Peugeot 205

Peugeot 205 | foto: AAA Auto Praha

Peugeot 205: na trhu ojetin pořád dobrý artikl

3. 11. 1999 - Peugeot 205 sice po třinácti letech skončil v sériové výrobě už v roce 1995, ovšem motoristy zajímá dodnes. Na trhu ojetin pořád patří k dobrému artiklu a současný pokles cen přiblížil tohoto v Česku nejrozšířenějšího z peugeotů kdekomu: mladíkům, starším lidem, ženám, skromnějším rodinám... V jeho prospěch hovoří výdrž a nevšední užitné vlastnosti, relativně levný provoz a bohaté servisní zázemí s dostupnými náhradními díly - to vše v případě nejstarších vozů s nejobyčejnější bílou třídveřovou karoserií, 1,1litrovým benzinovým motorem a čtyřstupňovými převody už za ceny kolem 30 tisíc korun.

Doporučovanější auta s pětirychlostní převodovkou a zvláště s vyhledávanou pětidveřovou karoserií však stojí víc kupříkladu v ročníku 1988 zhruba 50 tisíc a stejně starý 1,9litrový diesel je jakožto hit ještě asi o deset tisíc korun dražší. Peugeoty 205 z posledních dvou let před ukončením výroby se podle typu motoru a vybavení pohybují kolem stotisícové hranice. Střih kabátu, který byl v době vzniku Peugeotu 205 designérským hitem, je dodnes atraktivní - na rozdíl od mladšího a méně oblíbeného modelu 309. Paleta motorů uspokojí celé zákaznické spektrum, když zahrnuje od litru přes 1,1, 1,3, 1,4 a 1,6 až po devatenáctistovku s výkony od 31 do 94 kilowattů (42 až 128 koní). V nabídce jsou diesely 1,8 a 1,9, z nichž zvlášť ten druhý je v malém autě k neutahání a jezdí s ním se spotřebou kolem pěti litrů nafty na sto kilomerů. Vyznavači svižné jízdy mohou volit devatenáctistovky GTi s maximální rychlostí přesahující dvěstěkilometrovou mez a přitom s cenou zhruba o dvacet procent nižší než u GTI verze značky Volkswagen. Z benzinových provedení odborníci doporučují vždy kus s pětistupňovou převodovkou a aspoň 1,3 litru. Asi nejvhodnější je naftový vůz, který však zaslouží před koupí kvůli perspektivě prověrku v diesel-servisu. Minimálně stejně jako chvály je však nutné dát na váhy rozhodování o koupi Peugeotu 205 také soubor rizik. K zásadním patří nebezpečí špatných oprav aut dovezených po těžkých haváriích ze zahraničí. Poruchová je elektroinstalace a elektronika i v její řídící části, závady mívá vstřikování. Opravy často vyžadují závěsy kol, nepřesná je kulisa řazení. U nejstarších dieselů bez posilovačů je třeba počítat s obtížnějším ovládáním, naftové verze jsou do zahřátí hlučnější. Německý TÜV řadí Peugeota 205 do podprůměru svých statistik a přitom jako lepší než u srovnatelné konkurence oceňuje vlastně jen antikorozní ochranu karoserie. Naopak kritizuje vůle v řízení, úniky oleje z motoru i převodovky, předčasnou korozi výfuku, závady v osvětlení a problémy v účinnosti ručních i nožních brzd. Při zájmu o ojetinu zaslouží pozornost také brzdové vedení, hadičky a destičky. Veškerá rizika násobí fakt, že Peugeoty 205 stárnou a průměrný věk těchto vozů evidovaných v Česku přesahuje jedenáct roků. Náhradní díly pro typ jsou levnější než pro některou srovnatelnou konkurenci a oficiální prodejci je nabízejí v těchto cenách - čelní sklo: 5747, přední světlomet: 2095 až 2305, přední nárazník: 1404 vrchní část a 2779 spoiler, brzdové destičky: 842 až 1143, přední blatník: 2763 a alternátor: 8400 až 11 900 korun, hodina práce značkového servisu se pohybuje od 300 do 450 korun.

MINUSY
- věk vozu
- poruchová elektronika zvlášť u benzinových verzí
- závady na přední nápravě a brzdách
- předčasně korodující výfuky
- úniky oleje z motoru i převdovky
- horší ovládání u starých dieselů bez posilovače řízení
- častější závady v osvětlení
- horší výrobní zpracování izovací cena

PLUSY
- výborné užitné a jízdní vlastnosti
- široká nabídka motorů
- úsporný provoz zvláště u dieselů
- bohaté servisní zázemí a dostupné náhradní díly
- výborná antikorozní ochrana karoserie