Peugeot 308 GT

Peugeot 308 GT | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Atlet pro každý den: Peugeot 308 GT padne dobře do ruky

  • 18
Označení GT slibuje emoce a adrenalin. Téměř každá automobilka okořeňuje svou nabídku právě těmito modely, Peugeot nabízí model 308 jako GTčko jak ve variantě hatchback a tak ve verzi kombi, tradičně označované SW. My jsme vyzkoušeli verzi SW s přeplňovným motorem 1.6 THP.

Navenek působí GT celkem umírněným dojmem, spíš jen znalec si všimne dvou falešných koncovek výfuku, 18palcových kol, diodových světlometů a několika střibrno-červených log GT.

Vnitřek vozu je zajímavý a zaujal v podstatě každého, kdo se v autě svezl. Červená barva je zastoupena nejen na všech budících, ale červenou nití je prošito i čalounění palubní desky, volantu a sedadel. V interiéru je hojně použit i broušený hliník – kliky i madla, ovládací prvky, pedály nebo prahové lišty ve dveřích. Velmi kladně hodnotíme hlavně použití kvalitních materiálů.

Koncentrace vítána

Ovládacích prvků najdete v třistaosmičce pomálu. Na přístrojovce hraje prim tablet ovládající většinu komfortních funkcí. Z hlediska designu působí jednoduchost určitě dobře, ale z hlediska ovládání je to někdy trochu komplikované. A pro někoho, kdo nepoužívá takový vůz denně, možná i nešťastné. Některé funkce se zkrátka nadají použít intuitivně a je nutné jim věnovat pozornost.

V místě, kde jsme zvyklí na spoustu ovladačů, najdeme jen kolečko ovládání hlasitosti a tlačítka výstražných světel, vnitřní cirkulace vzduchu, vyhřívání skel a odemykání vozu. Horní části palubní desky vévodí dotykový LCD panel, který je lemován sedmi tlačítky. Těmi se přepíná mezi režimy ovládání klimatizace, audio výbavy, telefonu, navigace, nastavení a informací o voze.

Peugeot 308 GT

Kaplička přístrojů je zvláštně umístěna nad malým volantem. Je to ze začátku zvláštní, ale velmi rychle si na to zvyknete. Nakonec je to celkem praktické řešení, protože přístrojovka je blíž vašemu zornému poli a neodvádí tolik pozornost od sledování provozu. Ale nutno uznat, že toto řešení nevyhovuje všem postavám. Velmi záleží na tom, jak je řidič narostlý a také jak je zvyklý sedět za volantem. Nejde o absolutní výšku řidiče, ale hlavně o jeho polohu vůči volantu a kapličce. Někdo si stěžuje, že na budíky nevidí.

Samotné budíky jsou přehledné. Červené ručičky jasně odkazují na verzi GT a zajímavé je i to, že ručička otáčkoměru se pohybuje netypicky proti směru hodinových ručiček. Uprostřed budíků se nachází multifunkční displej, který vás informuje například i o tom, zda je vhodné přeřadit a na který stupeň.

Na displeji si můžete také zvolit zobrazení některé z mnoha dostupných informací, počínaje od navigace, spotřeby, ujetých kilometrů nebo varování.

Informace o rychle se blížícím vozidle doplněná zvukovým signálem se na displeji objeví i když nemáte tuto funkci aktivní. Záleží na tom, jestli počítač vyhodnotí vaší momentální situaci jako nebezpečnou. Tento systém používá ke sledování radar a je schopen sám zabrzdit a zabránit kolizi. Stejně tak pracuje i aktivní tempomat, který dokáže sledovat vůz před vámi a udržet od něj bezpečnou vzdálenost.

Vzdušný interiér

Interiér není z největších, hlavně na zadních sedadlech místa pro nohy nepřebývá. Sedadla jsou pohodlná s příjemným bočním vedením, na místě řidiče dokonce plně elektricky nastavitelné i s možností uložení do paměti. Přední sedadla jsou vyhřívaná a potěší i možnost masáže bederní oblasti. Pocitu vzdušnosti příjemně přidá velké panoramatické střešní okno, které je možné stisknutím jediného tlačítka částečně nebo úplně zatáhnout roletkou. Zatímco lak vozu je bílý a perleťový, vnitřek vozu jde do ostrého kontrastu a je téměř celý černý. A to dokonce i polstrování stropu.

Peugeot 308 GT
Peugeot 308 GT

Hliníková řadící páka padne dobře do ruky a v její blízkosti najdeme i tlačítka režimu sport a hlavně Start-Stop. Zavazadlový prostor má na svou třídu velmi slušný objem 610 litrů, sklopením sedadel se rázem zvětší až na 1 660 litrů. Díky velkým zadním dveřím a nízkému prahu je i velmi dobře využitelný a přístupný.

Když peugeot vidí rudě

Přeplňovaná benzinová jedna-šestka se chová velice kultivovaně a disponuje plynulým chodem v celém spektru otáček. Při těch nízkých se dokáže se velmi příjemně převalovat a ani při zařazené šestce není nutné podřadit a ochotně zrychluje už od 1 500 otáček. Pokud vás přestane bavit kochání se krajinou, nechá se velmi ochotně vytočit až do šesti tisíc otáček.Výkon 205 koní pak vzbuzuje zasloužený respekt a poskytuje opravdu vrchovatě zábavy.

Velký cirkus předvede tlačítko sport. Budíky zrudnou, výrazně zesuroví zvuk motoru a dravější je i jeho reakce na sešlápnutí plynu.

Peugeot 308 GT

Informační LCD displej umístěný mezi budíky se změní a ukazuje vám na třech stupnicích tři zajímavé hodnoty: kolik výkonu aktuálně využíváte, jakým tlakem je zrovna přeplňováno turbo a jakým točivým momentem právě disponujete.

Zvuk motoru se líbivě změnil, ale jen v interiéru. Jedná se jen o dokreslení pocitu reproduktory. Ale odezva motoru je naštěstí skutečná. Systém sport přepne do jiné palivové mapy a odezva na plyn je rychlejší a ostřejší. To vše ladí s dobře odstupňovanou převodovkou.

Podvozek dává na rodinné kombi velmi dobrou zpětnou vazbu a dá se říct, že se výrobci povedlo dobře vybalancovat komfort s jízdními vlastnostmi. V ostrých zatáčkách byl možná malinko nedotáčivý, ale celkově pobíral i rozbité okresky velmi dobře a přitom mi dával dost jistoty. S tím souvisí i řízení, které je lehce tuhé a přesné a rovněž zaslouží pochvalu. Malý volant působí tak trochu motokárovým dojmem, ale velmi rychle si na něj zvyknete.

Za bouchnutí sazí si připlatíte

Peugeot 308 SW 1.6 GT určitě není brutální trhač asfaltu a čistokrevný sporťák, ale ruku na srdce: kdo tohle v autě pro běžný provoz potřebuje?

Peugeot 308 GT

Za velmi pěkně zpracovanou stylovku se rozhodně nebudete muset stydět. Naopak, budete na ni patřičně hrdí. Navíc je to praktické rodinné kombi, které v případě, že v taťkovi za volantem bouchnou saze, dokáže přinést i požitek z aktivní sportovní jízdy.

Příjemně překvapila i spotřeba benzinového motoru, která se pohybovala mezi šesti a sedmi litry. A to jsme se rozhodně nekrotili. Při snaze jet ekonomicky, nebyl problém dostat se na okreskách i pod pět litrů. Vůz byl v hodně nadstandardní výbavě a tomu odpovídá i jeho cena. Zatímco 308GT začíná na 577 000 Kč, cena testovaného modelu se pohybuje kolem 700 tisíc.