Peugeot 406 2.0 HDI: komfortní, ale dražší vůz

- Ojedinělý komfort měkkého odpružení podvozku a nadprůměrný vnitřní prostor to jsou charakteristické znaky Peugeotu 406. Moderní turbodiesel 2.0 HDI pod kapotou sice zaručuje tiché a rychlé svezení, ale svou dynamikou posádku do sedadel nezatlačí. Nástupce i v Česku velmi oblíbených a bohatě rozšířených modelů 405 bezpochyby vzbudí pozornost. Zájemci se ovšem musí připravit na to, že na Peugeota 406 2.0 HDI budou potřebovat tři čtvrtě milionu korun.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Peugeot 406 
můžete koupit na www.automodul.cz

Za tuto cenu dostanou vůz, kterému nechybí nic potřebného včetně automatické klimatizace. Mezi konkurenty patří Peugeot 406 k nejprostornějším, což se týká nejen vnitřní šířky, ale také místa na zadních sedadlech. Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) má francouzský vůz o pět centimetrů více místa pro nohy vzadu, než nabízí Nissan Primera. Ve srovnání zadního prostoru dokonce pokořil o třídu větší Opel Omega, který je však proti Peugeotu 406 širší, a může se rovnat s Citroënem Xantia, rovněž automobilem o kategorii větším. Zatímco ve vnitřním prostoru patří francouzský vůz ke špičce, pokulhává za nejlepšími jeho prostor pro zavazadla. Ten sice má 430 litrů, což lze označit za dostačující, ovšem nešikovná je vyšší hrana kufru. Naopak solidní rozměry šlechtí otvor pro zavazadla, který u čtyřdveřových karoserií obvykle nebývá nejpraktičtější. Dvoulitrový turbodieselový motor s nejmodernější technikou Common Rail je překvapivě tichý i při studeném startu. Kultivovaný chod si udržuje ve všech jízdních režimech, ovšem z Peugeotu 406 dělá vůz spíše rozvážný než divoce zrychlující. Z výsledků měření v ÚSMD plyne, že zrychlí z klidu na sto kilometrů v hodině za 13,6 vteřiny, což nesvědčí o sportovních ambicích. Jako správný přeplňovaný naftový motor se však odvděčí velkým kroutícím momentem, který zaručuje pružné zrychlení v nízkých otáčkách. V praxi to znamená, že akceleraci při výjezdu z obce svižně zvládá čtvrtý rychlostní stupeň, na pětku lze zrychlovat i z osmdesátikilometrové rychlosti. K naftovým motorům patří nízká spotřeba a Peugeot 406 2.0 HDI je toho neklamným důkazem. Během redakčního testu se při pomalé jízdě jeho spotřeba pohybovala i kolem čtyř a půl litrů nafty na sto kilometrů a ani při nejhrubějším zacházení ve městě nepřekročila osm litrů. Při jízdě po dálnici žádal diesel v průměru šest litrů paliv a na sto kilometrů. I při měkkém podvozku jsou jízdní vlastnosti Peugeotu 406 bezpečné. Posilovač řízení patří mezi tužší. Z pohledu tělesně handicapovaného člověka hodnotí testovaný vůz Martin Kovář: "Prostor se vždycky hodí, a tak se kromě ceny na Peugeotu 406 2.0 HDI těžko hledá nedostatek. Přesto: vyšší posez řidiče, který sice zaručuje dobrý výhled z vozu, je vykoupen námahou imobilního cestujícího při nastupování. Inu - co je pohodlného pro jednoho, to nemusí vyhovět jinému."

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,6
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 8,3
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 29,5
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 9

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 7
Výhled z vozu 8
Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 9
Brzdy 9
Podvozek


Očima designéra
Peugeot 406 je klasickou ukázkou kvalitního designu. Po čtyřech letech si vyžádal jen menší facelift a snad i díky tomu, že změny nejsou nijak výrazné, se nenarušil jeho dosavadní charakter. Proti zadním světlům, které jsou nyní rozděleny na dvě části, nelze namítnout zhola nic. Zbývá tedy jen upozornit na nové přední světlomety, které stylisticky čistě navazují na prolisy kapoty. Na testovaném voze mě zaujala nová litá kola, která jsou jeho ozdobou. Nevtíravá harmonie pokračuje v interiéru. Žádná extravagance, zato solidní, měkké plasty.
Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Peugeot 406 patří jakožto reprezentant střední třídy mezi automobily, které se v prvních třech letech vyznačují výraznějším poklesem ceny. U verzí s výborným naftovým motorem, které si drží široký okruh zájemců od manažerů přes podnikatele až po movitější rodiny, však bude pokles hodnoty mírnější. V tomto směru lze očekávat vývoj ještě příznivější než u stálice českých autobazarů a inzertních rubrik, kterou je predchudce soucasného modelu, Peugeot 405. V jednotlivých regionech i v Praze budí v autobazarech zaslouženou pozornost a zájemce platí za pět let starý vůz přibližně 335 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce


 

Peugeot 406