Peugeotu, který svou vizáží evokuje velkoprostorový vůz, to dovoluje větší rozvor, rozchod, šířka a hlavně mezi staršími konkurenty nezvyklá, 151 centimetrů dosahující výška. Na první dojem přitom velkým dojmem nepůsobí - řidič si jeho statnost uvědomí až při zastavení u křižovatky vedle jiného auta. Takhle totiž v nižší střední kategorii začíná nový trend. Na jeho startu vedle peugeotu stojí nový model Hondy Civic (viz test v MF DNES 22. srpna 2001) a brzy se i na zdejším trhu připojí Fiat Stilo, pak bude následovat Toyota Corolla... Volkswagen se v modelu Golf k většímu rozvoru dostane až v roce 2003.
Na tom, že design Peugeotu 307 a jeho karoserie vůbec patří k vydařeným pozoruhodnostem, se v zásadě shodují všichni odborníci. Ne tak jednotní však ale jsou v hodnocení motorů - v komplexu sice tradičně dobrých proti mnoha
Prognóza odhadce Peugeot 307 XT 2.0 HDI vyniká v nižší střední třídě mimořádně zdařilým designem a velkorysou prostorností, když spojuje přednosti velkoprostorového vozu a tradičního hatchbacku, i výborným motorem o výkonu 110 koňských sil. Pořizovací cena vozu je sice vyšší než je obvyklé, ale poměr mezi nabízenou hodnotou a cenou je v pořádku: za kvalitu je třeba připlatit. Na trhu ojetin měl již předchůdce - model 306 - dobré jméno, ovšem Peugeot 307 bude ještě žádanější a lépe si udrží hodnotu v závislosti na čase a počtu ujetých kilometrů. Po pětiletém provozu a průměrných 105 tisících kilometrů klesne hodnota kompaktního "lva" na zhruba 270 000 korun. |
Francouzský výrobce ale právě v těchto dnech přichází i do Česka s novinkou v podobě motoru 2.0 HDI o výkonu 80 kilowattů (110 koní), která chce Volkswagenu TDI dostihnout. Technicky zajímavý agregát má kupříkladu také filtr pevných částic, který se poprvé objevil v Peugeotu 607 2.2 HDI a později ještě u dvou luxusnějších modelů Peugeotu 406. MF DNES dostala možnost testovat novinku ještě před jejím listopadovým uvedením na zdejší trh.
Peugeot s novým 110koňovým dieselem má větší kroutící moment 250 Nm už při 1750 otáčkách za minutu, zatímco jeho slabší předchůdce disponoval 205 Nm při 1900 otáčkách za minutu. Podle údajů výrobce by měl zrychlovat z klidu na stovku za 11,8 vteřiny (starý za 12,4) a kilometrovou vzdálenost údajně zdolá za 33,3 vteřiny (34). Při měření v rámci testu MF DNES ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) však vůz s novým motorem za slíbenými parametry trochu zaostal.
V průměru dvou zkoušek dosáhl stovky za 12,4 vteřiny a kilometr zdolal za 33,9 vteřiny. Silnější Škoda Octavia (81 kilowattů - 110,5 koně) stovkovou disciplínu při testech v ÚSMD zvládla za 11,9 vteřiny.
V samotné praxi na silnici se však Peugeot 307 2.0 HDI o výkonu 110 koní ukázal stejně dobrý jako srovnatelně výkonná octavia. Na dálnicích patřil ke štikám, i ve vysokých rychlostech dodával pocit jistoty. Hluk je minimální, podvozek tužší než má nejeden francouzský vůz včetně Peugeotova oblíbeného modelu 206.
Očima designéra Peugeot 307 je podle mého názoru taková malá revoluce. Značka vždy pěstovala sportovní image, které imponovalo mladší či duševně mladší klientele, zatímco teď přichází s poněkud odlišnou koncepcí, která je |
Z vozu je dobrý výhled nejen velkým předním oknem o rozměru půldruhého metru čtverečního, k pocitu bezpečí v robustní karoserii přispívá šest airbagů již v sériové výbavě, což je v západní Evropě obvyklé, leč na zdejším trhu v dané automobilové kategorii vzácné. Z bezpečnostních prvků dál stojí za zmínku smart system, který podle intenzity nárazu řídí rychlost aktivace airbagů či aktivní opěrky hlavy se systémem bránícím při nárazu jejich zasunutí a naopak garantujícím jejich posunutí o pět centimetrů dopředu, což omezuje riziko případného poranění krční páteře. ABS má elektronický rozdělovač brzdných sil, vozu nechybí systém podpory brzdění v kritických situacích, ESP... Zajímavostí je zařízení zapínající automaticky výstražná světla při prudkém brzdění.
Když vadí handicap Vnitřním prostorem a pohodlím, a to zejména vzadu, předstihne Peugeot 307 více konkurentů včetně octavie. Bohužel, úhel otvírání předních dveří je menší než obvykle a tím pádem to má napříkad vozíčkář při nastupování "daleko". Nezvyklý pohled je do venkovních zrcátek, které nejsou na předním sloupku, ale posunula se dozadu. Dobré je kvalitní a výrobcem zabudované zabezpečovací zařízení - nevypadá jako domácí úkol souseda - elektrikáře. |
Hodnocení MF DNES
MOTOR A PŘEVODOVKA
Pružnost motoru | 9 |
Převodovka | 9 |
Spotřeba v testu | 8 |
KAROSERIE A INTERIER
Prostor na př. sedadlech | 9 |
Prostor na zad. sedadlech | 10 |
Využití kufru | 9 |
Výhled z vozu | 9 |
PODVOZEK
Jízdní vlastnosti | 8 |
Řízení a ovladatelnost | 8 |
Tlumení nerovností | 7 |
Brzdy | 8 |
Měření MF DNES
Pramen: ÚSMD
Zrychlení 0-100 km/h (vt)
12,4
Zrychlení 0-400 m (vt)
18,3
Zrychlení 0-1000 m (vt)
33,9
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (vt)
9,5
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (vt)
18,7
Brzdná dráha z 80 km/h (m)
22,7
Závěry z testu
Peugeot 307 disponuje vnitřími prospory, v automobilové nižší střední třídě nevšedními.
Nový dieselový motor 2.0 HDI o výkonu 110 koní vůz přibližuje k německým konkurentům s agregáty TDI.
Testovaný automobil při měření v nezávislé zkušebně poněkud zaostal za sliby, které v technických popisech výkonů a spotřeby výrobce slibuje.
V samotné praxi na silnicích Peugeot 307 2.0 HDI (110 koní) plně obstál v měření sil s největšími konkurenty, ke kterým se na zdejším trhu řadí hlavně Škoda Octavia 1.9 TDI (110,5 koně).
Nezvykle bohatá na zdejší praxi je bezpečnostní výbava automobilu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Peugeot 307 je velkorysý v nabídce místa
Jednou z rozhodujících předností Peugeotu 307 je - podobně jako u nové Hondy Civic, která rověž patří k průkopníkům nového ducha v automobilové nižší středí třídě - velký vnitřní prostor. Plyne to z dlouhodobě shromažďovaných výsledků měření, která MF DNES pro testy automobilů objednává v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy. Veškeré údaje jsou uvedeny v milimetrech.
Model místo pro kolena vzadu výška vzadu šířka vpředu šířka vzadu úhlopříčka kufru výška hrany kufru šířka/výška otvoru kufru objem kufru Peugeot 307 135 897 1475 1490 1120 705 1020/630 420/1470 Honda Civic 5D 135 900 1420 1410 1100 660 1090/580 370/- Fiat Brava 110 855 1480 1480 1120 705 940/960 380/1165 Ford Focus 1) 105 860 1410 1405 990 745 1050/420 490/- Opel Astra 130 875 1380 1395 1150 675 945/825 370/1180 Renault Mégane 140 857 1430 1440 1200 710 950/770 348/1210 Škoda Octavia 70/95 855 1420 1425 1190 710 990/880 528/1328 Volkswagen Golf 105 855 1450 1430 1090 660 940/650 330/1185
Tabulka:
Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilů v testech MF DNES
Poznámky: 1) měřen je ve čtyřdveřové verzi, 2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES
Peugeot 307 XT 2.0 HDI |
Peugeot 307 XT 2.0 HDI |
Peugeot 307 XT 2.0 HDI |