Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Petr Janda: Nemám rád piráty

  12:49aktualizováno  12:49
Legenda českého big beatu, kytarista a zpěvák Olympiku Petr Janda jezdí mercedesem. Ale nevlastní žádný výstřelek poslední automobilové módy; vůz už má něco za sebou.

Jste téhle značce věrný?

Vím, že značka Mercedes vyjadřuje určitou prestiž, ale není to rozhodně tak, že bych si doma vylepoval plakáty s mercedesy a nosil klíčenku s jejich emblémem. Je to prostě tak, že jezdím mercedesy už asi pětadvacet let, měl jsem jich šest a zatím jsem neseděl v autě, které bych považoval za příjemnější. Je na ně zkrátka spolehnutí. Nemluvě o tom, že i po ojetí se pak slušně prodávají. Má to tedy i tohle ekonomické hledisko.

Ale když jste se zmínil o prestiži... Chtělo by to něco modernějšího, ne?

Už pět let, každé jaro chodívám k Mercedesům zjistit, co mají nového. Ale když se pak podívám, jak jsem na tom v bance, vždycky od toho ustoupím. Rozvedl jsem se, musel jsem koupit byt a nejsem zkrátka dost velký pracháč. Ale letos už bych si opravdu chtěl nového koupit.

Odhaduji věk současného na nějakých deset let.

Ano, přesně deset, je to už oprejskaný, otlučený, ale přitom nemá ani tolik najeto - necelých dvě stě tisíc kilometrů. Já s tím jezdím málo. Tedy přesněji denně jen štreku Praha - Propast, což je u Hrusic, kde bydlím. A pak něco v létě a v zimě na dovolenou, to je tak všechno moje ježdění.

A co koncerty?

Na ty zásadně nejezdím. Myslím si, že slušná kapela by měla mít na profesionálního řidiče, který se o lidi postará.

Ale co zamlada?

To jsme byli hloupí a mladí, to jsme si sami řídili, protože honoráře byly tak malé, že jsme se v řízení střídali, abychom ušetřili. Ale dneska by muzikant měl hrát a řidič řídit.

Takže na bujaré bigbeatové mládí, střídání koncertů a dlouhých přesunů v autě moc rád nevzpomínáte?

Ale jo, já jsem tehdy nebyl první, kdo měl v kapele auto. To si koupil tehdy kytarista Láďa Klein, byl to ojetý ford, myslím, že taunus, a pro nás tehdy znamenal hrozné osvobození. Po letech utrpení, dlouhého čekání a doprošování se v ČSAD, kde jsme si užili nerudných řidičů, kteří nám naschvál netopili a nadávali nám, jsme byli najednou svými pány.

A vaše první auto...

Na to vzpomínám rád. Byl to Ford Cortina, samozřejmě ojetý, ale pro mě to bylo něco úžasnýho. Pamatuji, jak jsem první druhý den, když jsem se vracel domů, vždycky udělal ještě kolečko kolem bloku navíc, abych si ho užil. Tak mi bylo líto, že už jsem doma. Ale měl jsem ho jen týden a naboural ho. Potom byla simca, další dvě cortiny a někdy koncem sedmdesátých let první mercedes. Jako dnes se na něj pamatuji, byla to dvěstědvacítka diesel z Tuzexu, hrozně jsem se na to auto těšil. A hned hrozně naštval. Vezl jsem si ho totiž z Brna z veletrhu a nechtěl jsem věřit tomu, že to vůbec nejelo. Byl jsem už zvyklý na ty živé šestnáctistovky, ale tohle bylo těžké líné auto, lenochod. Pak jsem to trochu rozjel na nějakých sto třicet, víc by to snad ani nejelo, a začal jsem tomu přicházet na chuť... Nikde žádný hluk, drnčení, odnikud nic nefoukalo, prostě královská pohoda. A tehdy se rozhodlo - cítil jsem se v tom bezpečně jako v tanku, jen mi bylo jasné, že příště by to chtělo něco silnějšího. A řeknu vám, že i když jsem v průběhu let dostal různé jiné nabídky od firem, které dělají podobné velké vozy, zůstal jsem značce věrný.

Už jsme hodně mluvili o autech, ale co vy jako řidič, jak byste se charakterizoval?

Začnu od toho, co se se známými lidmi někdy spojuje - od alkoholu. Můžu říct, že nikdy jsem za volantem nepil. Vlastně jen jednou, ve Francii, kde se říká, že to tolerují. Ale pak jsem se při řízení cítil tak mizerně, že od té doby už nikdy. Já si nedám ani pivo. Bojím se, bojím se nejen o sebe, ale i toho, že bych někomu ublížil. Představa soudu, to je pro mě něco strašnýho. A pokud se napiju, objednám si odvoz. Jinak ve městě jezdím velmi opatrně, snažím se myslet na druhé řidiče, dát jim šanci. A nemám rád piráty, kteří berou zprava zleva frontu a pak se do ní cpou. To nikdy nedělám a myslím, že těmhle lidem se jejich bezohlednost vrátí. Venku, to musím přiznat, jezdím rád rychle. A tak žasnu, jak někteří naši řidiči ještě nevědí, že i po dálnici se jezdí vpravo a ne na tříproudových úsecích prostředním pruhem.

Ale rychlá jízda s sebou přináší i větší nebezpečí nehod. Jak jste na tom?

Nepočítal jsem ujeté kilometry, ale půldruhého či dva miliony jsem už najel a měl jsem přitom nehody dvě. Jednu, o níž už jsem se zmínil, kterou jsem absolvoval jako řidič nezralý, a pak takovou zvláštní v Rumunsku. To jsem se zezadu napasoval do kufru škodovce, jejíž řidič předváděl na úplně rovné silnici, jak mu dobře brzdí. Prodával to auto, a tak ho chtěl zájemci předvést, aniž se podíval do zrcátka.

Hudebník Petr Janda.

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.