Perana Z-One: italský unikát s americkým srdcem a africkými kořeny

  • 1
Doby velkých karosářů, ke kterým si zákazník dovezl auto s tím, že chce něco jinačího, než má soused, už jsou minulostí. K několika málo přežívajícím patří Zagato, který se na autosalonu v Ženevě pochlubil stylovým kupé.

Autosalon Ženeva 2009

Převléknutí auta podle vlastního gusta je možné i dnes, musíte ale mít spoustu peněz. A kdo už je má, povětšinou mu nepřebývá vkusu a raději než k automobilovému sochaři zamíří do tuningové firmy. Pár mohykánů ale zůstává, třeba milánské Zagato.

Legendární karosárna si k 90. narozeninám nadělila nové stylové dvoumístné kupé. Se stavbou unikátní Perany Z-One s motorem schovaným v dlouhatánském čumáku a pohonem zadních kol pomáhala jihoafrická společnost Perana Performance Group, která dostala na starost stavbu ocelového rámu auta a podvozku. Designér Zagata Nori Harada navrhl karoserii vyrobenou ze skelných vláken.

Zagato Perana Z-One

Kupé 4,4 metru dlouhé a 1 195 kilogramů lehké pohání vidlicový osmiválec z Chevroletu Corvette. V 6,2litrovém motoru je schovaných 440 koní (328 kW) a 583 Nm. Další míry jsou: 1 924 mm šířky, 1 233 výšky a 2 540 rozvoru, rozchod předních kol je 1 627 a zadních o 57 mm méně. Vepředu jsou pneumatiky 275/35 ZR18, zadní mají rozměr 345/30 ZR 19.

S motorem bude spolupracovat šestistupňová manuální převodovka. Jízdní vlastnosti bude tříbit samosvorný diferenciál a ideální rozložení hmotností mezi nápravy 50:50. Tvůrci se chlubí, že řidiči bude do řízení mluvit minimum elektroniky.

Z nuly na stovku prý Perana Z-One vystřelí pod čtyři sekundy a maximálku ještě ani pořádně neozkoušeli. Na stošedesátce je prý pod 10 sekund a ze stovky zastaví na 38 metrech.

Zagato Perana Z-One si dělá ambice na výrobu; ročně jich vznikne tisíc. K objednání by mělo být od letošního července. Cenu prozatím karosárna neprozradila, mluví se ale o ceně pod 50 tisíci eur bez daní.

zagato

Milánskou designérskou a projekční kancelář založil Ugo Zagato na konci první světové války. Snažil se uplatnit principy stavby letadel při konstruování aut.

Auta od Zagata byla vyhlášená dokonalou aerodynamikou, mezi jeho první zákazníky patřila Lancia, Fiat a Alfa Romeo. Hlavním zaklínadlem jeho konstruktérů bylo snižování hmotnosti. Zagato se také angažoval ve stavbě závodních speciálů.

Po druhé světové válce u něj šilo také Maserati, Ferrari i Aston Martin. Vznikly také prototypy pro Ford, Jaguar, Volvo, Rolls-Royce a další.

Mezi nejvýraznější kousky posledních dvaceti let designované Zagatem patří Alfa Romeo SZ, Lancia Hyena nebo Diatto Ottovu'. Firmu dnes vede vnuk Uga Zagata Andrea.