Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peugeot 309: dobrý sluha v nemoderním kabátě

  11:30aktualizováno  11:30
12. 4. 2000 - Kabát Peugeotu 309 vyšel zvláště v zadní části z módy viditelněji než u jiných podobně stárnoucích automobilů. Ale komu to nevadí, ten s koupí kvalitní ojetiny získá vůz nižší střední třídy solidních jízdních vlastností, velmi spolehlivý, úsporný a celkově nenáročný - to vše za nevelké peníze: nejobyčejnější benzinový třídveřový model 1.1 z roku 1986 lze koupit už za 35 000 korun.
Vyhledávanější pětidveřové provedení s motorem 1.6 ročníku 1987 stojí do 50 000 korun a nejdražší zástupce v nabídce dieselový Peugeot 309 jeho posledního roku výroby 1993 - lze sehnat za zhruba 100 000 korun. Peugeot 309 přitom patří mezi málo aut, jejichž cena během uplynulého roku prakticky neklesla. Platí to i za skutečnosti, že typ je na trhu ojetin bohatě zastoupen - díky dovozům starších aut ze západní Evropy. To je také jedno z jeho nejzásadnějších rizik, neboť vedle vozů šetrně jetých a pečlivě udržovaných se do Česka dostala také spousta totálních zbořenin. Proto je velmi důležitá prověrka kvality případné opravy. Jinak při zájmu o Peugeot 309 pozor hlavně na úniky oleje z motoru i převodovky, potíže jsou podle zjištění německého TÜV také s osvětlením a brzdami včetně jejich vedení. U typu je třeba ze zásady po ujetí 80 000 kilometrů a také při nejistotě o stavu kilometrů na kontě, což je u jetých vozů velmi pravděpodobné, měnit rozvodový řemen. Problémy s přehříváním někdy připraví nětěsnosti chladicího systému. Nevýhodou Peugeotu 309 je také okolnost, že se často někdy i po měsících - měnily modelové řady, z čehož mohou plynout nesnáze při shánění náhradních dílů zejména na vrakovištích a z druhovýroby. K zájmu kupců doporučují odborníci hlavně dieselové verze, které při solidním zacházení nekončí ani po ujetí čtvrt milionu kilometrů. Bývají také zhruba o 15 tisíc korun dražší než srovnatelná auta s benzinovými motory. Naopak problematické bývají nejvýkonnější vozy GTI s motory o výkonu téměř 150 koní, které sice poskytnou chvilkově radostný zážitek z nevšední jízdy, ale jimi vybavené vozy zpravidla jsou ve svém věku po perné službě u divokých jezdců utahané a poničené. Zvláště podvozky nestačily značnému výkonu, potíže dělá vstřikování. Peugeot 309 je k mání s tří- a pětidveřovými karoseriemi a s motory od 1.1 do 1.9 o výkonech od 40 do 108 kilowattů (54 až 147 koní).

Největší konkurenti

Jestliže pětidveřový Peugeot 309 1.6 ročníku výroby 1988 stojí zhruba 55 000 korun, tvoří m u stejně starou a pětidveřovou konkurenci především Volkswagen Golf za 59 000, Opel Kadett za 49 000, Fiat Tipo za 55 000, Nissan Sunny za 49 000 a Škoda Favorit za 39 000 korun. "Kdo počítá, ten ze zmíněné nabídky vybere jako nejracionálnější možnost Škodu Favorit. Je prostě po všech stránkách nejlevnější," říká šéf nákupu našeho největšího bazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek. "Lidem, kteří favorita programově odmítají, bych s ohledem na všechna pro a proti stárnoucích vozů doporučil volit z dvojice Peugeot 309 - Volkswagen Golf. A pokud by mělo jít o diesel, upřednostnil bych peugeota."

MINUSY
- zastaralý design
- poruchy elektroinstalace
- rizikové motory GTI
- menší vnitřní prostor
- úniky chladicí kapaliny
- nejlevější a staré vozy jsou jen čtyřrychlostní
- problémy se vstřikováním zvláště u vozů GTI
- riziko špatných oprav po haváriích
- potíže s účinností brzd a s brzdovým vedením
- úniky oleje z motoru a převodovky

PLUSY
- dobrá antikorozní ochrana karoserie
- nízká pořizovací cena ojetin
- kvalitní a úsporné zejména dieselové motory
- solidní jízdní vlastnosti a nenáročný provoz
- dostatek náhradních dílů i z druhovýroby


Peugeot 309

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.