Peugeot 309: dobrý sluha v nemoderním kabátě

12. 4. 2000 - Kabát Peugeotu 309 vyšel zvláště v zadní části z módy viditelněji než u jiných podobně stárnoucích automobilů. Ale komu to nevadí, ten s koupí kvalitní ojetiny získá vůz nižší střední třídy solidních jízdních vlastností, velmi spolehlivý, úsporný a celkově nenáročný - to vše za nevelké peníze: nejobyčejnější benzinový třídveřový model 1.1 z roku 1986 lze koupit už za 35 000 korun.
Vyhledávanější pětidveřové provedení s motorem 1.6 ročníku 1987 stojí do 50 000 korun a nejdražší zástupce v nabídce dieselový Peugeot 309 jeho posledního roku výroby 1993 - lze sehnat za zhruba 100 000 korun. Peugeot 309 přitom patří mezi málo aut, jejichž cena během uplynulého roku prakticky neklesla. Platí to i za skutečnosti, že typ je na trhu ojetin bohatě zastoupen - díky dovozům starších aut ze západní Evropy. To je také jedno z jeho nejzásadnějších rizik, neboť vedle vozů šetrně jetých a pečlivě udržovaných se do Česka dostala také spousta totálních zbořenin. Proto je velmi důležitá prověrka kvality případné opravy. Jinak při zájmu o Peugeot 309 pozor hlavně na úniky oleje z motoru i převodovky, potíže jsou podle zjištění německého TÜV také s osvětlením a brzdami včetně jejich vedení. U typu je třeba ze zásady po ujetí 80 000 kilometrů a také při nejistotě o stavu kilometrů na kontě, což je u jetých vozů velmi pravděpodobné, měnit rozvodový řemen. Problémy s přehříváním někdy připraví nětěsnosti chladicího systému. Nevýhodou Peugeotu 309 je také okolnost, že se často někdy i po měsících - měnily modelové řady, z čehož mohou plynout nesnáze při shánění náhradních dílů zejména na vrakovištích a z druhovýroby. K zájmu kupců doporučují odborníci hlavně dieselové verze, které při solidním zacházení nekončí ani po ujetí čtvrt milionu kilometrů. Bývají také zhruba o 15 tisíc korun dražší než srovnatelná auta s benzinovými motory. Naopak problematické bývají nejvýkonnější vozy GTI s motory o výkonu téměř 150 koní, které sice poskytnou chvilkově radostný zážitek z nevšední jízdy, ale jimi vybavené vozy zpravidla jsou ve svém věku po perné službě u divokých jezdců utahané a poničené. Zvláště podvozky nestačily značnému výkonu, potíže dělá vstřikování. Peugeot 309 je k mání s tří- a pětidveřovými karoseriemi a s motory od 1.1 do 1.9 o výkonech od 40 do 108 kilowattů (54 až 147 koní).

Největší konkurenti

Jestliže pětidveřový Peugeot 309 1.6 ročníku výroby 1988 stojí zhruba 55 000 korun, tvoří m u stejně starou a pětidveřovou konkurenci především Volkswagen Golf za 59 000, Opel Kadett za 49 000, Fiat Tipo za 55 000, Nissan Sunny za 49 000 a Škoda Favorit za 39 000 korun. "Kdo počítá, ten ze zmíněné nabídky vybere jako nejracionálnější možnost Škodu Favorit. Je prostě po všech stránkách nejlevnější," říká šéf nákupu našeho největšího bazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek. "Lidem, kteří favorita programově odmítají, bych s ohledem na všechna pro a proti stárnoucích vozů doporučil volit z dvojice Peugeot 309 - Volkswagen Golf. A pokud by mělo jít o diesel, upřednostnil bych peugeota."

MINUSY
- zastaralý design
- poruchy elektroinstalace
- rizikové motory GTI
- menší vnitřní prostor
- úniky chladicí kapaliny
- nejlevější a staré vozy jsou jen čtyřrychlostní
- problémy se vstřikováním zvláště u vozů GTI
- riziko špatných oprav po haváriích
- potíže s účinností brzd a s brzdovým vedením
- úniky oleje z motoru a převodovky

PLUSY
- dobrá antikorozní ochrana karoserie
- nízká pořizovací cena ojetin
- kvalitní a úsporné zejména dieselové motory
- solidní jízdní vlastnosti a nenáročný provoz
- dostatek náhradních dílů i z druhovýroby


Peugeot 309