné parkování: 10 - 40.
Vratislav
Nejvýhodnější parkování: zdarma i na chodníku kdekoli mimo centrum.
Parking v centru: na ulici za jeden zlotý za každých započatých dvacet minut
Pokuta za špatné parkování: od 100 zlotých výše.

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.