Nový motor 1.4 HDI je prvním plodem partnerské dohody koncernů PSA (Peugeot, Citroen) a Ford. Neváží ani metrák, technický popis zdůrazňuje celou řadu pozoruhodností. Jeho konstrukce dovoluje využití v různých vozech a v minulých dnech se u tuzemských prodejců už objevil v malém Peugeotu 206.
Tomuto lehčímu autu bude patrně slušet bez kompromisů, leč v modelu 307 s prostory a rozměry nové generace už to tak jednoznačné není. Vyplynulo to z testu MF DNES, ve kterém Peugeot 307 1.4 HDI působil jako ohromný sympaťák v hustém městském provozu a při popojížďkách po silnicích s maximální devadesátkou, zatímco na dálnici s ním bylo lépe v pomalém pravém jízdním pruhu. A když se pak přece jen dal na autostrádě vyprovokovat k většímu spěchu, nechal si to zaplatit i více než sedmilitrovou spotřebou.
Může se hoditNové i ojeté vozy |
MF DNES dostala Peugeota 307 1.4 HDI k testu jako první z médií v zemi a nelze opomenout, že vůz k prověrce odstartoval jako zcela nový, jen s několika stovkami kilometrů na kontě. Lze tedy očekávat, že s přibývajícím časem se zaběhne a spotřeba klesne, leč velmi pravděpodobně to nebude do mezí, které výrobce slibuje: 5,5 litru nafty ve městě, 4 litry mimo město a 4,5 litru v kombinovaném provozu.
Městský slib by se snad ještě s přimhouřenýma očima akceptovat dal, ovšem na silnicích s devadesátkou v testu MF DNES jel peugeot s naftovým nárokem do pěti litrů jen při velmi, velmi citlivém ovládání. Normální jízda žádala víc než pět litrů nafty na sto kilometrů. O "rychlé" dálnici už byla řeč, poklidné dálniční cestování se obešlo se spotřebou kolem šesti litrů na sto kilometrů.
Stejně jako ve spotřebě zaostal Peugeot 307 1.4 HDI za výrobcem slibovanými parametry také ve zrychlení. Potvrdilo to měření, které MF DNES objednává v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - viz tabulka na jiném místě stránky. Naopak v maximální rychlosti, kterou výrobce stanovil na 165 kilometrů v hodině, se testovaný vůz o poznání překonal.
Nejpříjemněji ale Peugeot 307 1.4 HDI překvapil při poklidné jízdě a hlavně ve městě: poddajností, měkkostí v ovládání a ochotou plnit vše, co se v takových podmínkách žádá, dovolil navázat kontakt snad až osobní. A testující jezdci se za jeho volant z jiných automobilů rádi vraceli.
Automobil roku 2002 se ve verzi s motorem 2.0 HDI podrobil redakčnímu testu (MF DNES, 17. října 2001) a uznání získal hlavně díky vnitřním prostorům, v automobilové nižší střední třídě nevšedním. Rovněž zaujal na zdejší praxi nezvykle bohatou bezpečnostní výbavou, což ale v případě hůř vybavené a hlavně daleko levnější verze 1.4 HDI XR ve stejné míře neplatí. Kupříkladu boční a hlavové airbagy tu za 17 tisíc korun patří jen k výbavě příplatkové. Ovšem na druhé straně - někteří konkurenti na zdejším trhu je stále nemají ani za příplatek.
Hodnocení MF DNES
MOTOR A PŘEVODOVKA
Pružnost motoru | 7 |
Převodovka | 9 |
Spotřeba v testu | 7 |
KAROSERIE A INTERIER
Prostor na př. sedadlech | 9 |
Prostor na zad. sedadlech | 10 |
Využití kufru | 9 |
Výhled z vozu | 9 |
PODVOZEK
Jízdní vlastnosti | 8 |
Řízení a ovladatelnost | 8 |
Tlumení nerovností | 7 |
Brzdy | 8 |
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů
Měření MF DNES
Model |
Peugeot 2.0 HDI (110 koní) |
Peugeot 1.4 HDI (68 koní) |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
12,4 |
18,8 |
Zrychlení 0-400 m (s) |
18,3 |
20,9 |
Zrychlení 0-1000 m (s) |
33,9 |
39,5 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) |
9,5 |
13 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) |
18,7 |
37,9 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) |
27,7 |
28,6 |
Pramen: ÚSMD
Výsledky bariérových testů Peugeotu 307: **** Poznámka: Maximum je pět hvězdiček
Euro NCAP
Když vadí handicap
Peugeot 307 působí dojmem, že stojí o třídu výš než jeho předchůdce 306 a výborných užitných vlastností má také víc: zejména obestavěný vnitřní prostor je až překvapivý. Novinka je navíc uživatelsky příjemná nízkou spotřebou nafty při poklidném cestování a úsporná díky objemu motoru i na povinném ručení. Zdravotně postižený člověk to vše bezpochyby uvítá.
Martin Kovář, autor je spolupracovníkem redakce
Prognóza odhadce
Firma Peugeot může být na model 307 pyšná. Novinka je úspěšná v prodeji a nedávno získala prestižní evropské ocenění Automobil roku 2002. Výrobce přitom neusíná na vavřínech a stále rozšiřuje motorovou paletu - vůz byl nově osazen moderním kompaktním 1.4 HDI. Ten je určen pro vyznavače klidné, rozvážné jízdy, kteří jsou ochotni nízkou spotřebu a výkon vykoupit vyšší pořizovací cenou. Na trhu ojetých automobilů způsobí poměr mezi pořizovací cenou a výkonem větší pokles hodnoty v závislosti na čase ve srovnání s motorem 2.0 HDI, byť rozdíl nebude velký a projeví se zejména při velkém počtu najetých kilometrů. Řada zájemců o dieselového Peugeota 307 si ráda připlatí za 2.0 HDI. Motor 1.4 HDI si vytvoří užší skupinu kupců, kteří ocení její přednosti. Po pětiletém provozu a zhruba 100 tisících kilometrů lze předpokládat obecnou cenu vozu ve výši zhruba 210 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce
Poznámka: Hodnocení Peugeotu 307 pohledem designéra vyšlo v MF DNES 17. října 2001 a s různými motory se samozřejmě neliší
Tabulka:
Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilů v testech MF DNES
místo pro kolena vzadu výška vzadu šířka vpředu šířka vzadu úhlopříčka kufru výška hrany kufru šířka/výška otvoru kufru objem kufru
Peugeot 307 135 897 1475 1490 1120 705 1020/630 341/1328
Honda Civic 5D 135 900 1420 1410 1100 660 1090/580 370/-
Fiat Brava 110 855 1480 1480 1120 705 940/960 380/1165
Ford Focus 1) 105 860 1410 1405 990 745 1050/420 490/ -
Opel Astra 130 875 1380 1395 1150 675 945/825 370/1180
Renault Mégane 140 857 1430 1440 1200 710 950/770 348/1210
Škoda Octavia 70/95 2) 855 1420 1425 1190 710 990/880 528/1328
Volkswagen Golf 105 855 1450 1430 1090 660 940/650 330/1185
Poznámky: 1) měřen je ve čtyřdveřové verzi, 2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES