Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Perana Z-One: italský unikát s americkým srdcem a africkými kořeny

  15:00aktualizováno  15:00
Doby velkých karosářů, ke kterým si zákazník dovezl auto s tím, že chce něco jinačího, než má soused, už jsou minulostí. K několika málo přežívajícím patří Zagato, který se na autosalonu v Ženevě pochlubil stylovým kupé.

Autosalon Ženeva 2009

Převléknutí auta podle vlastního gusta je možné i dnes, musíte ale mít spoustu peněz. A kdo už je má, povětšinou mu nepřebývá vkusu a raději než k automobilovému sochaři zamíří do tuningové firmy. Pár mohykánů ale zůstává, třeba milánské Zagato.

Legendární karosárna si k 90. narozeninám nadělila nové stylové dvoumístné kupé. Se stavbou unikátní Perany Z-One s motorem schovaným v dlouhatánském čumáku a pohonem zadních kol pomáhala jihoafrická společnost Perana Performance Group, která dostala na starost stavbu ocelového rámu auta a podvozku. Designér Zagata Nori Harada navrhl karoserii vyrobenou ze skelných vláken.

Zagato Perana Z-One

Kupé 4,4 metru dlouhé a 1 195 kilogramů lehké pohání vidlicový osmiválec z Chevroletu Corvette. V 6,2litrovém motoru je schovaných 440 koní (328 kW) a 583 Nm. Další míry jsou: 1 924 mm šířky, 1 233 výšky a 2 540 rozvoru, rozchod předních kol je 1 627 a zadních o 57 mm méně. Vepředu jsou pneumatiky 275/35 ZR18, zadní mají rozměr 345/30 ZR 19.

S motorem bude spolupracovat šestistupňová manuální převodovka. Jízdní vlastnosti bude tříbit samosvorný diferenciál a ideální rozložení hmotností mezi nápravy 50:50. Tvůrci se chlubí, že řidiči bude do řízení mluvit minimum elektroniky.

Z nuly na stovku prý Perana Z-One vystřelí pod čtyři sekundy a maximálku ještě ani pořádně neozkoušeli. Na stošedesátce je prý pod 10 sekund a ze stovky zastaví na 38 metrech.

Zagato Perana Z-One si dělá ambice na výrobu; ročně jich vznikne tisíc. K objednání by mělo být od letošního července. Cenu prozatím karosárna neprozradila, mluví se ale o ceně pod 50 tisíci eur bez daní.

zagato

Milánskou designérskou a projekční kancelář založil Ugo Zagato na konci první světové války. Snažil se uplatnit principy stavby letadel při konstruování aut.

Auta od Zagata byla vyhlášená dokonalou aerodynamikou, mezi jeho první zákazníky patřila Lancia, Fiat a Alfa Romeo. Hlavním zaklínadlem jeho konstruktérů bylo snižování hmotnosti. Zagato se také angažoval ve stavbě závodních speciálů.

Po druhé světové válce u něj šilo také Maserati, Ferrari i Aston Martin. Vznikly také prototypy pro Ford, Jaguar, Volvo, Rolls-Royce a další.

Mezi nejvýraznější kousky posledních dvaceti let designované Zagatem patří Alfa Romeo SZ, Lancia Hyena nebo Diatto Ottovu'. Firmu dnes vede vnuk Uga Zagata Andrea.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.