Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkujete zadarmo? Už dlouho nebudete!

  12:30aktualizováno  12:30
Za parkování svého vozu na ulici bude v metropoli platit více lidí než dosud. Zlom nastane zřejmě už od příštího roku. Systém placeného stání zatím funguje v samém centru města, ale postupně se dotkne i širšího okolí.

 Po Praze 1 plánuje opatření dotýkající se většiny řidičů ve městě například druhý, třetí nebo sedmý obvod.

A na řadu mohou přijít další. Radnice Prahy 3 chce už příští rok vyčlenit obdobné parkovací zóny, jaké jsou například v Praze 1. "Nechceme být odstavným parkovištěm lidí z okrajovějších částí města," potvrdil včera tyto plány starosta Prahy 3 Milan Český.


Starosta podotkl, že by se opatření týkalo území od centra po ulici Jana Želivského. Rezidenti by podle něj získali parkovací lístek, zřejmě za stokorunu. Podnikatelé a lidé, kteří nejsou v této lokalitě trvale hlášeni, či obyvatelé s několika auty si budou muset výrazněji připlatit, obdobně jako v dalších městských částech. Bezplatné parkování se tak posune zase o kus dál z centra.

Počet aut v metropoli roste a rozšiřovat parkování na chodnících nelze donekonečna

Řidiči si stěžují na nedostatek parkovacích míst. Nechat auto před domem je často nemožné. Situaci by měly řešit poplatky za parkování na ulici i garáže.

Situace s parkováním v Praze je podle každodenních zkušeností mnohých řidičů deptající. A pokud do metropole přijede autem na výlet někdo neznalý místních poměrů a bude chtít vůz zanechat v centru, může se při snaze zaparkovat pěkně zapotit i přes zapnutou klimatizaci.


Za to, že se v některých částech města prakticky nedá zaparkovat, si často mohou lidé svou pohodlností sami. Musí pak s autem při troše štěstí pouze několikrát objet blok, než se nějaké místo uvolní.


Praha 7 slouží podle mluvčí této městské části Heleny Šmídové jako odkladiště aut motoristů přijíždějících do města "zvenku"."Tady si nechají auto a dál pokračují tramvají, protože už to mají třeba jenom pár stanic a vědí, že by dál už nezaparkovali vůbec nebo by museli platit," řekla včera Šmídová.


Zónou placeného stání by se tak podle ní měla stát celá Praha 7, jejíž radnice o to usiluje už delší dobu. "Změna v zákoně nám nyní umožňuje nechat řidiče za stání v ulicích platit, takže teď zpracováváme analýzu dopravy. Na jejím základě vytvoříme návrh na zónu placeného stání," dodala.

Placená parkovací zóna bude také z téměř celého území Prahy 2. Studie už tam podle vedoucího odboru dopravy Josefa Gála mají na rozdíl od "sedmičky" dokončené. Pět set korun za stání ročně, jako platí rezidenti v Praze 1, se mu však zdá málo. "Myslím si ale, že poplatek v Praze 2 bude stejný," řekl včera.

Situace se na většině míst, kde dosud nejsou parkovací zóny, neustále zhoršuje. Obdobný stav panuje i na Praze 3. "Kde je to možné upravujeme zatím alespoň podélné parkování na šikmé nebo kolmé, aby se na stejné místo vešlo více aut," uvedl starosta této městské části Milan Český.

Podotkl, že také hledají možnosti pro parkování v podzemí. "Chtěli bychom do dvou let vybudovat například pod stadionem Viktorky Žižkov či na náměstí Jiřího z Poděbrad velkokapacitní garáže," dodal s tím, že zatím však na jejich nákladné vybudování nemají investory.

Podobné plány už mají léta v Praze 6. U Hradčanské a na Letné se také počítalo s velkými odstavnými parkovišti po sedmi až devíti stech stáních. Problémem stále zůstávají peníze, protože náklady na jedno parkovací místo v podzemních garážích se pohybují zhruba kolem půl milionu korun.

S podzemním parkováním počítá radnice Prahy 2 například pod celým Karlovým náměstím, zvažovala i parkování v jednom z pruhů Legerovy ulice.
"Podle mě by to bylo dobré řešení. Magistrát to bohužel zamítl, návrh ale podáme znovu," upozorňuje Gál.

Řešení složité situace vidí následovně: "Je nutné dostavět městský okruh a záchytná parkoviště." Zatím se Praha 2 stejně jako například třetí obvod snaží upravovat parkování na chodnících. Takových míst přibylo například v ulicích Na Výtoni, Pod Slovany či v Americké ulici.

Jak mají fungovat zóny placeného stání ve městě:

Praha 1 - už fungují, místní obyvatelé (rezidenti) platí částku 500 korun ročně, ostatní musí použít parkovací automaty a zakoupit si vždy kartu. Uvažuje se i o zavedení zóny na Malé Straně
Praha 2 - chystají na příští rok, místní obyvatelé zaplatí zřejmě stejně jako v Praze 1
Praha 3 - chystají na příští rok, místní obyvatelé zaplatí poplatek zřejmě menší než v Praze 1
Praha 7 - provádí se analýza, na jejímž základě se zpoplatní stání v ulicích Prahy 7, částka zatím není blíže určená
Praha 11 - žádná opatření se v této souvislosti zatím nechystají
Zdroj: úřady městských částí

Je možné, že plánovaný systém nic neřeší? Vždyť ti samí řidiči, kteří nezaplatí, nebudou parkovat v Praze 2 nebo 3, ale pouze o kus dál v obvodech, které s nimi hraničí, a problém se jen přesune dál od centra. Postupné zavádění tohoto systému však může do budoucna přinutit řidiče, kteří se do města nepotřebují nutně dostat vozem, parkovat na záchytných parkovištích na okraji města. I pražští řidiči by mohli více používat k cestování veřejnou dopravu.

Jaká je situace s parkováním v okolí vašeho bydliště nebo pracoviště? - Jste ochotni platit za parkování na ulici u vašeho domu? Kolik?
- Jsou podle vás řešením problémů s parkováním placená místa v ulicích?
- Jaké východisko byste navrhovali vy?
Pište do diskuze pod článkem.

V Žitné ulici stojí vozy na chodníku zcela běžně. To nyní skončí. Budou zde umístěny okrasné květináče, které jim v tom zabrání. (7. června 2002)

Autoři:


Témata: klimatizace, Tramvaj


Nejčtenější

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.