Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Parkujete zadarmo? Už dlouho nebudete!

  12:30
Za parkování svého vozu na ulici bude v metropoli platit více lidí než dosud. Zlom nastane zřejmě už od příštího roku. Systém placeného stání zatím funguje v samém centru města, ale postupně se dotkne i širšího okolí.

 Po Praze 1 plánuje opatření dotýkající se většiny řidičů ve městě například druhý, třetí nebo sedmý obvod.

A na řadu mohou přijít další. Radnice Prahy 3 chce už příští rok vyčlenit obdobné parkovací zóny, jaké jsou například v Praze 1. "Nechceme být odstavným parkovištěm lidí z okrajovějších částí města," potvrdil včera tyto plány starosta Prahy 3 Milan Český.


Starosta podotkl, že by se opatření týkalo území od centra po ulici Jana Želivského. Rezidenti by podle něj získali parkovací lístek, zřejmě za stokorunu. Podnikatelé a lidé, kteří nejsou v této lokalitě trvale hlášeni, či obyvatelé s několika auty si budou muset výrazněji připlatit, obdobně jako v dalších městských částech. Bezplatné parkování se tak posune zase o kus dál z centra.

Počet aut v metropoli roste a rozšiřovat parkování na chodnících nelze donekonečna

Řidiči si stěžují na nedostatek parkovacích míst. Nechat auto před domem je často nemožné. Situaci by měly řešit poplatky za parkování na ulici i garáže.

Situace s parkováním v Praze je podle každodenních zkušeností mnohých řidičů deptající. A pokud do metropole přijede autem na výlet někdo neznalý místních poměrů a bude chtít vůz zanechat v centru, může se při snaze zaparkovat pěkně zapotit i přes zapnutou klimatizaci.


Za to, že se v některých částech města prakticky nedá zaparkovat, si často mohou lidé svou pohodlností sami. Musí pak s autem při troše štěstí pouze několikrát objet blok, než se nějaké místo uvolní.


Praha 7 slouží podle mluvčí této městské části Heleny Šmídové jako odkladiště aut motoristů přijíždějících do města "zvenku"."Tady si nechají auto a dál pokračují tramvají, protože už to mají třeba jenom pár stanic a vědí, že by dál už nezaparkovali vůbec nebo by museli platit," řekla včera Šmídová.


Zónou placeného stání by se tak podle ní měla stát celá Praha 7, jejíž radnice o to usiluje už delší dobu. "Změna v zákoně nám nyní umožňuje nechat řidiče za stání v ulicích platit, takže teď zpracováváme analýzu dopravy. Na jejím základě vytvoříme návrh na zónu placeného stání," dodala.

Placená parkovací zóna bude také z téměř celého území Prahy 2. Studie už tam podle vedoucího odboru dopravy Josefa Gála mají na rozdíl od "sedmičky" dokončené. Pět set korun za stání ročně, jako platí rezidenti v Praze 1, se mu však zdá málo. "Myslím si ale, že poplatek v Praze 2 bude stejný," řekl včera.

Situace se na většině míst, kde dosud nejsou parkovací zóny, neustále zhoršuje. Obdobný stav panuje i na Praze 3. "Kde je to možné upravujeme zatím alespoň podélné parkování na šikmé nebo kolmé, aby se na stejné místo vešlo více aut," uvedl starosta této městské části Milan Český.

Podotkl, že také hledají možnosti pro parkování v podzemí. "Chtěli bychom do dvou let vybudovat například pod stadionem Viktorky Žižkov či na náměstí Jiřího z Poděbrad velkokapacitní garáže," dodal s tím, že zatím však na jejich nákladné vybudování nemají investory.

Podobné plány už mají léta v Praze 6. U Hradčanské a na Letné se také počítalo s velkými odstavnými parkovišti po sedmi až devíti stech stáních. Problémem stále zůstávají peníze, protože náklady na jedno parkovací místo v podzemních garážích se pohybují zhruba kolem půl milionu korun.

S podzemním parkováním počítá radnice Prahy 2 například pod celým Karlovým náměstím, zvažovala i parkování v jednom z pruhů Legerovy ulice.
"Podle mě by to bylo dobré řešení. Magistrát to bohužel zamítl, návrh ale podáme znovu," upozorňuje Gál.

Řešení složité situace vidí následovně: "Je nutné dostavět městský okruh a záchytná parkoviště." Zatím se Praha 2 stejně jako například třetí obvod snaží upravovat parkování na chodnících. Takových míst přibylo například v ulicích Na Výtoni, Pod Slovany či v Americké ulici.

Jak mají fungovat zóny placeného stání ve městě:

Praha 1 - už fungují, místní obyvatelé (rezidenti) platí částku 500 korun ročně, ostatní musí použít parkovací automaty a zakoupit si vždy kartu. Uvažuje se i o zavedení zóny na Malé Straně
Praha 2 - chystají na příští rok, místní obyvatelé zaplatí zřejmě stejně jako v Praze 1
Praha 3 - chystají na příští rok, místní obyvatelé zaplatí poplatek zřejmě menší než v Praze 1
Praha 7 - provádí se analýza, na jejímž základě se zpoplatní stání v ulicích Prahy 7, částka zatím není blíže určená
Praha 11 - žádná opatření se v této souvislosti zatím nechystají
Zdroj: úřady městských částí

Je možné, že plánovaný systém nic neřeší? Vždyť ti samí řidiči, kteří nezaplatí, nebudou parkovat v Praze 2 nebo 3, ale pouze o kus dál v obvodech, které s nimi hraničí, a problém se jen přesune dál od centra. Postupné zavádění tohoto systému však může do budoucna přinutit řidiče, kteří se do města nepotřebují nutně dostat vozem, parkovat na záchytných parkovištích na okraji města. I pražští řidiči by mohli více používat k cestování veřejnou dopravu.

Jaká je situace s parkováním v okolí vašeho bydliště nebo pracoviště? - Jste ochotni platit za parkování na ulici u vašeho domu? Kolik?
- Jsou podle vás řešením problémů s parkováním placená místa v ulicích?
- Jaké východisko byste navrhovali vy?
Pište do diskuze pod článkem.

V Žitné ulici stojí vozy na chodníku zcela běžně. To nyní skončí. Budou zde umístěny okrasné květináče, které jim v tom zabrání. (7. června 2002)

Autoři:
Témata: klimatizace, Tramvaj
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...