Peugeot 306

Peugeot 306 | foto: AAA Auto Praha

Peugeot 306 obstál v těžké konkurenci

28. 4. 1999 - "Třistašestka", kterou Peugeot vyslal do těžké konkurence automobilové nižší střední třídy v roce 1993, nezklamala. Na nejednom evropském trhu se úspěšně popasovala i s Volkswagenem Golf a v tuzemsku je žádaná natolik, že si jako ojetina udržuje lepší ceny než hlavní konkurenti Ford Escort a Opel Astra.
Nejstarší kusy ze zahájení výroby tak jsou k mání za částky kolem 150 tisíc korun, auta z poloviny devadesátých let stojí méně než dvě stě tisíc korun. O deset až dvacet tisíc korun jsou dražší vozy ročníků 1996 a 1997 s tím, že zmíněné sumy platí pro nejrozšířenější pětidveřové verze s průměrnými 1,4 či 1,6litrovými benzinovými motory. Za úsporný a pověstně trvanlivý 1,9litrový diesel s turbem či bez se připlácí patnáct až dvacet tisíc korun. Naopak třídveřové verze na průměrné ceně pět až deset tisíc korun ztrácejí, což mnohdy nezmění ani naftový pohon. Je to dáno i tím, že vůz zmíněné třídy v Česku lidé kupují jako jediné auto pro rodinu, a jestli má třídveřová karoserie skalní příznivce, tak jsou z řad mladých a dynamicky založených řidičů, kteří o diesel zpravidla nestojí.
Následník oblíbeného Peugeotu 309 má řadu předností: velmi dobré jízdní vlastnosti, výbornou ovladatelnost, pohodlnou karoserii, ve které se na předních místech dobře sedí i lidem velkého vzrůstu. Mezi klady patří i variabilní zavazadlový prostor, solidní antikorozní ochrana a trvanlivé motory, které bez větších problémů najedou 250 000 až 300 000 kilometrů. Jejich pestrá nabídka patří k dalším kladům, stejně jako výběr karosářských variant (třídveřová, pětidveřová, sedan, kombi i kabriolet).
Nevýhody spatřují obchodníci s ojetinami především v málo trvanlivé přední nápravě, zvlášť v případě, jsou-li auta vybavena těžšími dieselovými motory. Jinými slovy - to, co ve Francii či ve Švýcarsku nečiní problémy, na zdejších rozbitých silnicích trpí. Ve 100 000 až 120 000 kilometrech tak Peugeot 306 žádá na přední ose a zvláště na řízení větší či menší zásahy. Závady lze očekávat na synchronech převodovky a v elektroinstalaci; kupříkladu zlobívají palivoměry a předčasně "odcházejí" startéry a akumulátory. Někdy škube spojka.
Německý TÜV, obdoba zdejší STK, řadí Peugeota 306 v kategorii vozů do tří let lehce pod průměr, ale mezi pětiletými už vykázal při technických prohlídkách lepší než průměrné výsledky. Odborníci oceňují stabilní zavěšení kol a kvalitní brzdové vedení, naopak kritiku si kromě defektů řízení vysloužily nadprůměrně časté úniky oleje z motoru a převodovky.
Oficiální dealeři nabízejí pro Peugeot 306 náhradní díly v následujících cenách - přední blatník: 3700 až 4000 korun podle typu, přední nárazník: 8000 korun, přední světlomet: 2900 korun, alternátor: 13 6