Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota nabízí konkurentům zdarma patenty k vodíkovým vozům

  15:18aktualizováno  15:18
Japonská automobilka Toyota Motor nabízí volně k užití svých téměř 6000 patentů vztahujících se k vodíkovým palivovým článkům. Chce tak podpořit rozšíření aut na vodíkový pohon. Je to vůbec poprvé, kdy japonská automobilka uvolňuje své patenty konkurentům bez poplatku.

Toyota Mirai | foto: Toyota

Toyota tak následuje amerického výrobce elektrických vozů Tesla, který ve snaze podpořit rozvoj aut na alternativní pohony v červnu oznámil, že nabídne konkurenci své patenty související s výrobou elektrických vozů. Automobilky po celém světě vyvíjejí elektrická a vodíková auta, aby vyšly vstříc novým požadavkům na omezení emisí.

Může se hodit

Potřebujete nové auto? Chcete si vybírat z nejširší nabídky značek a modelů vozidel na trhu? Vyberte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

„Jedna automobilová firma sama nemůže vytvořit vodíkovou společnost. To musí být celosvětové úsilí,“ řekl novinářům prezident Toyoty Akio Tojoda.

Vozidla s vodíkovými palivovými články jezdí na elektřinu vyrobenou kombinací vodíku s kyslíkem. Jediným vedlejším produktem je zde voda.

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Oznámení Toyoty přichází poté, co automobilka představila svůj vodíkový vůz Mirai na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas. Letos hodlá automobilka zahájit prodej těchto vozů v USA a Evropě. V USA má stát 57 500 dolarů (1,3 milionu Kč) a v Evropě 66 000 eur (1,8 milionu Kč). Toyota plánuje letos prodat po celém světě 700 těchto vozů.

Podle analytiků brání širšímu využití vodíkových vozů vysoké náklady a nedostatek tankovacích příležitostí. Se stejnými překážkami se v počátku potýkaly i elektrické vozy.

Fotogalerie

Rozhodnutí Toyoty by mohlo ohrozit její technologický náskok. Automobilový analytik Credit Suisse Masahiro Akita však upozornil, že potřeba rozšířit infrastrukturu pro vodíkové vozy do celého odvětví převažuje nad zápory. „Nemá smysl udržovat si technologický náskok, pokud trh není širší,“ řekl pro Financial Times Akita.

Výrobu vodíkových aut připravuje většina světových automobilek. Mnoho z nich spolupracuje, a sdílejí tak náklady na vývoj technologie. Japonský Nissan, který má alianci s francouzským Renaultem, spolupracuje na výrobě vodíkového vozu s Daimlerem a Fordem a nový vůz pro masový trh plánují do roku 2017. Honda chce vodíkový vůz začít prodávat do dubna 2016 a při vývoji palivových článků nové generace se spojila s automobilkou General Motors.

Autoři: ,




Nejčtenější

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

Motor 1,0 TSI
Základem pro škody je definitivně tříválec, 1,2 TSI zůstává jen v Yetim

Nejžádanější motory pro fabie a rapidy už zákazníci neobjednají. Od pondělí tohoto týdne (13. března) vypadly z objednávkového systému Škody motory 1,2 TSI....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.