Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status zaslouží. Těch zbožštělých aut je hned několik, francouzština má pod svatým číslem (sacré numero) ikonický malý peugeot.
Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století | foto: Gilles Vidal, Peugeot

Francouzský klub majitelů 205 GTI se domluvil s dnešním šéfdesignérem Peugeotu Gillesem Vidalem, aby si s tužkou v ruce představil, jak by 205 vypadala dnes. Vidal nakonec do díla zatáhl celý svůj tým.

Z designérského cvičení vzešlo nakonec více variant. A dopadlo to náramně. Skici moderní interpretace vozu, jehož design je dílem Gérarda Weltera, tehdejšího šéfa stylistického studia Peugeotu, ctí původní myšlenky a zároveň je posouvá do 21. století.

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století

Ikona

Kdyby nebylo „dvěstěpětky“, nebyl by dnes možná ani Peugeot. Když se na přelomu 70. a 80. let představovaly modely, které rozdaly karty v autoprůmyslu na dlouho dopředu (dodnes?), byl mezi nimi i povedený malý hatchback. Peugeotáři na dvěstěpětku dodnes přísahají, je to jedno z nejslavnějších aut posledních dekád (čtěte více).

Přišlo v ten nejvhodnější okamžik a značka mu tak trochu vděčí za svou další existenci. Auto, které pomáhalo společně s Renaultem 5 výrazně posunout francouzský masový motorismus od žebřiňákovité kachny (Citroënu 2CV) k opravdovému vozu, má ještě jednu tvář. A ta je ještě o kus šťavnatější. Legendou mezi malými nasupenými borečky (říká se jim hot-hatch) je právě Peugeot 205 ve verzi GTI. Většina jich předčasně skončila mimo silnici, protože potřebovaly udatného jezdce.

GTI začínalo v roce 1983 s šestnáctistovkou o výkonu 105 koní (76 kW), poslední verze z roku 1986 měla motor 1,9 litru a výkon 128 koní (94 kW). Jen 875 kg vážící peugeot s tímto motorem zrychlil na stovku za 7,6 sekundy a jel až 208 km/h. Dnes jsou to klenoty, jejichž cena stále roste. A svezení s nimi je dodnes skvělým zážitkem. Znalci ale vědí, že krátký přemotorovaný hatchback umí být i zákeřný.

Sluší se připomenout, že letos je to taky třicet let, co Ari Vatanen vyhrál se speciálem hlásícím se k Peugeotu 205 dakarskou rallye.

Když se tedy dnes mluví o Peugeotu 205, mluví se hlavně o GTI. A i přesto, že má dnes značka v nabídce GTI odvozených od moderních peugeotů hned několik, žádné už nikdy věhlasu „jeho svátosti“ nedosáhlo.

Peugeot dnes má v nabídce prapravnuka „svatého čísla“, jmenuje se 208. Vypadá takto:

Peugeot 208 GTI
Peugeot 208 GTI
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...