Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pentagon: Řidiči už nejsou potřeba

  12:22aktualizováno  12:22
Mezníkem technologického vývoje se možná stane závod Grand Challenge (Velká výzva), který se o víkendu konal v americkém státě Nevada. Trasu dlouhou 212 kilometrů, která vedla přes drsnou Mohavskou poušť, totiž absolvovala auta bez jediného lidského příkazu, píše agentura AP.

Vítězný Toueareg Stanley - Vítězný VW Toueareg Stanley. | foto: Volkswagen

Vozidla řízená důmyslným robotizovaným softwarem dala vědcům naději, že možná už v nepříliš vzdálené budoucnosti se vojenské operace obejdou bez vojáků.

Není tedy divu, že akci, v níž šlo o dva miliony dolarů, sponzorovalo americké ministerstvo obrany.  Na start závodu se postavilo 23 vozidel, které namísto řidiče ovládaly počítače.

Jako první projel cílem modifikovaný volkswagen jménem Stanley hájící barvy Stanfordské univerzity. Svého největšího soupeře, červeného hummera nazvaného H1ghlander překonal již na 164. kilometru. Prý díky technické závadě hummera.

VW Touareg Stanley: Řidič už je zbytečný!

Auto, které jezdí bez řidiče

Přečtěte si o VW Touareg Stanley ...VÍCE

Další projel cílem humvee zvaný Sandstorm (Písečná bouře) z Carnegie Mellon University. Čtvrtý skončil Ford Escape Hybrid, možná i proto, že jeho tvůrci, studenti z louisianské Metarie, přišli následkem nedávného hurikánu Katrina při přípravách o celý týden - a někteří také o své domovy.

V sázce byly dva miliony dolarů, které Pentagon slíbil v rámci svého výzkumného obranného projektu DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) tvůrcům nejrychlejšího robotizovaného vozidla. Vítěz musel překonat náročnou trasu pod deset hodin; Stanley to dokázal zhruba za sedm a půl hodiny.

Každé ze soutěžících aut doprovázeli po celou dobu technici DARPy ze země i ze vzduchu, aby zabránili podvádění. V pravidlech závodu je totiž řečeno, že auta musí dojet do cíle bez zásahu lidské ruky. Pořadatelé autům cestu samozřejmě co nejvíce ztížili. Na trase tak autům postavili umělé překážky. Lahůdkou byly tunely, ve kterých počítače závodních speciálů nezachytily signál GPS, potřebný k navigaci.

VÍCE FOTOGRAFIÍ

Pentagon si od závodu slibuje, že podpoří zájem o vývoj robotů, které bude možné nasazovat do bojových operací. A to bez nutnosti dálkového ovládání. Grand Challenge spadá do projektu, na jehož konci je rok 2015, kdy má mít americká armáda třetinu pozemních vozidel bez lidské posádky.

Loňský první ročník závodu dopadl fiaskem, stupně vítězů nakonec zůstaly neobsazené ...VÍCE

Autoři: , ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.