Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parní hybrid sníží spotřebu víc než o třetinu

aktualizováno 
Více než třetina energie se ve spalovacím motoru ztrácí formou odpadního tepla. V poslední době se tak značně experimentuje s možností jeho využití. Studie dvou britských univerzit ukázala, že při využití tepla k parnímu pohonu lze ušetřit i přes 30% paliva.

Ilustrační foto | foto: BMW

Již před více než dvěma lety představilo BMW svůj koncept Turbosteamer. Tento motor využívá odpadní teplo ze spalovacího motoru k vytváření vodní páry a parní stroj pak pomáhá pohánět klikovou hřídel. Takzvaný parní hybrid přinese zvýšení výkonu motoru a sníží spotřebu – podle BMW v průměru o 15%.

Studie dvou britských univerzit - Loughborough University a University of Sussex ukázala, že koncept parního hybridu přinese podle jízdního cyklu úsporu paliva v rozmezí 6,3–31,7%. V průměru by tak mohla být úspora o něco vyšší, než předpokládalo BMW.

Výzkumníci prováděli počítačové simulace se dvěma automobily – jedním byl VW Golf s motorem o objemu 1,6 litru, druhým vozem byla Honda Civic s motorem 1,8 l. Simulace byly prováděny ve třech jízdních cyklech – New European Drive Cycle (NEDC), US FTP-75 Urban Drive Cycle a US06 Highway Drive Cycle. Simulace byly provedeny vždy bez a následně s použitím hybridního parního ústrojí. Největší úspora se ukázala u cyklu US FTP-75, nejnižší pak u US06.

Na obou univerzitách bude výzkum pokračovat. Cílem je zdokonalit řídicí mechanismus pro různé jízdní styly a vylepšit vlastnosti tepelného výměníku. Návrh výměníku bude následně vyzkoušen na praktickém pokusu. K tomu bude použit motor Caterpillar o objemu 7,2 litru.

Parní hybrid dokáže uspořit i více než 30% paliva





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.