Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Pečovat o pneumatiky se vyplatí

  • 28
Odstavené auto u krajnice a zaměstnaný řidič jsou většinou předzvěstí poškozené pneumatiky. Německý autoklub ADAC radí, jak se dá problémům s plášti předcházet.

Auto by nikdy nemělo naložit více, než snese. Nejhorší je kombinace velkého nákladu, nízkého tlaku v pneumatikách, vysoké rychlosti a letních teplot. Proto ADAC radí přizpůsobit tlak pneumatik nákladu.

Ze zkušeností autoklubu vzniká často poškození pneumatiky při nárazu do obrubníku při parkování. Taková závada navíc nemusí být vůbec vidět.

Proto se doporučuje najíždět na obrubník, pokud je to vůbec nutné, pomalu. A po vyjetí na obrubník se nemá nechat kolo u zaparkovaného auta stát přímo na hraně, ale celou plochou na rovině.

Důležité pro dlouhou životnost pneumatik je také jejich správné skladování. Pláště stárnou ve vlhku, v teple a při kontaktu s přímým sluncem. Více jim vyhovuje chlad, sucho a tma.

Když je kolo málo nafoukané, při jízdě se přehřívá a jeho jednotlivé části se oddělují. Roste tím opotřebení i spotřeba paliva. ADAC doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách každých 14 dnů. Pláště musí být při měření studené.

Aby se nezhoršily jízdní vlastnosti auta hlavně na mokru, doporučuje autoklub u letních gum nejmenší hloubku profilu 2,5 milimetru a u zimních 4 milimetry.

Pneumatiky by se měly čas od času zkontrolovat, zda se na nich nevytvořily boule nebo nevzniklo natržení. V takovém případě je musí prohlédnout odborník. Maximální životnost plášťů je osm let.

Když se přesto stane, že dojde k proražení nebo prasknutí pneumatiky, doporučuje ADAC řidičům držet volant v přímém směru a pomalu auto zabrzdit.

popisek VIDEOKURZ
JAK VYMĚNIT KOLO